I huset vi köpte som är från -52, så står forfarande en ctc panna från just -52 i full drift med olje eldning, går att elda ved i den åxå. allt funkar som det ska å den är godkänd av sotarn åxå. ja kan ju aldrig tänka mig att det är särskillt hög verkningsgrad på den dock, då allt va typ gratis på den tiden. äldre dam som bott där innan å funkar det så verkar de va dummt att byta ut hur mycket det än kostar i drift 
är det flera som kör med sånna här gammla rariteter får man väll endå kalla det, just för att de funkar ?
liten bild på "rymdraketen" som den kallas här hemma.
är det flera som kör med sånna här gammla rariteter får man väll endå kalla det, just för att de funkar ?
liten bild på "rymdraketen" som den kallas här hemma.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Tycker mera det ser ut som en torped.
Nej någon sådan stenålderspanna har jag inte funnits i mitt hus men det är ju relativt nytt, bara sedan 1938.
Protte
Nej någon sådan stenålderspanna har jag inte funnits i mitt hus men det är ju relativt nytt, bara sedan 1938.
Protte
thermia från 58 vädigt likt den du har, vet jag om en som går med olja. och en från 62 med ved + 500l acktank och vedeldning fungerar fint
du kommer nog få många bla bla det är förbujudet och elda med ved hit,och dit komentarer
men den va frän gamla koks pannan
du kommer nog få många bla bla det är förbujudet och elda med ved hit,och dit komentarer
men den va frän gamla koks pannan
Olja är ju lättsamt och bekvämt. Tycker man kostnaden är okej och man struntar i miljöaspekterna med olja så är det bara att fortsätta elda olja i den där gamla pannan.
Finns många sådana oljepannor hos åkeriägarna och de med liknande verksamhet! Avdragsgill diesel i kåken. Pannan går inte dra av eller lyfta momsen på så den byts aldrig så länge den inte läcker.
Finns många sådana oljepannor hos åkeriägarna och de med liknande verksamhet! Avdragsgill diesel i kåken. Pannan går inte dra av eller lyfta momsen på så den byts aldrig så länge den inte läcker.
prototypen: på 30-talet va de väll endast vedspis/ugn som alternativ, å häst å vagn på garage uppfarten 
pyerdarn: jasså de finns flera som kör med liknande gammla pjäser alltså.
Åskar: jo visst e de så, ska fortsätta köra med olje brännare fast nyare panna just för bekvämligheten, men dock endast som stöd värme när de e rikigt kallt. för billigt e de fan inte
pyerdarn: jasså de finns flera som kör med liknande gammla pjäser alltså.
Åskar: jo visst e de så, ska fortsätta köra med olje brännare fast nyare panna just för bekvämligheten, men dock endast som stöd värme när de e rikigt kallt. för billigt e de fan inte
Har kört med olja tills denna vinter. Men har känts i plånboken då man skall betala de dyra dropparna och värre verkar det bli.
I januari 2011 brände jag ca 500 liter olja à 12:- och då varmvatten beredaren i pannan var liten så hade jag en el dito och el räkningen hamnade på drygt 3000:-
I år med vedpannan så blev det 760kWh, dvs ca 8000:- billigare.
I januari 2011 brände jag ca 500 liter olja à 12:- och då varmvatten beredaren i pannan var liten så hade jag en el dito och el räkningen hamnade på drygt 3000:-
I år med vedpannan så blev det 760kWh, dvs ca 8000:- billigare.
har en ctc olja / koks från 62 som komplement. eldar ved i den när det är som kallast. primär uppvärmning är ctc ecoair mot en acktank (fast kondensering). ctc pannan går direkt ut på systemet, effektiv är den inte men fyller sin funktion ändå. och håller bevisligen, var lite kvalitet i pannorna förr 
Klicka här för att svara