Nån som kan beskriva/bilder hur en kulvert ansluts till fastigheten? Måste den in under plattan eller kan man gå upp utsida och sedan bygga in på nåt sätt?

Har för närvarande jordvärme med pump i grovkök och tänkte ev flytta ut den till carportsförråd. Jordslangen antar jag kan skarvas och läggas om. Antar också att det behövs fyra rör. Två till värmen, inkommande kallvatten och utgående varmvatten. Förslag på konstruktion (egentillverkad eller färdig) mottages. Sträckan är 7-8 m.

Kjell G

En 4-rörskulvert är så pass svårböjd att det nästan krävs att den kommer upp i en mjuk (r ca 1m) böj helst genom plattan, eller trossbotten.

Om du kommer in på utsidan fasaden kan det bli svårt eller omöjligt att böja in kulverten eller även om du bara böjer in mediarören så kräver även dessa en viss lagom radie. Inte omöjligt, men lite bökigt kan jag tänka mig.

Ok, så det skulle kanske gå lättare med fyra separata rör? De får då förläggas i cellplast, eller ska de vara isolerade från början?
Jag kan inte tänka mig att det fungerar att göra hål i grunden pga rör o armering.

Hur ser grunden ut i ditt carportsförråd? Armerad sula med kantbalk eller hur är det gjort? Tyngd, väggar tak i förrådet? Är det inte i ett utsatt hörn kulverten kommer in så är det inte så mycket jobb att hyra en "cobra" och bila upp ett hål i plattan och med bultsax klippa armeringen. Tryck in en bit vägtrumma eller liknande under kanbalken som man sedan drar kulverten slangen i.

Går inte det så har jag nog lagt separata slangar som du själv varit inne på.

I pannrummet lejde jag för diamanthåltagning, runda fina hål rakt genom betong och armering. Hålen lutar lite för det ÄR svårt att böja en kulvert. Vid verkstan går kulverten upp utanför plattan, lite snett. Sedan är det byggt en holk utanpå väggen fylld med isolering.
Det blir inte speciellt vackert på insidan så ett skåp runt rekommenderas.

Protte

Stör man sig inte på utseendet går det utmärkt att gå upp med kulverten på utsidan, man skalar den innan man mha böjfixturer böjer 90 grader in genom väggen. Allt isoleras och kläs in i en låda.

En låda på utsidan skulle inte störa, jordvärmeslangen går in på det viset i dagsläget. Anslutningen ligger på norrsidan i båda fallen och stör inte. Så det får nog bli den varianten.
Är det att föredra böjar eller kan man skära av och använda nåt "knä", en 90 graders vinkelkoppling? De färdiga kulvertar jag sett bilder på är ju rören ganska tajta och det kanske blir svårt att komma åt med fixturer/bockningsverktyg?
Sen undrar jag också hur mycket isolering lådan ska ha, utöver ev kulvert, och gärna tips på hur djupt den ska förläggas. Jag gissar på att tjälen kan gå nån halvmeter ner under kalla vintrar.

Jordvärmeslangen ska också förlängas och dras till förrådet, då bör man väl ha ett separat schakt till den så att den inte bidrar till kulvertens värmeförlust, eller är det försumbart?

Kjell G

Kulverten behöver inte så mycket isolering, den är ju varm så den fryser inte.
För utseendets skull, dra in alla slangar i samma holk. 10 cm fogskum isolerar väldigt bra.
Att böja in kulvertslangen 90 grader genom väggen går då inte med min plastkulvert men kapa den nära golvet och gå vidare med slang eller kopparrör.

Protte

Borde det inte bli billigare och enklare att behålla pumpen där den står idag?
Eller planerar du att bygga om förrådet och installera en annan värmeanläggning senare, så det är däför du vill dra kulvert o flytta pumpen idag?
För färdig 4-rörskulvert är ju inte billigt direkt, och sen jobbet med det, och att du ändå kommer att få en liten skog med kopplingar o rör i grovköket där kulverten kommer in.

prototypen skrev:
Kulverten behöver inte så mycket isolering, den är ju varm så den fryser inte.
För utseendets skull, dra in alla slangar i samma holk. 10 cm fogskum isolerar väldigt bra.
Att böja in kulvertslangen 90 grader genom väggen går då inte med min plastkulvert men kapa den nära golvet och gå vidare med slang eller kopparrör.

Protte
Jag skrev som vanligt otydligt, man skalar ren kulverten och böjer in slang för slang med böjfixtur eller (utan fixtur). Sen klär man in i frigolit och fyller med fogskum.

Även skalad så är rören styva som bara den.

Protte

DjAlbert: anledning till flytt av pump är ljudet från kompressorn. Jag har blivit allt känsligare för det lågfrekventa ljudet :(
Ett alternativ är att bygga farstu o flytta grejerna dit men det blir både dyrare och jobbigare eftersom jag vill göra allt själv.
Det enklaste kanske är att lägga separata rör o skippa färdigkulverten?

Blir svårt att få det lika bra och billigt som färdigkulvert, varför skulle nåt annat bli enklare?

prototypen skrev:
Även skalad så är rören styva som bara den.

Protte
Pex-slangarna i kulverten??

Jepp, de slangarna är styva som sjutton, rörkrökaren som hjälpte mig hade egen erfarenhet av att böja sönder ett rör....
Han rekommenderade att man sätter dit vinkelkopplingar istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.