Bra Niklas. Det finns tom figurer på forumet som inte ens tror att solvärme kan betala sig.De som haft solvärme i snart 30 år vet hur det förhåller sig. En sparad kwh är mer värd än en, om än billig,köpt.

Exerg, som sagt värderar vi alla investeringar olika. Tex hur lång pay off-tid en investering ska ha. Det får man ju tycka som man vill om.

Vad det gäller jämförelser mellan tex VP och tidigare nämnde avloppsvvx (eller solvärme) så glöms det ofta bort just slitage/avskrivning på VP. Jag tror det beror på okunskap och att många VP-säljare har verkligen har lyckats lura folk att den enda kostnaden är elen, man bortser från investeringen. Det tycker jag däremot är helt fel.

Det är inte ovanligt att en VPs elkostnad jämförs med solvärmens totalkostnad. Gör man det så är det inte alls konstigt att man inte får ihop kalkylen.

mstrand, du tyckte det kändes svårt att få ekonomin i avloppspvärmeväxlaren. Ekonomin i den spöar lätt kostnaden för en extra vvb/tank, förmodligen både sett till investering och drift. Frågan är om kapaciteten är tillräcklig? +50%, är det nog? Och den funkar inte vid badkar, bara dusch.

Redigerat:
Niklas: Det är det som är problemet för mig. Den skulle bara kunna nyttjas till en av två duschar + inte till badkaret. Känns som att solfångare skulle vara lättare att investera i. Men helst skulle jag lägga pengarna på solel. Nu verkar det tyvärr som att alla bidragpengar är slut för den här gången. Så det blir en framtida investering när politikerna har bestämt sig hur de vill ha det.

På 80-talet gjorde jag en egen avloppsvärmare av ett gammalt hydroforkärl med bräddavlopp och växlare utav några kylbafflar.Kopplades från tvätt,bad o disk.Fungerade otroligt bra och dessutom då med fördröjning, men efter nåt år när det var dags att inspektera tanken var det mindre kul. Innehållet var en stor slemklump, så det var bara att koppla traktorn framför och dra ut den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.