Hej är det någon som har erfarenhet av ctc vv beredare? har 3 st cetecell 750 ekev dessa har stått i ett hyreshus, går det att använda dessa som ackumulatortankar? går det att kapa upp en sådan tank i toppen och montera en förrådsberedare i den? är tryck expantion bra? vi har inte möjlighet att montera ett öppet kärl

• tankar_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tack för tipset, men hur mycket är mantlat av tanken?

Majgårdarna
å annars så sägs det ju vara bättre med två vv slingor än förrådsberedare...

Jag har två varmvattenslingor (9,5 + 15 meter). Fungerar jättebra. Men de ska ju in i tanken, förstås.
Tänk på att ackumulatortankar räknas som tryckkärl, och alltså ska tillverkas enligt särskilda föreskrifter. Det gäller även om man gör den till sig själv, skulle jag tro, för det brukar sådana direktiv göra.

tenico.se har byggbeskrivning, i den får man lite tips om tankbygge.
om man inte kan något om tryck och tankar osv så bör man prata med någon som kan om hur man skall göra eller åxå köpa färdiga grejor.
jag ska komplettera en tank med en till slinga, då kommer jag att skära ett hål i tanken, ta ett plattjärn och göra en "ring" som jag svetsar mot hålet på högkant runt samt svetsa fast en fläns i ringen som passar mot vvslingans fläns. jag ska åxå svetsa fast några till muffar för anslutningar på tanken. efter det så monterar jag en övertrycksventil, 1,5 kg och fyller den med vatten för att se att den håller tätt!
OBS! VIKTIGT! inte provtrycka med luft- komprimerad luft blir en bomb om tanken skulle spricka eller en muff som lossnar blir en flygande projektil!!!

med vatten i så läcker det bara....

Kanonprylar att göra en vettig ack av om man kan svetsa/hårdlöda

Jag kan inte riktigt se vad/hur detdär centrumröret har för funktion/se ut men av Principkopplingschemat CCV så ser det ut att vara någon form av diffusor i botten och samma bild visar att varmvattenuttaget "går uppåt". Av detta skulle man kunna tänka sig att vilja vända beredaren uppochner, men ett sätt (om ackarna står som dom är nu) kanske är att:

skär bort lyftöglorna och svetsa in en 2" anslutning i toppen på varje beredare,
ställ en beredare högre än de andra och sätt in två vvslingor i den (ej förrådsberedare)

Nu är det kanske inte så lätt att få in en Cu-slinga med dia 200 genom ett 150 hål (och så var det detdär centrumröret i beredare), möjligen möjligen "gänga" in den
Skulle det gå så skär 2 hål i kupan uppe, svetsa på 2 ansl och stick upp slingan och hårdlöd slingan mot ansl

Den undre/förvärmningsslingan
en likadan slinga till om det går att få in den eller en flat slinga om den går att knöla in
om det blir en flat slinga så kanske det går att töja ut den lite - och sedan använda de tre anslutningarna för ELP för att komma ut med förvärmningsslingans anslutningar genom manteln.

Alternativt så kan man, som nämnts, använda sig av en vvx för varmvattnet (Går att bygga sånt själv också)

Vilket alternativ som än används så är det viktigt att få ner bottentempen i acken. (bl.a jag har här skrivit mycket om kopplingsprincip för ackar)

Befintliga ELP-ansl är grova fina anslutn för radreturen
en bivalent shunt finns det också ansl för

Sen kanske tilläggsisolera om värmen ej kommer huset tillgodo

tack för tipsen, här är lite info om dom olika uttagen på framsidan.det står så här! Övre röret = varmvatten, andra = värmeväxlare. tredje = varmvatten cirkulation där sitter det en termometer, fjärde = kallvatten, sista är = avtappning.

Mina tankar är avsedda för ett drifttryck på max 3 bar. Provtryckta med 3,9 bar.

Majgårdarna
Kollar man instruktionen ovan så ser det ju ut som det sitter en värmeväxlare "orginal"

Jag skulle satsat på en sådan.
Det är väl bäst för siktnings skull oxå skulle jag tro..
Man kan få ut mycket varmvatten med en sådan oxå.
Kolla testet
http://www.radron.se/templates/test____3718.asp

kom över exakt 2 sånna tankar idag. tänkte ha som acktank. är de några problem? hur ser dom utinvändigt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.