Medlem
· Västra Götaland
· 1 711 inlägg
Rev ut vårt gamla kök idag, denna sitter några decimeter från väggen och har helt enkelt suttit inne i ett av de gamla underskåpen.
Huset är ett radhus med fjärrvärme och jag misstänker att detta är ngt gammalt rör för detta. Fjärrvärmen i övrigt fungerar fint med vanliga dimensioner till våra vägghängda element.
Jag kan riva upp del av golvet för att "sänka" ner denna, vill ju med det nya köket inte ha ett oanvänt rör som sticker upp.
Kanske helt ute och cyklar.. Vad är detta för något?
Huset är ett radhus med fjärrvärme och jag misstänker att detta är ngt gammalt rör för detta. Fjärrvärmen i övrigt fungerar fint med vanliga dimensioner till våra vägghängda element.
Jag kan riva upp del av golvet för att "sänka" ner denna, vill ju med det nya köket inte ha ett oanvänt rör som sticker upp.
Kanske helt ute och cyklar.. Vad är detta för något?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ser ut so en elementkran modell Ä så kan det ha suttit ett element där?
Kolla med grannarna då husen troligen är byggda efter samma ritning men erat är ombyggt.
Protte
Kolla med grannarna då husen troligen är byggda efter samma ritning men erat är ombyggt.
Protte
Tittar jag på bilden så ser det ut som ett rör som sticker upp genom golvet 
Vet ju inte men kan gissa på en pluggad gammal gasledning. Har det funnits gas i området?
Edit: Kan ju suttit en gasspis i köket tidigare...
Vet ju inte men kan gissa på en pluggad gammal gasledning. Har det funnits gas i området?
Edit: Kan ju suttit en gasspis i köket tidigare...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 711 inlägg
Ja, det är ju en variant. Med gasspis alltså. Kanske ska öppna kranen försiktigt och se om det är trycksatt på nåt sätt, med elementvatten eller gas... Är nästna helt säker på att det inte är gas idag i alla fall
Du kanske har hittat en billig värmekälla
Medlem
· Västra Götaland
· 1 711 inlägg
Jag har fått bekräftat från föreningens ordförande att det är en gammal gasledning för spis. Nu återstår bara att kolla med Gbg ENergi om dessa ledningar är trycksatta över huvud taget längre (eller kommer att bli i framtiden...)
Intressant med rörnät som ej används längre. Har ingen nåt flytande eller gasformigt att distribuera?
Plats för affärsideer.
Varför inte gas? Det används på många håll. Eller öl, en gammal teknistdröm.
Faktiskt svårt att finna nåt bra sätt att använda nätet. Tryckluft till cykeln? Talrör till närmaste grannar?
Plats för affärsideer.
Varför inte gas? Det används på många håll. Eller öl, en gammal teknistdröm.
Faktiskt svårt att finna nåt bra sätt att använda nätet. Tryckluft till cykeln? Talrör till närmaste grannar?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Emils gamla dröm: Pripps Blå 

Medlem
· Västra Götaland
· 1 711 inlägg
Japp, det var en gammal gasventil, och Göteborg Energi tyckte det var helt ok att kapa den utan att stänga till den igen, så det var den lösningen det blev.
Klicka här för att svara