Hej

Jag har en liten idé i huvudet om en mobil badtunna som man kan ta med ut på landet eller till vänner vid större fester och liknande, typ som de man kan hyra som står på släp.

Alla mobila jag sett hittills är vedeldade och det är jag rätt allergisk emot för det är så svårt och omständigt att hålla rätt temperatur.

El finns inte överallt så en tanke som slagit mig är gasol.

Jag lyckas inte hitta något om det när jag söker på nätet så antagligen är det väll inte någon bra taktik men det jag undrar är i så fall varför inte? Eller är det bara så att ingen orkat lägga energi på det eftersom det redan finns bra alternativ kanske?

Antagligen får man inte samma effekt med en gasolkamin som med ved men ser man bara till att ha en väl isolerad tunna med lock när man värmer upp den borde det inte ta så mycket längre tid är en vanlig trätunna med vedkamin. Tycker jag i alla fall, har inte räknat på det än.

Min tanke är i princip ett stående rör med t.ex. bastustenar i som är omsluten av en kopparslinga som vattnet går i och sedan en gasolbrännare under det och stänga in allt i en låda med kanske tegelstenar av den typ man ha i grillar. Eftersom det är gasol kan man kanske också slippa en lång skorsten för att få bort avgaser och rök.

Är jag helt ute och cyklar med detta eller kan det vara värt att spinna vidare på tro?

Skorstenen är även bra för att få tillräckligt drag, din gasolvariant kanske klarar sig ändå. Du behöver rätt grova rör om du skall köra med självcirkulation. En annan variant är att skaffa sig en gasoldriven kamin avsett för husvagn, Alde tillverkar såna t.ex, men då behöver du 12v för styrning samt cirkulationspump.

En annan variant är att köra med en bensin/dieselvärmare till bil, de brukar finnas på nästan alla skrotar till hyfsade priser och de ger 5-6kw värme. Där behöver du också 12 volt för styrning samt cirkulationspump. Fördelen är att den är billig i drift (drar runt en halv liter per timme), lättmonterad och driftsäker. Ett vanligt 60Ah batteri klarar driften en hel dag (12-14 timmar).

Tack för svaret! Ska kika vidare på de färdiga lösningarna som finns för husvagn och båt, det mesta verkar dock vara luftvärmare vad jag hittat.

12v är inget problem, är ändå inne på lite belysning och sånt så det kommer nog till ett batteri oavsett.

Dock skulle man vi vilja ha självcirkulation helst. Hur grova rör pratar vi om isåfall tro?

Jag tror att effekten kan bli ett problem. Om du skall värma 2500L vatten 30 grader med en 6 kW värmare så tar det 14 timmar om du helt bortser från avkylning mot omgivningen. Du behöver något som ger en hög effekt, och då kan du få problem med att få ut nog med gasol ur flaskan. En gammal gaspanna kanske är något att titta på. Problemet att hålla flaskan varm vet jag inte hur stort det är eller hur man löser det.

Erik

Om du uppskattningsvis har ett kar på 3500 l vatten och ska höja tempen 45 grader, krävs ca 660 MJ energi. Om du ska kunna värma det på 3-4 timmar behövs en mycket stor brännare, typ 60 kW (förlusterna är lite svåra att beräkna). Hittar du en sådan?

Du skall leta efter en dieselvärmare som har suttit i en buss, dom brukar ligga på 20-30kw. Du kanske behöver två stycken ;)

Karet jag tänker mig kommer snarare vara runt 1200-1500 liter eftersom det ska bli mobilt på en kärra, diameter runt 150 cm och djup runt 70-80 cm kanske.

Men det kanske är för dålig effekt oavsett på gasol.
Har hittat en gasolvarmvattenberedare av genomströmningstyp som enligt säljaren ska kunna värma 12 liter/minut 25 grader. 1200 liter borde alltså kunna värmas från 4 till 40 på ca 2 timmar om jag inte räknat helt galet?

Det jag tycker om med gasol är det enkla handhavandet, bara byta tub och köra och det i princip luktfria förbrännandet.

Men som sagt, borde ju finnas en anledning till att det inte används mer till liknande saker.

12 liter per minut och 25 grader får jag till 20 kW. Om du då helt försummar avkylningen borde det ta 2½ timme att värma 1200 liter från 4 till 40 grader. Frågan om tubens avkylning kvarstår.

Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.