Hej
Kan någon upplysa en okunnig själ om vad detta egentligen är.
I ett hus vi är intresserade av att köpa står det i prospektet Oljeradiatorer (-11).
Dock ser samtliga radiatorer i huset ut som på bifogad bild.
Jag tycker att det ser ut som en helt vanlig elradiator. Ska inte s.k. oljeradiatorer se ut som "vanliga element" (som gamla hederliga element i ett vattenburet system).
Eller kan dem se ut som på bilden?
Och en följdfråga (som min kollega påpekade), får man vid en nyinstallation av radiatorer ens installera ett sådant (om det nu är av den billiga vanliga elradiator varianten) i ett våtutrymme?
Kan någon upplysa en okunnig själ om vad detta egentligen är.
I ett hus vi är intresserade av att köpa står det i prospektet Oljeradiatorer (-11).
Dock ser samtliga radiatorer i huset ut som på bifogad bild.
Jag tycker att det ser ut som en helt vanlig elradiator. Ska inte s.k. oljeradiatorer se ut som "vanliga element" (som gamla hederliga element i ett vattenburet system).
Eller kan dem se ut som på bilden?
Och en följdfråga (som min kollega påpekade), får man vid en nyinstallation av radiatorer ens installera ett sådant (om det nu är av den billiga vanliga elradiator varianten) i ett våtutrymme?
Det ser onekligen ut som en vanlig genomströmningspanel.
Förutom att specifikationen skall vara rätt så skulle jag ju inte tveka köpa huset på grund av att man valt konventionella radiatorer i stället för oljefyllda.
Många föredrar konventionella paneler. Det viktigaste är att de är nya och har elektronisk termostat.
I utrymmen som har dusch eller bad så rekommenderar man lågtempererade paneler oavsett om dessa är vanliga eller oljefyllda.
Frågan är väl mer om man vill ha direktel öht?
Förutom att specifikationen skall vara rätt så skulle jag ju inte tveka köpa huset på grund av att man valt konventionella radiatorer i stället för oljefyllda.
Många föredrar konventionella paneler. Det viktigaste är att de är nya och har elektronisk termostat.
I utrymmen som har dusch eller bad så rekommenderar man lågtempererade paneler oavsett om dessa är vanliga eller oljefyllda.
Frågan är väl mer om man vill ha direktel öht?
Håller med piloten, frågan är A, vill du ha ett hus med direktel? Om svaret är Ja så känns det som det kvittar vilken typ av paneler det är, så länge de är moderna. Investeringskostnaden för nya paneler är inte så blodig heller, ett par tusingar styck. När det gäller våtrum så kan du ju kolla den specifika radiatorn så den är klassad rätt. Kolla modellnummer så kan du ju se om tillverkaren rekommenderar den för våtrum. Återigen, skulle det inte vara en våtrumsgodkänd panel så kostar en ny några tusenlappar.
Kan ju också tilläga att om prospektet från mäklaren säger att det där är en oljuburen elradiator så kanske man skall ifrågasätta andra delar av prospektet
Kan ju också tilläga att om prospektet från mäklaren säger att det där är en oljuburen elradiator så kanske man skall ifrågasätta andra delar av prospektet
Redigerat:
Tack för era svar.
Historien är ganska lång så jag ska inte dra den här.
Men det bottnar lite i det som MMR skriver i slutet av sitt inlägg.
Det har dykt upp många frågetecken kring objektbeskrivn i prospektet.
Detta är bara ett i raden av frågetecken.
Känns så irriterande och vi upplever att de försöker förleda oss med massa fina ord osv.
Därför vill vi bara kolla upp allt.
Direktverkande el är ingen optimal lösning, vi vet. På sikt kanske vi väljer att konvertera till annat alternativ. Det skulle dock inte bli aktuellt förrän om ett par år.
Elradiatorer vs oljeradiatorer är väl ingen större skillnad heller.
Det som irriterar mig är att de ens anser det värt att "luras" om en sån sak.
Historien är ganska lång så jag ska inte dra den här.
Men det bottnar lite i det som MMR skriver i slutet av sitt inlägg.
Det har dykt upp många frågetecken kring objektbeskrivn i prospektet.
Detta är bara ett i raden av frågetecken.
Känns så irriterande och vi upplever att de försöker förleda oss med massa fina ord osv.
Därför vill vi bara kolla upp allt.
Direktverkande el är ingen optimal lösning, vi vet. På sikt kanske vi väljer att konvertera till annat alternativ. Det skulle dock inte bli aktuellt förrän om ett par år.
Elradiatorer vs oljeradiatorer är väl ingen större skillnad heller.
Det som irriterar mig är att de ens anser det värt att "luras" om en sån sak.
Klicka här för att svara