Byggahus.se

Slottsvred trasiga?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Vi har ett gäng gamla sektionsradiatorer med slottsvred i vårt hus. Själva huset är från början av 1900-talet men jag vet inte om radiatorerna är lika gamla. (De ser rätt gamla ut...men är fina)

Ända sen vi flyttade in för några år sen har vi haft problem med värmeregleringen i olika rum. Vissa rum som vi inte använder så mycket vill vi ha lite mindre värme i en de andra som vi använder hela tiden. Problemet är att våra slottsvred antingen är av eller på. De kan vridas ca 90 grader men det är ingen skillnad på hur varmt elementet blir. Men vrider man det helt i botten stängs vattnet helt av.

Det jag undrar är följande (och jag skulle vara evigt tacksam om någon kunde upplysa mig om detta):
    1. Finns det slottsvred där det bara är av eller på eller kan det vara så att våra är defekta
    2. Om de är defekta, är det något man kan fixa själv. Jag har läst härinne om en del andra som har problem med slottsvred men då verkar det mer vara så att de inte går att ändra alls eller att de läcker. Jag har också hittat en del som tagit isär sina och renoverat och det verkar ju schysst men jag vill vara säker på att de överhuvudtaget är defekta innan man ger sig igång med något sådant.
    3. Om de bara är så, vad rekommenderar ni att man byter till om man vill ha lite större valfrihet. Behöver ingen termostat, och det passar ju heller inte så bra med de gamla radiatorerna, men jag vill gärna ha möjligheten att ändra mer än bara på och av.

För information så värms vattnet i elementen upp med elpanna.

Tack på förhand,
    Andreas

2. Huvudbrytaren
    Medlem · Nivå 8
    Slottsvreden och de stora sektionsradiatorerna anslutna med grova rör var gjorda från början att användas i självcirkulerande system där hastigheten på radiatorvattnet var mycket måttligt. Med en modern cirkulationspump som trycker på klarar dessa vred inte av att finreglera så det blir mer eller mindre av eller på. Det man kan göra är att minska farten på cirk-pumpen.

3. M
    Medlem Nivå 9
  4. A
    Medlem Nivå 1
    Stort tack för svar båda två. Väldigt intressant det där med de skillnaden hur de användes förr. Ska testa att dra ner lite på farten på cirkulationspumpen. Men spelar inte trycket i systemet någon roll också...och kan man dra ner för mycket på det?

Hm, 1375,-/styck...det var riktigt saftigt. Då tror jag mer på ett vanligt handvred...eller ska man satsa på termostat när man ändå är igång och pillar. Hur stor skillnad är det på jobb att byta till andra vred jämfört med att byta termostat. Jag antar att ventilhuset måste bytas i båda fallen...eller?!

//Andreas

5. M
    Medlem Nivå 9
    Handvred eller termostat, jobbet är detsamma eftersom det är ventilhuset du måste byta, det är där vattnet flödar igenom. Sen skruvar man bara på önskat vred/termostat