Hej!

Har ett rum i källaren. Cirka 330x530. Vid ena kortsidan är ett fönsterparti på cirka två meter. Det ska inredas och jag har dragit fram matning till element under fönstret.

Det jag funderar på är om värmen kommer fördelas jämnt i rummet, eller kommer det bli galet varmt vid "elementsidan" av rummet.

Ena långsidan är också yttervägg.

Alternativet är golvvärme, har en golvvärmecentral jag kan gå på relativt enkelt men det blir ju bokning etc etc etc.

Är rummet 3,3 m x 5,3 m eller? Jag hoppas det, för ett rum på 33 m x 53 m i källaren är grymt stort. :D

Och ja, värmen kommer spridas jämt över rummet. Men det beror ju självklart på vad för element ni kommer att välja. :)

Vi har själv element i källaren, dock inte under fönstret men mittemot, och värmen sprids fint. :)

Tack för svar, 3,3 meter ja.

I mina föräldrars gamla källare satt det två element under fönsterna som fanns där, märkte aldrig någon skillnad i rumstemperatur utan det spred sig fint i hela rummet, rummet var i ungefär samma storlek.

Tack för svAren, det lutar åt golvvärme nu, för komfortens skull...

Men hur ser förutsättningarna för golvvärme ut för dig då? Är det isolerat under golvet?

Blir samma procedur som i tvättstugan, bila bort, gräva ur och isolera. Nästan tre gånger så stort bara... Puh... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.