K
kalle_namn: Här är en bild på hur det ser ut bakom termostaten på bild två ovan. Jag är inte riktigt med hur den ska kunna justeras?
21 svar · 17,0k läst
·
P
pyerdarn: tja tänkte höra om åsiker om tb mini brännaren gamla tänd elementet tyvärr men verkar som den bara går och går inge känslig för aska sen en fråga ska man köra brännaren på hög effekt eller så lågt som möjligt ?
0 svar · 1,5k läst
B
Bubblaren: Oavsett fel är det skönt när det löser sig.
10 svar · 1,1k läst
G
goldcool: Tack för svar. Jag tänker i olika banor och alternativ. Har det angenäma dilemmat att fundera över befintlig murstock samt ev installera ytterligare murstock vid utbyggnad/renovering och placering av nytt pannrum i så fall med vedpanna, då kan jag tänka mig skippa kaminen helt o hållet. Idag kökspanna och förträfflig värme (men skräpigt i köket), inte eldat på hela natten men
3 svar · 1,3k läst
Huskul
Huskul: Jag har ett modernt hus med luftvärmepump, luftvatten och komplettering ytjordvärme. Huset är väl balanserat i ventilationen med en massa in och utblåsningsventiler i de olika rummen. Anläggningen trimmades in när vi flyttade in i huset för 4 år sedan. Nu till frågan. Jag har även ett stort antal fasadventiler som står för någon form luftbalans men nu när det år så kallt så sugs
0 svar · 689 läst
L
Lillkorpen: Mitt råd är att skaffa en shuntstyrning med innegivare så Du kan styra hela systemet och strunta i alla temostater på elementen. Det fungerar jättebra. Du kommer att få en mycket jämnare temperatur inne och nog spara en och annan kilowatt också. Det är en baggis att montera och har Du tur är det en duktig rörmokare som byggt och justerat in Ditt system från grunden. Är det så kommer
9 svar · 5,5k läst
S
stikopers: Någon som har en manual / instruktionsbok till en gammal pk-12 ? Saknades när jag köpte huset .......
0 svar · 1,2k läst
S
snigelfaan: strypventil? modell typ ballofix? och sen de andra hur menar du då? är väldigt tacksam för all hjälp ja kan få. men tyvärr e man ju inte rörmokare =) men väldigt intresserad av allt med pannor och värme och göra :cool:
8 svar · 981 läst
W
whistleblower: Hej, jag behöver hjälp att förbättra värmeekonomin i vårt nya hus. 70-tal, 122 kvm, bifogar planlösning. Luftvärmepump i hallen. 500 kg täljstenskamin i matrummet utan egen tilluft. Elradiatorer, förhållandevis nya men inte olje. Självdrag (eller snarare utdrag genom kaminen när vi eldar) Vi bor i Västmanland, det har inte varit speciellt kallt. I december förbrukade vi ca 2100
0 svar · 782 läst
B
botebo: Fick dom när jag bytte kökskran. Den stäner mer "dramatiskt" än den gamla och då började det att läcka....
4 svar · 3,0k läst
Ö
öringen: [citat] Vill börja med att fråga vad ni har för en luftvärmepump. Det är nämligen stor skillnad på vad olika märken/modeller levererar när det blir kallt ute.
4 svar · 711 läst
M
Mowi300: Efter att ha läst svaren så kollade jag lite mer noga på kopplen, som jag för övrigt satt dit själv men man glömmer en del efter tre års barnaskrik, och konstaterade att det på dessa två problemelement sitter just koppel för tvårörssystem. Efter att ha svurit en ganska lång ramsa funderade jag på orsaken och kom fram till att det nog beror på min rådgivare i detta fal,l som
4 svar · 13,2k läst
Z
zingo: Har bara bott här i ett år. Förra vintern var likadan och värmen har varit helt avstängd från maj till oktober. Dessutom har jag ju en kraftfull braskamin som löser värmeproblemet om det krisar. Och värmeslingorna på nedervåningen funkar utmärkt och värmen rör sig uppåt på ett hyfsat sätt. Men en del rum blir för kalla när det är -15 ute... Det är en elpanna, Diom och den är
13 svar · 2,2k läst
·
niklash
niklash: Skall väl inte vara några problem, har själv använt frysskydd i flytande form vilket funkade bra. Sedan är det oftast varmare i skorstenenen än ute.
1 svar · 2,7k läst
E
el_richard: Okej, ingen som har ett bra svar...
1 svar · 1,2k läst
E
eric73: Tack för alla tips! Jag kommer att kontakta Thermotech angående cirkulationspumpar till golvvärmefördelarna och återkommer om hur det gått.
18 svar · 7,9k läst
·
T
thomas10000: Jag har precis köpt ett hus med källare från -76 på 180 + 180 kvm. Huset värms upp med takvärme på övervåning samt något typ av värmeaggregat för undervåningen som sitter på vinden. Aggregatet går kontinuerligt med en styrka på 900W! Den tar in luft från utsidan och blåser ut i fyra don på undervåningen. I anslutning med köksfläksystemet sitter en annan fläkt/system på
0 svar · 810 läst
fulingbusen
fulingbusen: Tackar! *går och startar LVPen*
2 svar · 929 läst
I
ichgary: Om det är en panna på under 60kW så är det EI30 som gäller.. http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406 Titta där så får du en riktlinje för vad som krävs, men du bör nog höra med kommunen vad dom vill ha först..
1 svar · 2,0k läst
O
OlaF: Jag gör som med det mesta andra som hustillverkaren sagt och struntar i det helt enkelt och tar och testar "golvvärmeinställningen" 6/+2 ett par dagar och ser vad som händer. Visar sig nämligen att när Modulenthus och byggahus.se inte har samma åsikt om hur något ska göras så har byggahus.se alltid rätt :)
12 svar · 4,3k läst
T
Taddy: Hej alla glada! :) Tänkte bara tipsa om ett företag som kan Diompannor och har reservdelar om så behövs. Hade precis haft en kille här från Löhr Montage som bytte mitt rasade kretskort. Nu börjar värmen återvända. :D Killen har jobbat på Diom och själv byggt pannor. Företaget finns i Skåne, hemsida: www.lohr.se Om behov finnes...:)
0 svar · 20,9k läst
T
thomasx: [citat] I en modern kamin är det antagligen svårt, eftersom rökgångar, tilluftkanaler, spjäll m.m. är anpassade för kaminens effekt, gissar jag. Så risken finns att man får en sämre förbränning och verkningsgrad om man lägger in för mycket ved.
29 svar · 29,9k läst
niklash
niklash: Jag har ett Fläkt Woods aggregat, där kan jag bara styra ventilationen i 3 steg och se när det är dax att byta filter. Vet inte när tillsats värme är på. Det har kommit ett nytt styrsystem nu som är bättre. Mitt system är från 2008.
11 svar · 2,5k läst
F
Flanharry: Är det någon som har en åsikt angående Frölings pelletspanna kontra Biomatic+20 ? Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
13 svar · 2,7k läst
S
Sailorman: Hej igen. Fick nya kopplingar från Uponor igår. De nya funkar kalas. Tyvärr måste det ha blivit någon form av tankefel då de frågade hur många slingor det gällde? 4 slingor svarade jag. Ok då skickar vi kopplingar till det. Vart lite förvånad när det damp ner 4 st kopplingar:-) Nytt samtal och förtydligande att det rör sig om 4 slingor, dvs 8 kopplingar. 4 st till är nu på
25 svar · 8,3k läst
·
K
Katla-pelletsfreak: Glömde bort mina inloggningsuppgifter och fick inte nytt av sajten. Nu hittat. Nu ny vinter, men tack och lov mildare. Ja, det är ordentligt dränerat (10cm) och isolerat (10cm) under nygjutet betonggolv (10cm). Det verkar vara golvvärmen som drar ordentligt med energi i källargolvet. Men skönt är det ju med 40 gradigt vatten i golvslangarna. Grannen har ett så gott som likadant hus. Han
5 svar · 1,2k läst
F
fiva: Yapp. 1 st 10 meters i botten och 1 st 15 meters i toppen. Om jag fattar det rätt menar du att golvvärmen och vp delar anslutning. Kopplas de sen tillbaka i toppen av tanken? Räcker det för produktion av tappvarmvatten? Antar att den i framtiden kommande vedpannan fortfarande kopplas i botten och topp av tanken? Blir det tillräckligt med tappvarmvatten för ett normal hushåll innan jag
4 svar · 1,4k läst
·
mariatherese
mariatherese: Tack! Japp, jag förstår hur man räknar... (nåt bör väl ha fastnat efter åren på Chalmers) ... men jag får be hustillverkaren fnula på de exakta siffrorna eftersom jag inte vet exakt hur väggkonstruktionen ser ut. Det vore ju trevligt om effektbehovet stannar runt 25W/m2 i de flesta fall för då blir elpatronen bara lätt underdimensionerad (beroende på verkningsgrad) och det är
45 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.