Det är ju inte så att det här inte har diskuterats förut...men ändå.

Förutsättningarna är:
- Badrum på ca 6,5 m2 på mellanbjälklag av trä, cc300 mm.
- Vattenburen golvvärme i övriga huset (plåtar + 20 mm slang).
- Ambition att undvika elslingor...

Som jag ser det riskerar man problem om man lägger plåt och 20 mm slang eftersom det blir förhållandevis mycket mtrl. ovanför plåtarna vilket inte direkt gynnar funktionen.

Vad jag nu är inne på är istället en konstruktion enl. nedan:

- klinker
- fix
- tätskikt
- spackel för fallbyggnad
- spackel ( 30 mm) med inspacklad 12 mm slang
- 22 mm spån
- bjälkar, cc 300 mm

Wirsbo rekommenderar en total tjocklek om minst 30 mm spackel för att säkerställa god värmespridning.

Vad gäller hållfasthet är jag inne på ett fiberförstärkt standardspackel. Frågan är om det behövs ytterligare armering i form av nät...?

Jag tror väl egentligen inte det då jag har cc300 mm i bjälklaget.

Synpunkter mottages tacksamt.

Den lösningen funkar bättre än plåt, glöm inte primer på spånet. Dela upp slangen i flera lika långa slingor annars tvingas du strypa 20-slangarna hårt för att få flöde i 12-slangen.

Matss skrev:
Den lösningen funkar bättre än plåt, glöm inte primer på spånet. Dela upp slangen i flera lika långa slingor annars tvingas du strypa 20-slangarna hårt för att få flöde i 12-slangen.
Tack för svar.
Uponor hävdade att det inte borde vara något problem med 60 m 12 mm slang på samma fördelare som 20 mm-slangarna men det är ju onekligen värt att fundera på...

...men med en tillräcklig matning till fördelaren bör det kanske fungera med en slinga?

Inga synpunkter på armeringsmatta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.