Värme allmänt
nino: jag skulle inte använda mattor utan löskabel och smältlimma fast, sen beror det på vad du ska ha för ytskikt. Fast som sagt ska en behörig elektriker göra jobbet
Hobbybyggare: Tapwell har nu varit i marknaden i några år. Jag skulle säga varken eller när det gäller kvalitet. Jag tror kvalitetsmässigt ligger det ungefär i samma nivå som FMM men med lite roligare design. Kolla t ex på deras vattenfallsblandare http://www.badshop.se/tapwell-evo-070-waterfall-tvattstallsblandare-specialpris-/15686-0 vilket är lite roligare produkt jämfört med det gamla vanliga.
LaT: @electra76 pumpen är den sista biten, och den ska anpassas till behovet! Vi gör lite enkla antaganden. - Effektbehov 75W/m2 - 4 rum med 1radiator i varje rum. - Rum 1, 20m2 - Rum 2, 15m2 - Rum 3, 40m2 - Rum 4, 25m2 -Totalt 100m2 * 75W/m2= 7.500W i max effektbehov -Önskat/dimensionerat DeltaT vid DUT 60C-40C=20C -Totalt flöde 7.500 / 20 * 1,16(omräkning kcal/W) = 435l/h -Flöde rum 1, (20 *
Hubbe2: Hej, Jag har idag ett hus där tidigare ägare låtit installera LLVP. Inga konstigheter med den utan den tuffar på fint. Men, vis av förra årets kalla vinter så känns förre ägarens idé om att demontera alla radiatorer längs ytterväggarna som en kass handling. Vi upplevde under förra vinterns kallaste dagar att det blev lite för mkt kallras vid fönstrena och skulle därför vilja
LaT: @AndersD Om man följer din länk ovan så finns detta avsnitt Effekt [W] vid DVUT - Beräknat resultat Lund Huset är eluppvärmt enl BBR. Husets effektbehov Watt Produktion Watt Byggnad (U+V+I) 7 627 Värmepump (el in, DVUT) 1 248 Tillskott ("gratis") 743 El 2 266 Radiatorsystem 6 884 Tappvarmvatten 500 Summa värme + vv 7 384 Här är det räknat med ett totalt effektbehov på 7,3 kW delar du
Joens: [citat] Beroende på tillverkare skulle jag säga. Vissa tar hela installationen. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Robert 75: Sitter i liknande sits som du gör med fritidshus enl kraven på permanentboende... Har själv inte gjort energiberäkningen ännu men inriktning är 220+45+45 i vägg. Efter att ha sonderat terrängen lite så måste jag sätta in bergvärme alt NIBE FLVP, F750 tror jag den heter. Jag har dock lite större hus än dig men det kommer att nyttjas som fritidshus under alla årstider. Nackdelen med
piloten: [citat] De pexrör som du använder måste vara diffusionstäta för användning i värmesystem. Jag använde LK PE-X 16 till radiatorerna.
p.lundgren: Utan att veta mera så: Ja stäng av L/L :) Är LV-pumpen rätt dimensionerad och justerad (inkl elementen) så tycker jag att den ska räcka. Dessutom brukar innedelarna på L/-pumparna låta en hel del så du får ju en bättre innemiljö.
R Göran: Golvvärme är direkt olämpligt i ett hus som värms upp snabbt då och då vare sig det är vatten eller el pga tröghet och olycklig fukttransport. Dessutom kan man inte dra på då förstörs golvet. Sätt in elvärme samt en billig luft värmepump med 8 graders underhållsvärme.
Kurtivan: Precis "lat". Hugg upp skorstensmuren så att du får öppningen att passa mot kaminens rökutgång. Mura fast en stos, samt mura igen uppåt så du täcker igen det gamla hålet och de stenar du huggit loss.
SBH: inget som känns av rent praktiskt. skillnad mellan pvc och metall. däremot kan det hända att det blir mindre beläggning i pvc rör eventuellt kan va dåligt på grund dåliga rör i husen. om du någon har sågat av ett gammalt rör, så vet du vad jag menar
-MH-: I ett pannrum är det förstås vackert. Annars föredrar jag nog målat. Kanal är jag lite skeptisk till.
Rigor: Sålänge du kan inspektera skarvarna är det inga problem
mulpac: Om du har identifierat vilken ventil det där verkligen är så insatsen passar så funkar det nog. Annars brukar det gå bra att byta hela ventilen, t.ex. http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=297 och sedan kan man byta det röda vredet på den mot en termostat om man vill.
gråsten: Finns några tips på hur man kan fjärransluta Statlink t ex med en ethernetbrygga för värmepumpens RS232-utgång? Min IVI Greenline E finns på Öland men jag bor i Bryssel på vintrarna. Jag klarar enkel övervakning och styrning via larmsystemet men det vore bra att kunna justera kurvor för att optimera energispar. Loggning från givarna (eller andra givare) kanske bör ske med annat
pyerdarn: ja misstänker det såg att han hade tankar men dom va inte kopplade så ja förstår varför nu han sa att de gick bra utan tankar bara man la i emellanåt.. så de är ju fiseldning på högnivå
Thorsella: [citat] Tänkt på detta med. Men returen är alltid kallare så tror inte de
Nyfniken: Det blir nog så att jag använder det befintliga röret för att ta mig till centralen och sen därifrån vidare till lämplig dosa i huset för att sätta upp en innegivare. Vilken dag som helst nu... :)
Ankan78: det var under huset. en lång "stam" som endast försörjer två ellement, plus att dom gör en avstickare ner under marken, ingen vet var, vi misstänkte från början att det var i marken, men eftersom det sitter avstängningskranar på rören redan vid pannan, och vi stängde dom, men trycket fortsatte att sjunka så fortsatte vi leta läcka på andra ställen...... dumt! kranarna stängdes
Renee79: Nu funkar det! iallafall innan vi har satt dit termostaten, ville se att det flödade varmt först - och det gör det!! Det var "bara" att skruva upp bottenventilen.
Renee79: Tack för hjälpen! Nu gäller det bara att få tummen ur och ringa rörisen :)
bjed0001: Om jag minns rätt håller barrved ~3,8 kwh/kg vid fukthalt 25% (Eff.vv 19,2 MJ/kgTS). med densitet på 0,5 är dina 6 m3 3000 kg eller 11400kwh. Då har förmodligen inte kaminen din en verkningsgrad på 100% utan snarare kanske 50%. Alltså ger dessa 11400 kwh 5700 kwh värme till kostnad av 4000kr eller 70 öre/kwh Då är frågan vad kostar värmepumpen? kapitalkostnaden borde i de här
LaT: Som vanligt så är inget svart eller vitt! Ett reglersystem med BÅDE ute & rumsgivare har bättre möjlighet att fungera optimalt! Utegivaren känner av förändringar INNAN dessa får genomslag på rumstemperaturen. Rumsgivaren kompenserar för extra värmetillskott eller undertemperatur p.g.a tex öppna fönster. Eftersom man normalt bara har 1 rumsgivare så bör den sitta centralt och
youask: I vintras (vinter 2010/2011) hade jag även problem med att jag var tvungen och shunta fullt (85-90grader) vatten för och komma upp i 19'c inomhustemp (uppe alltså, nere var det...kallt) när det var -20 ute, Det gick inte få varmare, dock var ett element ej varmt då som är fixat numera Tycker att det lätt borde räcka och shunta ut 50-60gradigt vatten för att hålla vettig temperatur inne
fastmoving?: [citat] Låter som om du blandar ihop begreppen. Termostaten är ju den yttre av de två, den som går att lossa och byta utan att riskera vattenläckage. Ventilen är den som styrs av termostaten... ;) Har själv varje höst fått knacka på piggarna för att vattnet ska flöda, termostaterna har hållt ventilerna stängda hela sommaren eftersom ingen värme behövts.
fastmoving?: Köp en 3rörs kulvert, dra varmvattnet via den till gamla huset, sätt en liten varmvattenberedare i gamla huset för att få varmvatten lite snabbare. Du kopplar alltså varmvattenet i serie hela vägen, från tanken i nya huset till elberedaren i gamla. Har så själv, funkar fint.
PX-21: +..I dessa Elberoende samhällena vi lever i dag är ju kaminen oumbärlig...;) Stormar anamma"...