2 018 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Bäst lösning påmitt värme- och kylproblem?
Huset vårt har relativt stora glaspartier som solen lyser på under stor del av dagen. Det blir då varmt på sommaren. På nedervåningen har vi köpt en stor markis som hjälper till. Nu ska vi göra en stor takkupa på övervåningen där vi också vill ha stora glaspartier. Då har två funderingar dykt upp och skulle vilja ha era åsikter. Vi börjar med värmeproblemet:
Vi tänkte ha glas från golv till tak, eller så stort det går (borde bli 3 st 10x21-fönster). Det finns då olika alternativ. Att sätta in solfilm från fabrik vilket tar bort 20-70% av solvärmen ber. på tillverkare. Nackdelen är att det blir aningen sämre sikt utåt och en ännu större nackdel är att solvärmen på vintern försvinner. Det är bra att ta tillvara på solens värme under vinterhalvåret.
Gällande kylproblemet kan vi inte ha radiatorer under så stora fönster. Enligt fönstertillverkaren är det inte något problem med kallras med nya 3-glasfönster. Det är bara om det blir extremt kallt nedåt -30 grader som man kan få lite kallras. Tanken är då att sätta radiatorerna på närliggande väggar istället. Har fönstertillverkarna rätt i det de säger att det inte blir några problem med kallras? Det finns ju konvektorer att sänka ner i bjälklaget, men det kanske inte är någon ultimat lösning och om det inte är nödvändigt så struntar jag gärna i det.
Tanken jag har är att inte sätta i någon solfilm alls för att ta bort värmestrålningen utan att ta tillvara på värmen på vintern. På sommaren sätter vi in en luft/luft för att använda den som AC. Vintertid kommer den förmodligen inte vara aktiv efter som vi har en Nibe 360 i ett relativt nybyggt hus vilket enligt installatören är bättre att köra ensamt utan hjälp från en luft/luft:are.
Mycket text blev det. Vad är er syn på saken?
Vi tänkte ha glas från golv till tak, eller så stort det går (borde bli 3 st 10x21-fönster). Det finns då olika alternativ. Att sätta in solfilm från fabrik vilket tar bort 20-70% av solvärmen ber. på tillverkare. Nackdelen är att det blir aningen sämre sikt utåt och en ännu större nackdel är att solvärmen på vintern försvinner. Det är bra att ta tillvara på solens värme under vinterhalvåret.
Gällande kylproblemet kan vi inte ha radiatorer under så stora fönster. Enligt fönstertillverkaren är det inte något problem med kallras med nya 3-glasfönster. Det är bara om det blir extremt kallt nedåt -30 grader som man kan få lite kallras. Tanken är då att sätta radiatorerna på närliggande väggar istället. Har fönstertillverkarna rätt i det de säger att det inte blir några problem med kallras? Det finns ju konvektorer att sänka ner i bjälklaget, men det kanske inte är någon ultimat lösning och om det inte är nödvändigt så struntar jag gärna i det.
Tanken jag har är att inte sätta i någon solfilm alls för att ta bort värmestrålningen utan att ta tillvara på värmen på vintern. På sommaren sätter vi in en luft/luft för att använda den som AC. Vintertid kommer den förmodligen inte vara aktiv efter som vi har en Nibe 360 i ett relativt nybyggt hus vilket enligt installatören är bättre att köra ensamt utan hjälp från en luft/luft:are.
Mycket text blev det. Vad är er syn på saken?
Hej Spontant känner jag för markiser men hur långt dom går att fälla ner har jag ingen aning om men att ta vara på gratisenergin från solen gillar vi.Är det ett relativt nybyggt hus med 3-glasfönster så räcker det nog.
PS:Hur långt långt ner menar jag så det räcker med att få bort så mycket värmestrålning som möjligt utan att det blir svart inne om du förstår.Det är ju 3-glas fönster så det släpper ju inte in lika mycket som 2-glas.
PS:Hur långt långt ner menar jag så det räcker med att få bort så mycket värmestrålning som möjligt utan att det blir svart inne om du förstår.Det är ju 3-glas fönster så det släpper ju inte in lika mycket som 2-glas.
Redigerat:
Markiser har vi tänkt på också, men vi har märkt att på nedervåningen så måste man dra ut markisen väldigt långt för att skärma bort solen och då kan det inte blåsa speciellt mycket.växelventil skrev:Hej Spontant känner jag för markiser men hur långt dom går att fälla ner har jag ingen aning om men att ta vara på gratisenergin från solen gillar vi.Är det ett relativt nybyggt hus med 3-glasfönster så räcker det nog.
Men det är sådant som går att fixa i efterhand. Det som är viktigast just nu är om man ska ha solskydd i fönstren och om konvektor eller radiator är ett måste. Sådant som ska tas med i beräkningen när vi bygger.
Hej visst men det är mycket möjligt att markiserna inte behöver gå så långt ut med tanke på att det är 3-glas och det vore ju kanon om ni kunde utnyttja solvärme på hösten/våren och sedan hoppas på att markisen räcker att ta bort den värsta värmestrålningen vid varma dagar.har själv markiser och tycker det funkar väldigt bra,
Det är nog en bra poäng. Kanske blir så med någon slags gardin eller markis. Sedan blir det kanske en luft/luft också för kylans skull.
Eftersom du har en Nibe 360 kanske du kan använda frikyla. Det krävs rör och fläktradiatorer så det beror givetvis hur det ser ut i ditt hus om det går att installera på ett vettigt sätt eller ej.
Vi har också stora glaspartier (i köket) och har förberett rör för frikyla, men ännu inte tyckt att vi behöver koppla in det då vi kan vädra ut värmen ganska effektivt via stora takfönster på andra våningen.
Vi har också stora glaspartier (i köket) och har förberett rör för frikyla, men ännu inte tyckt att vi behöver koppla in det då vi kan vädra ut värmen ganska effektivt via stora takfönster på andra våningen.
Det där känner jag inte alls till. Vet att det finns någonting liknande när man kör bergvärme. Hur fungerar detta på en Nibe 360?mycke_nu skrev:Eftersom du har en Nibe 360 kanske du kan använda frikyla. Det krävs rör och fläktradiatorer så det beror givetvis hur det ser ut i ditt hus om det går att installera på ett vettigt sätt eller ej.
mycke_nu: du kan inte förklara hur det fungerar med frikyla på en luftvärmepump? Trodde inte att det gick.
Om det är kallt ute, neråt 0 grader eller lägre, lönar det sig att sätta på och köra en luft/luft på värme som komplement till en traditionell flvp såsom 360P-modellen är. Men det blir ingen jättebesparing i ett modernt välisolerat hus som ligger i södra halvan av landet.
Finns ett par tillverkare som har utmärkta gardiner som går längs en smal aluminiumlist som gardinen spårar i. finns i många färger och syns nästan inte när den är installerad.
Är lätt att dra ner/upp och har sett dem i bla nyare kontorslokaler och skolor.
Det finns även plast/mylarfilm i samma modell som funkar exakt som solskyddsfilm, fördelen är att den går att rulla upp/ner vid behov och kan då rullas upp dagtid för att ta vara på solstrålningen och rullas ner på kvällen för att behålla värmen inne.
En tyggardin isolerar också om den slutar hyfsat tätt emot ramen, då kallras och strålningsvärme minskar betydligt.
Nu vet jag inte hur många procent man tjänar på det, har man effektiva 3-glasfönster så sparar de nog lika bra som en eller tvåglas.
Är lätt att dra ner/upp och har sett dem i bla nyare kontorslokaler och skolor.
Det finns även plast/mylarfilm i samma modell som funkar exakt som solskyddsfilm, fördelen är att den går att rulla upp/ner vid behov och kan då rullas upp dagtid för att ta vara på solstrålningen och rullas ner på kvällen för att behålla värmen inne.
En tyggardin isolerar också om den slutar hyfsat tätt emot ramen, då kallras och strålningsvärme minskar betydligt.
Nu vet jag inte hur många procent man tjänar på det, har man effektiva 3-glasfönster så sparar de nog lika bra som en eller tvåglas.
Funderar på att slänga in en luft/luft för kylningen. Hörde att man minst skulle ha 4kw kylning, annars blir det för dålig effekt. Jag räknar inte med att kyla hela huset utan mer ta ner tempen några grader så det blir drägligt när det är som varmast.
Fick tips om en panasonic ce12 som var prisvärd.
Fick tips om en panasonic ce12 som var prisvärd.
Effekten på kyla beror på utrymmet och instrålningen, man bör även titta på EER som är kylsidans motsvarighet till COP. Som du skriver finns panasonic som har två modeller med både hög cop, men framför allt hög EER som är intressant i ditt fall.
Modellerna heter HE9LKE respektive HE12LKE, de har båda hög COP men framför allt hög EER vilket gör den snålare per kw kyla än många andra aggregat.
Modellerna heter HE9LKE respektive HE12LKE, de har båda hög COP men framför allt hög EER vilket gör den snålare per kw kyla än många andra aggregat.
Klicka här för att svara