Värme allmänt
kimmo_thn: [citat] Det är väl det som blir på "direkt verkande el" tror jag.. för jag nämnde till honom att LLVP står för uppvärmningen av huset
cecar33: Bjälklagsplåt http://exakta.se/x-online/rinkaby_ror/katalog_25/#/16/
HiddenDingo: Ursäkta för dubbelposten. Besökte pannrummet en gång till och insåg att jag hade kollat på fel rör. De rören som var helt blåa visar på 40 grader på både return och till krets. Det finns även två rör till som kommer ut från den stora blåa plastskyddet, dessa har temperaturen 85 i utgångstemperatur och 42 i returtemperatur. Dessa har ingen tydlig markering på sig för vad de
mariatherese: Det som påverkar huruvida det upplevs som kallt eller varmt förutom temperaturen är vad det finns för drivande kraft för fukten på huden att avdunsta. I en varm fuktig bastu så kondenserar ånga på huden vilket upplevs som mycket varmt. I inomhustemperatur som är torr så avdunstar fukten snabbare än i motsvarande inomhustemperatur som är fuktig. Detta kyler huden något lite. När det
Mazken: En till två ggr om året är vanligt att man behöver fylla på exp. kärlet.
Stenolofanders: [citat] Tack! nåt i den stilen har jag klurat på också. Nån form av temperaturbegränsning behöver jag ju innan kulvert för att kunna ladda tanken till 99,7 grader utan att fördärva kulverten: i din skiss en laddomat 10, som ju har pump. Med tanke på den korta kulverten funderar jag på om en simpel trevägsventil för temperaturbegränsning kanske räcker (tacksam för tips om vicken
misingen: Bad om prisförslag från kakelugnsrenoverare för en mindre uppfräschning av vår kakelugn. Den är provtryckt, tät och helt ok att elda i. Men behöver underhållas lite. Det handlar om tätning runt luckor, ny lerputs inuti, piffa till fogar samt fäste av en bit fotsims som lossnat. Jag fick ett helt ospecificerat prisförslag på 8000:-+ moms. Låter alldeles för dyrt, tycker jag! Vet
Josth: OK det är säkert bra att någon tittar till Bacho'n och gör ev service om det behövs. Rensa ventilationsrören på all smuts osv är också nyttigt om den gått många år, brukar finnas många dammråttor där inuti. En LLVP innerdel kan t.ex. placeras i nedre hallen om trappan upp är öppen, den kommer då att värma lite grann där nere innan den varma luften sedan stiger uppåt
MathiasS: [citat] Sett till bergvärmepumpar (och jag tror jag törs inkludera luft/Vattenvp också) så jobbar 99% av alla pumpar med flytande kondensering helt enkelt för att det är effektivast. Det är mycket ovanligt att köra fast kondensering med vp i småhus. Skälen till det har ni redan resonerat er fram till.
Josth: Med tanke på siffrorna som presenterats i mäklarbeskrivningen låter det på gränsen till oseriöst. En energideklaration säger inte heller sanningen alla gånger så det gäller att förstå väldigt bra själv. T.ex. vad som menas med "m.h.a av en elpanna till ett vattenburet system. Det finns även en frånluftsvärmepump inkopplad på ventilationen (mekanisk till och frånluft)", jag
uhlrog: Hej skall göra om en gästtoa på övervåningen som är väldigt kall på vintern. Hittade i källaren en oanvänd T2 Grön (Thorin & Thorin) kabel och tänkte att den där kunde jag använda. Den räcker till för komfort värme perfekt! Jag har tänkt lägga den direkt på en 6mm gips skiva (ovanpå ett plankgolv) och sedan flytspackel och slutligen klinkers på. Kanske en fuktspärr också.
corre: Man kan ju hoppas det. Tyvärr tror jag att man på allvar menar alla rören. 50000:- i tid är lite över 1.5v jobb för två man (väldigt grovt) och det hinner man inte göra en rördragning i rum på, varfall inte utan ett väldigt bra underlag.
etna: Primärsidan är rätt. Men när jag kollar lite närmare på inkoppling av sekundärsidan (2 slingor) så är grenrören kopplade så att den med strypventil sitter på utloppssidan? Vad jag förstått skall man strypa på återgången. Kan det få sådana effekter som jag beskriver?
abbe_: Det finns många sätt utan ingjutning, tex http://www.villavarm.se/golv-9.asp /abbe
bax: Gul också kanske? I så fall en VärmeEkonomi, Söderhamn. En gammal oljepanna som också såldes i kombination med Palmia flisstoker. Tjockt gods i stålet. Borde funka bra tillsammans med rätt pelletsbrännare eller flisbrännare.
JBladh: Jag tackar alla för tips och råd samt länkar, Ska nu sätta mig och läsa på lite om allt innan jag börja justera systemet. Återkommer säker med fler frågor under arbetets gång :) MVH Jan B
Jobo123: Hej! Installerade en luft/vattenpump från ctc i somras! Har lite funderingar kring driften! Jag har källarplan, plan 1 och plan 2. På plan 1 har jag en braskamin. Hur är mest ekonomiskt att driva dom båda systemen! När jag eldar blir det väldigt varmt på plan 1 då det sprids värme från brasan och även från elementen. Bör inte elementet känna av att dom ej behöver leverera värme?
cecar33: Helt värdelöst att mecka med dag/natt sänkning i ett golvvärmesystem. Kör med utegivare och en rums givare så får du en enkel och jämn temperatur i huset. Vill du att tempen. skall vara lägre i något rum så stryper du på fördelaren.
växelventil: Hej Nu vet jag inte om du ska göra jobbet själv men varför inte ta in en offert (gratis) så får du tips på en gång om du nu inte vill lägga tid+pengar.Själv kör jag med en luftavfuktare i källaren och det blir lite vatten som man får hälla ut.
bmej: Tack för svaren, ska testa tipset med byggplasten, ska även överväga inomhusplaton...
Elffors: [citat] Öl är jättegott! Men den får nog vänta till fredag. Nu vet jag inte TS har för värmesystem utöver en ev. cbj shuntautomatik. För en sån arbetar endast med innegivare. I ett ackumulator baserat värmesystem som tex mitt, hade det varit förkastligt att ställa shunten på max och låta termostaterna sköta all värmereglering. Det hade inneburit at man körde skollhett vatten
johfo: Hej Bor i ett hus med en Danfoss fjärrvärmeanläggning och tappvarmvattnet känns lite svajigt. Känns som att det inte alltid blir varmt direkt och så kan det komma en kort "kalldusch" efter en liten stund. Idag såg jag en droppe som kom ut från den moj som ska starta värmeväxlaren för att göra varmvatten när man tappar varmvatten. "Grovinställningsspaken" på den går väldigt
torke1: Jag har just satt in en shunt med pump. Som jag misstänkte låter pumpen en del, men till skillnad från den pump jag har på övervåningen har denna ingen varvtalsreglering. Någon som vet var man får tag på en billig varvtalsregulator? Det står 1-50 Hz / 0,32 A / 25 W på pumpen. Regulatorn behöver inte vara fancy eller steglös. Tre olika hastigheter till exempel skulle räcka.
Josse2: Ett tips är att byta elektrolytkondensatorn på 470uF/50V i hörnet på kretskortet. En hygglig lödkolv och lite lödvana så ersätter du den ganska enkelt med tex en 67-042-32 från Elfa. Min CBJ fick helspader efter 5år och öppnade och stängde konstant men piggnade till igen efter kondensatorbyte. Från fabrik sitter tyvärr en lågkvalitativ 85C variant som åldras snabbt i värmen,
Vandogen: Nu har vi svaret: skit i elementet, det hade geggat igen totalt. Så nu är det byt mot ett nyare och fräschare element och det är nu varmt uppe!!!
maghen: Tack för goda råd! Med facit i hand gjorde jag ändå inte riktigt enligt råden... För att spara plats satte jag vinklarna före kranarna i alla fall. Såhär blev det till slut, kommentera gärna om ni ser något anmärkningsvärt! [bild] [bild] Golvvärmen i utbyggnaden verkar fungera tillfredställande! Hålet i trossbotten ska förståss återisoleras och byggas igen. Med vänlig
cecar33: Hej Martin! Det låter som du är på vinden och bygger om du har cc120 cm för det är väl takstolar du har med det mellanrummet. Men det alternativet du nämner kommer dina värme rör att ligga långt ner i konstruktionen vilket försvårar värme spridningen.Bästa alternativet är att fylla på med riktiga bjälkar mellan takstolarna så att du hamnar på cc 30cm därpå lägger du spårad
synpunkter: För att testa effekten på en sån där värmeflyttare behöver man inte mer än två termometrar, sätt en i vardera rum och elda igång och sätt på fläkten. Ett annat intressant test är att kolla lufttemp i det varma rummet högt och lågt - en termometer lågt på golvet och en högt vid taket. Har också en PAX värmeflyttare och har experimenterat en del med att flytta varm luft från
MagoL: Vad är det som gör tex termomatic:s shuntstyrning bättre än landis. Båda styrs av en väll på samma sätt. Styrning som jag har fungerar, men saknar utegivaren.(och inne) och har sett att det finns att köpa givare. Vet bara inte vilken jag ska ha. Tycker att det känns dyrt att köpa ny styrning för drygt 2000:- när jag bara behöver en givare. (sen finns inte det ekonomiska utrymmet
vaargen77: Beställde ett Adax Neo 800W, ska bli intressant. Vi har ingen dusch i tvättstugan, den är inte våtare än det är i köket.