E
Erik_X: Kolla www.lantbruksnet.se
4 svar · 789 läst
S
screcers: Hejsan, Just köpt hus eller snart slutet av denna månad ägt detta 1 år. Uppvärmningen består av pellets och finns el-patroner som sitter in i en jätte lik tank som är kopplat med en laddomat 21 på. Min fundering kommer här då, det sitter en temp givare i kök/vardagsrum/hall rätt uppe planlösning i detta hus. Den står på 21 grader tycker att det är ganska skönt över att ha så.
0 svar · 546 läst
V
vaargen77: Som sagt, den smalare modellen som är 20 cm hög finns i samma bredd som de radiatorer jag har nu, dvs 105cm. Om jag sätter dem så de täcker eldosan så hamnar de nära golvet, skulle detta se konstigt ut? på de bilder jag sett på dessa radiatorer så sitter de under stora fönster med lågt placerat fönsterbräde, men vi har ju "normala" fönster här med fönsterbrädet på 85cm höjd.
4 svar · 5,9k läst
J
Jobe006: Jag tror som dig plutus att man kommer att glömma kurvan eller inte få tilld et bra igen varje höst. Å andra sidan måste man väl se till att stänga av elvärmen på slingan på vintern så inte den ligger och drar...
11 svar · 6,1k läst
N
noone70: Du kanske skulle kolla på logger2020.se. Du kan bygga ut den så du kan bla övervaka ett stort antal tempgivare, elförbrukning, rökgastemperatur(den har jag mest användning av då och också har en kamin), luftfuktighet. Möjlighet att övervaka via Internet. Den kanske är lite overkill för dina behov, men den fungerar jättebra. Dock tyvärr har de som tillverkar den inte insett
6 svar · 3,1k läst
E
Eld: [citat] Det är inte sant. Det finns ombyggnadskit som gör att man kan behålla allt ut till ventilsätet och sätta dit en ny ventilkägla med en modern termostatventil på. En röris kan definitivt fixa det och man kan säkert själv också men det kan vara bökigt att precis rätt grejor som verkligen passar.
7 svar · 1,3k läst
·
D
Drömhus2012: Kilslidsventiler är också bra t.ex. http://www.rinkabyror.se/artikel/skjutventil-25/?select=true
2 svar · 952 läst
M
martin88: Lånar tråden.. Jag ska sätta in två tankar på 500L st, ena sitter det en 300L cu tank i. Men jag vill inte använda dom 300L till tappvattnet utan till värme av huset. Kan man fylla den med ca 250L vatten och plugga den, eller slå hål i den och plugga? Nån som har tips? :)
7 svar · 1,7k läst
Locke
Locke: [citat] Då är det väl extra fint att bara skicka in ouppvärmd luft in i spisen. Då slipper du säkert massor av kondens i värmeväxlaren också.
7 svar · 1,4k läst
·
G
gromit42x: Mors, Tack för råd. Ja-det kan se lite skumt ut med en hög placering men en tanke var att göra det till en inredningsdetalj med lite fräck färgsättning (alternativt någon form av snyggt tunnare elementskydd). Placering åt sidan undvek jag dels för att det inte finns någon plats där heller (rummet är relativt litet och sängen kommer att ta upp merparten av den väggen;) Golvvärme
2 svar · 5,0k läst
D
dobbelina: Byggfläkten från Clas Ohlson är säkert helt ok, däremot vill man ha en bättre termostat. Denna termostat, också från Clas O skulle jag inte rekommendera: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161039747 Den slår tydligen av vid strömavbrott!? Dessutom har den fastlött batteri = skit Denna är mycket bättre: http://www.conrad.se/websale7/?wsid=7442e2610c8f0fd14972a634374d6f31
6 svar · 4,0k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Observera bygglängden! Gamla pumpen 120mm nya pumpen du länkat till 130mm samt att det står: Kräver ombyggnad av rörsystemet Kan vara bra att informera om! Men ska TS bygga om lite så är det inga som helst problem!
3 svar · 3,1k läst
pelpet
pelpet: Jag hade hellre försökt få tag i en pelletskamin på blocket eller liknande, och sålt vedspisen. Kaminen är gjord för att sprida varmluft utan att man behöver göra särskilt mycket med den förutom att hälla i pellets då och då. En vedspis är till för matlagning.
4 svar · 4,7k läst
P
Prosit: Projektet håller på, men jag fick lämna ifrån mig hela golvvärmeprojektet till rörläggaren. Allting dras nu i golvnivå (inget i bjälklaget) så det blir bara 4 slingor för att värma den del av huset där jag ursprunligen hade 6 slingor. Min "korridor" värms av matning och retur och sovrummet + de två garderoberna delar på två slingor (tack för tipset!). Jag fick också gå med på
25 svar · 14,5k läst
·
O
obba: Då måste jag alltså ha en M60 i varje rum med golvvärme eller hur funkar de?
7 svar · 3,0k läst
Krilleman
Krilleman: Här har du en bra guide!
6 svar · 1,1k läst
H
Helenelund: Hej. Jag flyttade nyligen in i ett gammalt hus med en kombipanna (högfors termex) från 1974. pannan saknar idag oljebrännare så den eldas endast med ved (och värmemotstånd vid behov) men iom. att vattenvolymen är för liten så räcker inte vedeldandet så långt (ca 5timmar åt gången har jag värme från ved nu på hösten) Så jag funderar på att lägga till en tank paralellt med
0 svar · 793 läst
Akahigi
Akahigi: Stort tack för svar!
10 svar · 2,8k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Man ska absolut inte kapa med bågfil. Det finns ingen tillverkare av alupex som rekommenderar detta! Sax eller rörkniv är beroende på tillverkare om man vill följa installationsanvisningen, alupexen ska alltid gradas med leverantörens angivna gradverktyg!
7 svar · 4,2k läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat] Om du bara visste hur många timmar man kan lägga på att hitta den optimala kurvlutningen ;).
34 svar · 15,2k läst
C
corre: Med risk för att detta är fel metod! Jag har separat CP och blandare till min golvvärme i badrummet, med termostat som känner av tempen på vattnet. Har för mig att den känner av på Tilloppet till golvet. Jag har ställt den till önskad golvtemp + någon extra grad, läge 1 på pumpen är tillräckligt för att den ska hinna cirkulera varmvatten så att både in och ut är rätt lika i
2 svar · 3,8k läst
I
injonil: Det låter som alldeles för många radiatorer på en 15mm-slinga! Beror givetvis på vilka förhållanden som gäller; lågtemp/högtemp, yta att värma upp, hur väl huset är isolerat etc.
1 svar · 4,8k läst
R
RickeP: [citat] Jo det gick bra. Tog 50kw. Tanken köpte jag från tanksvets. Alllt är inkopplat och fungerar som tänkt. Är nöjd såhär långt
40 svar · 21,0k läst
L
lordi: Ståltråden är ingen ståltråd, utan ett kapillärrör som inte får klippas av för den innehåller gas. Men det ser ut som någon har klippt den redan, för det ska sitta en bulb som en klump i änden på den. Det är den som känner av temperaturen. I en normal termostat sitter denna inbyggd i termostathuset. 70 grader är för tok för högt för golvvärme. Du ska ha max 40-45 när det
5 svar · 2,1k läst
·
N
Nilsson73: Jo det är sant, speciellt med tanke på att jag inte kan svetsa själv. Kopplingarna ska man väl kunna hantera någorlunda!! Åtminstone förbereda så långt det går innan man eventuellt får ta hjälp av någon röris!
8 svar · 4,4k läst
-RB-
-RB-: Vi har Mitsubishin som det länkades till ovan. Vår källare är på 85 m2 och klimatet har blivit bättre. Vi har 3 rum plus hall samt matkällare där nere. Alla dörrar står öppna utom den till matkällaren och avfuktaren står i hallen som är i mitten. Nu var inte vår källare jättefuktig utan vi köpte den mest för att torka tvätt med under sensommar och höst när tvätten knappt
7 svar · 6,9k läst
·
P
Pärran: Chansen att detta klassas som dolt fel är lika med noll. Om skadan fanns när ni köpte huset borde det ha upptäckts/undersökts noggrannare. Om skadan uppstått efter köpet så faller det på att ni är ägare. Expansionskärl på vind är kända källor till läckage och det kan mycket väl ha läckt tidigare. Jag tycker framförallt du ska säkerställa vart det läcker och se till att
2 svar · 4,6k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Fick en fråga idag ang att stänga av elvärme, LLVP och sänka flödet på ventilationen dagtid när ingen är hemma.....finns ju ganska mycket info/tyckande om det men hittar inga riktiga fakta.... Någon som har koll på detta?
0 svar · 871 läst
E
Erik_X: Stoppa in gulfober i brännarhålet och i rökröret till skorstenen. Annars her du en elupvärmd skorsten.
1 svar · 1,1k läst
vojma
vojma: Visst kommer du att få en kyl/värmeöverföring men det kommer ju att vara ett nollsummespel så det är nog inget att ta i beaktande. Hade sträckan däremot varit typ 15-20 meter så hade du blivit tvungen att öka framledningstemperaturen ganska mycket för att kompensera för detta.
11 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.