3 778 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
hur ställer jag delta på golvvärme?
Har radiatorer i huset, förutom i badrummet och där är det golvvärme.
7graders delta på radiatorer, men ska jag strypa golvvärmen så också?
Samt... Ska man göra detta när golvet fått chans att värmaupp sig en längre tid?
Nu är den ju iskall.
7graders delta på radiatorer, men ska jag strypa golvvärmen så också?
Samt... Ska man göra detta när golvet fått chans att värmaupp sig en längre tid?
Nu är den ju iskall.
Redigerat:
7 graders Delta T är kanske lite mycket för din slinga då du kör en lägre temperatur på den än radiatorerna. Man brukar strypa in golvvärme efter längden på slingan, förläggningsavståndet, samt vilken värmeeffekt som önskas. Golvvärmeleverantörerna brukar ha bra anvisningar för detta.
Med risk för att detta är fel metod!
Jag har separat CP och blandare till min golvvärme i badrummet, med termostat som känner av tempen på vattnet. Har för mig att den känner av på Tilloppet till golvet.
Jag har ställt den till önskad golvtemp + någon extra grad, läge 1 på pumpen är tillräckligt för att den ska hinna cirkulera varmvatten så att både in och ut är rätt lika i temp (mätt med IR-termometer).
När temp sjunker så släpper blandaren in mer värme till slingan som cirkulerar det tills temp sjunker igen.
Eftersom jag golvet för komfortvärme så är det runt 22grader har jag för mig.
fungerar för mitt behov, hög risk för att det är fel enligt proffsen
Jag har separat CP och blandare till min golvvärme i badrummet, med termostat som känner av tempen på vattnet. Har för mig att den känner av på Tilloppet till golvet.
Jag har ställt den till önskad golvtemp + någon extra grad, läge 1 på pumpen är tillräckligt för att den ska hinna cirkulera varmvatten så att både in och ut är rätt lika i temp (mätt med IR-termometer).
När temp sjunker så släpper blandaren in mer värme till slingan som cirkulerar det tills temp sjunker igen.
Eftersom jag golvet för komfortvärme så är det runt 22grader har jag för mig.
fungerar för mitt behov, hög risk för att det är fel enligt proffsen
Klicka här för att svara