Tänkte byta ut den gamla cirkpumpen, Grundfos UPS 15-35x21, när jag bygger om mitt värmesystem. Jag har sneglat på Grundfos Alpha 2. Men vilken sort ska man ha?

Grundfos har en utbytesguide i djungeln av pumpar. Går du till: http://www.grundfospumpguide.se/index.php?BefPumpId=29021 och skriver in din nuvarande pump får du fram en Alpha 2 25-40 med artikel Nr 95047503.
Den ser energismart och fin ut med betyget A i färgskalan. Ska du helt bygga om ditt värmesystem bör du egentligen beräkna tryckfall och höjd etc i ditt nya system för att få fram rätt värde och sen på nytt kolla i pumpdiagrammen.. detta om man ska vara precis. Grundfos generellt är mycket bra pumpar liksom wilo och några till så jag tror inte du blir missnöjd med Grundfos. Bäst att tillägga att du får kolla och räkna själv :)

Jag ska inte bygga om så mycket igentligen. Ska bara flytta shunt mm till tank istället för i vedpannan. Jag får ut på nätet och leta upp den billigaste Alpha 2. ;)

Krilleman
Edit_Kräpp skrev:
Grundfos har en utbytesguide i djungeln av pumpar. Går du till: [länk] och skriver in din nuvarande pump får du fram en Alpha 2 25-40 med artikel Nr 95047503.
Den ser energismart och fin ut med betyget A i färgskalan. Ska du helt bygga om ditt värmesystem bör du egentligen beräkna tryckfall och höjd etc i ditt nya system för att få fram rätt värde och sen på nytt kolla i pumpdiagrammen.. detta om man ska vara precis. Grundfos generellt är mycket bra pumpar liksom wilo och några till så jag tror inte du blir missnöjd med Grundfos. Bäst att tillägga att du får kolla och räkna själv :)
Observera bygglängden! Gamla pumpen 120mm nya pumpen du länkat till 130mm samt att det står:
Kräver ombyggnad av rörsystemet

Kan vara bra att informera om!

Men ska TS bygga om lite så är det inga som helst problem!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.