T
tretum4: Hej! Har en 4 sidig instruktion för inkoppling och instruktion. 1 st begagnad RVP30. 1 testutrustning från Landis o Gyr för denna typ av regler panel Hör av dej till leffes.email@tele2.se
1 svar · 4,2k läst
Swamp
Swamp: Nja. Den är inte ännu... Den är i görande så att säga. Vi har bara haft huset i 1.5 månader typ och håller på att tapetsera om och ta bort de möbelformade mögelfläckarna på väggarna som är ytterväggar. Väntar på en ritning från ventilationsbutiken.se som varit väldigt tillmötesgående mot mig som envis vill förstå allt kund. För 5 år sedan bytte den tidigare ägaren från
9 svar · 1,6k läst
S
smurfen72: Finns en stor fördel med rostfritt det rostar normalt inte hål i det nackdel priset. Fördelen för svart kärl är nog endast priset.
1 svar · 867 läst
mexitegel
mexitegel: Om du får plats med ny pump och unionsventiler så är det ju det bästa. Då har du nya ventiler att stänga av om de gamla inte skulle fungera nästa gång du ska byta cirkpump.
5 svar · 4,1k läst
·
haavard
haavard: Man får betala, men enligt myndigheterna räcker inte det. Förbrukningen ska ned!! Ingen bryr sig längre om vi har gott om el i Sverige. Vi lever med en global (åtmisnstone Europeisk) marknad där vår överskottsel ska användas i andra länder.
20 svar · 4,7k läst
A
Amrich: [citat] Ja, om du inte har gamla grova ledningar som tål självtryck. Annars får du skaffa reservkraft till cirkpumpen. UPS tex :) Sent from my GT-S5570 using Byggahus
26 svar · 34,0k läst
Roev08
Roev08: I fredags var jag och köpte en ny på "Bad & Värme" på Hisingen i Göteborg, knappt 1200:- inkl moms.. Det var bara att koppla kabel för kabel över till den nya enheten så funkade det. Den uppgraderade modellen har förresten en orange punkt på kartongen, se till att du får den.
2 svar · 4,4k läst
P
pjuttnick: ok jag har haft nån form av elpanna tidigare och nu sitter det en nibe 310p elpanna vad nu det räknas som
5 svar · 1,2k läst
G
gertgert: Om man ska räkna med investeringskostnaden/totalekonomi så ska jag nog inte göra något alls :) tror det är svårt att få bättre totalekonomi. Men jag kommer att köpa en begagnad acktank med slingberedare/kamslinga för att förvärma varmvattnet (och då köra värmepumpen även under den varma årstiden) och då byter jag ut den gamla Exonom A116 mot nibe-acktanken (som kommer att bli en
3 svar · 7,6k läst
·
I
injonil: Tack Krille! Bilden är stulen, tagen på bar gärning. Ville bara visa vilken typ av koppel det var. Mattson metall verkar ha det jag söker! Har även hittat bara själva banjokopplingarna som gör att jag kan montera ett nyare koppel (vilket blir samma sak som det som Mattson metall säljer). Får se vilket som blir billigast.
3 svar · 5,0k läst
·
J
JAPU: [bild] Så här ser den ut
1 svar · 1,2k läst
·
S
spekerök: Ventil nr 2 är maxbegränsare som skall hålla ordning på tempen så det inte går ut för hög temp.Kapillärledningen känner av framledningstempen och skall strypa ventil 2 vid behov. Nr 2 har nog en markering vid siffra 3 eller 4 som är ett börvärde. Nr 1 saknar styrdon, ventilen skall mixa framledning med returledning, Vid värme behov skall returledning gå tillbaka till pannan (fullt
4 svar · 5,3k läst
·
Y
Yrrol: Har tjuvstartat lite med att försöka balansera differentialerna på radiatorerna. Så får jag finlira sen när det är minusgrader. 2rörs system. Stammen går åt två håll, en till varje långsida av huset. Ena har 10 kvadrat golvvärme påkopplad, och radiatorerna efter den spökar lite. Andra sidan är skapligt jämn nu. Men denna med golvvärmen är nu så drastiskt justerad så jag vet
0 svar · 960 läst
·
Ludwig
Ludwig: Både vår skoda och vw har 22 som "mittvärde"på ratten och rekommenderat värde. Står något i manualen om varför. Nu är ju bägge i VAG-koncernen så det är väl inte så underligt att de har samma, men det funkar ju bra.
17 svar · 2,9k läst
Jonas_Olofsson
Jonas_Olofsson: Det blir en jävla värme av briketter, mycket mer än vanlig ved! Testade själv ett tag med briketter och fullt inlägg så glöder pannan utanpå :) Bästa är att blanda hälften hälften, eller kanske bara 1/3 briketter och resten vanlig ved. Superlätt att tända med, går inte misslyckas ;)
2 svar · 9,3k läst
Jonas_Olofsson
Jonas_Olofsson: Har du någon bild att dela med dig av?
4 svar · 7,5k läst
S
sblixten: Eller lufta radiatorn, men det har du förmodligen redan gjort.
2 svar · 1,6k läst
E
Erik_X: 1,2 kr /kW grymt billig el vi hade en fatisk kostnad på1,63 sista fakturan. Men Uppsala har nog billigare el. Det är mycket beroende på vad man vill uppnå vill man kompletare med extra radiatorer för att få ner framledningen? För ett hus från 1969 är gjort för högtemperatur. Då ligger VP ofta runt 2 i COP Hur många är med i investeringen på 150' ? En pellets anläggning som är
33 svar · 20,2k läst
M
Mr Eastman: Okej. det ska jag prova, har bara kört ut max 55grader som mest när jag luftar, provar att ösa på med mer värme. Vad funkar bäst föresten, cirk pump av eller på?
15 svar · 5,9k läst
·
S
SteffeM: [citat] Hej, Jag tittade väldigt brett först, men efter ha varit och tittat på några anläggningar föll alla som inte var helautomatiska anläggningar bort. Sedan vill jag ha en installatör som kunde sin sak och tog en helhetslösning (värmer 2 villor plus en maskinhall och en lägenhet, ca 300m kulvert, värmeväxlar osv) och då var det bara HDG och ETA kvar. ETAs panna tilltalade mej
23 svar · 9,2k läst
·
G
Gabbe1: [citat] Men OM du nu skulle få koppla in din växlare själv med klämringskopplingar (vilket jag betvivlar), hur hade du då tänkt lösa den "returslinga" (jag utgår från att TS avser en by-pass strypventil som säkerställer cirkulation så att inte kulverten kan frysa sönder) som just nu sitter där? Den är antagligen hårdlödd direkt på kranarna och den tar installatören bort i
10 svar · 1,4k läst
B
bobbonilsson: Vi håller på att planera utbyte av direktverkande el mot vattenburen golvärme. Vi har ett 27,5 cm lättbetong bjälklag från 69 tillverkad av siporex ytong i skåne. Det finns två typer tydligen en BJ 400 och en BJ 230, där siffran står för lastvikt. Vi har lyft bort träbjälklaget som väger ca 30-40 kg kvm och skall lägga på ca 80 per kvm. Jag känner att jag måste få koll på hur
0 svar · 3,7k läst
pelpet
pelpet: Kolla på blocket, det är ju många som säljer ut bra vedanläggningar till rimligt pris.
4 svar · 1,9k läst
M
Mr.Hammer: Var noga med att pannan står i absolut våg först och främst. När kompressorn går, kan du finjustera lite på justermuttrarna tills plåtarna slutar durra, fungerar för mig. Ytterligare har jag satt i en liten bit av hård skumgummi som distans mellan panna och vägg. Har även tryckt in ljudisoleringpapp på insidan av sidoplåtarna,ca 3mm tjocka, sådana med klistrad baksida, inköpt på
4 svar · 4,0k läst
A
Arlington: Detta diagrammet är väl mer till för rörmokare. Jag har även svårt att förklara eftersom jag inte har min gamla goa lärobok i installationsteknik till hands just nu. Om du ska göra detta själv så skulle jag varmt rekommendera den http://www.bokus.com/bok/9789188558381/installationsteknik-ak-for-v/ Men du kan inte bara gå efter det diagrammet utan inställningen på radiatorn måste
1 svar · 1,1k läst
·
A
Avemo: Träreglar liggande på betongplattan brukar anses vara en riskkonstruktion. Skall du göra om golven kanske du skall titta på att göra en lösning utan trä. Det är nog bara du som kan avgöra vad den ökade komforten är värd för dig, men du får räkna med något högre uppvärmningskostnad om du lägger in golvvärme. Erik
16 svar · 3,5k läst
mexitegel
mexitegel: Mystiskt, kanske är byggahus appen som får länken att gå fel då?
70 svar · 12,4k läst
F
Filbrun: Öppen expansion antar jag när jag har kärlet på vinden? Okej då vet jag vad den andra "grejen" är också!
5 svar · 991 läst
P
Anonymiserad 134940: ok! tack för alla tips! Meddelar rörmockaren att det blir ett 50liters med 1.5bar tryckventil om jag förstått det rätt!
7 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.