Värme allmänt
KnockOnWood: [citat] Efter drygt sju år (kolla datum på inläggen) har nog trådskaparen emigrerat. Antingen horisontellt till ett annat land. Eller vertikalt, du vet vart :confused: Tips: Östersjön är inte särskilt salt, men avsevärt korrosivare än dricksvatten. Kolla länspumpar i båttillbehörsbutiker.
tpr: Jag blåste av kontraktsskrivningen just pga osäkerhet kring pannan, samt frågetecken kring hur mycket jobb som krävdes med att stadga upp golv . Kändes jävligt lustigt att åka 50 mil för att skaka hand med trevliga människor och säga att man INTE tänkte skriva på. Hemresan var inte lika pepp som jag hade hoppats på.
petterovski: Hur gjorde du? Jag är i samma sits, skall koppla 1-rörs slingor 15mm prisol mot fördelare. Berätta gärna hur du gjorde!
Joens: Testa att koppla ur allt som ligger inkopplat på kortet och se om den går ändå. Sedan kan du koppla på en sak i taget, cirkpump, kontaktorer osv osv. När den går så vet du vad du senast kopplade på och då vet du även vad som är kass. Om säkringen går med enbart kortet och inget kopplat till det så är det kortet.
Gabbe1: Jag kan tipsa om en shunt/fördelare som faktiskt blir billigare än den hos Kotly. På estonianmarket.com finns en för 4 slingor för 2500:- och köper du till pump så blir det 3280:- Den är utrustad med termostat som begränsar maximal temperatur ut i golvet, det innebär att du kan mata shunten med allt från 40-90º och du får ändå inte mer än tex. 30º (eller vad du nu ställer in
spekerök: Om du har det på vinden så är det ett öppet kärl, för att byta till ett slutet kärl pannrummet kan kosta 3 tkr och uppåt beronde hur stort kärl du behöver inkl. framkörning, tim, mtrl. etc. mvh
JOW: Vet ej om gängningen är höger eller vänster... Kom ihåg att det kan vara rätt inställt men att ytan på radiatorn är för liten.... Om du öppnar där så får du högre flöde genom den radiatorn på bekostnad av mer tryckfall i framledningen och därmed lägre flöde någon annanstans.
Flöjten5: [citat] Helt riktigt, och jag har en cirkulationspump som egentligen är till elpatronen. [citat] Elpatronen, rör in och ut samt varmvattenberedare står i ett rum bakom köket på andra sidan murstocken. Så i så fall skulle kärlet hamna där. Dagens expansionskärl står i dotterns blivande rum och tar onödigt mycket plats. Ska läsa igenom era inlägg några gånger till, och se om jag
daniel_ra: Hej Skall lägga golvvärme i kök och intilliggande hall. Golvet i köket skall rivas ut och jag hade tänkt lägga uponors spårade golvspån och sedan parkett på det. I hallen skall jag även där riva ut befintligt golv och för att hamna i samma nivå med de båda golven tänkte jag använda mig av uponors folvvärmekassett med isolering som placeras mellan golvbjälkarna. Ovanpå detta
anjn: Jag har en maga 49 kw men jag har ju nyss fått snurr på den och är på brasa nr 2 så det är ju lite tunt på erfarenhetssidan fortfarande:rolleyes: men som tidigare nämts åk in till af och gör ett besök.
Paytax: http://kotly.com/Kociol_Stalmark_Juhas_30_kW___wentylator___sterownik,3482.html Finns lite mer info nu. Gabbe1 vill inte köpa nå på blocket, är ju i regel sämre pannaor än den ja har som kommer ut.En sådan här panna kostar ju ca8000 sek +frakt!Kan ju va värt och testa! Mvh
Stunsen: Jag har instruktionerna kvar. Kan scanna dom och lägga in dom här. Intresserad?
frede: jo,jag har en avfuktare, men den ger inte någon uppvärmning direkt. Helt otillräcklig i alla fall.
korvstroganoff: Pratat med någon på ESBE, tydligen finns ingen adapter som passar för tillfället till CTC265B. Undan enbart på deras 90motorer. Har nu mejlat Termoventiler och väntar på svar om deras Termomatic EC Home. MVH Korvstroganoff
Krilleman: Ja, du kan använda befintlig böj med mutter till nya termostatventiler. Under alla mina år i yrket år så har jag råkat ut för att det var "fel" gänga på muttern i en villa vid termostat-byte. Sen kan man ju se det från det estetiska, det är mycket snyggare med nya böjar om du endå tänker byta termostaten. Så för 44:- stycket för böjen skulle jag inte tvekat en sekund för att
Avemo: [citat] Skal du kunna sänka framledningstemperaturen måste det vara golvvärme i hela huset. Här gällde det att lägga golvvärme i endast köket. Då kommer elementen i övriga rum att avgöra vilken framledningstemp som behövs. Man kan alltid fundera på om man tycker att de varma golven är värda en något högre energikostnad, men i detta fall anser jag att man bör räkna med en
tlundberg: Kanske golvventiler kan vara något? [bild] Väldigt vanligt i USA/Kanada, men verkar vara svårare att få tag på i Sverige. Rätt fult också, men jag tror det borde fungera iaf :)
Krilleman: den här ser lovande ut men det beror ju på vilken gänga du har under muttern upp mot radiatorn! Hela utbyteslistan med rotventiler från MMA får du fram om du söker på "RFA" på deras sida! Bara att hitta en passande...
thomas33: Du lär inte få springan att hålla tätt så länge med stenull. En adapter i plåt blir betydligt bättre och säkrare och sen se till att det blir absolut tätt..
Missionären: Har sett flera kopplingar med gemensamt tillopp och separat retur, ofta i skolor och lokaler..Med ett T kors så fixas det
Galten: [citat] Jag har fruktansvärt hett varmvatten, och har inte justerat det av rent lathet. Skall definitivt testa detta!
Noseone: Mycket beror nog på vad för kamin, så tung som möjligt. Säkert bra mycket bättre att placera den centralt i huset för bättre värmespridning. Ingen mening att värma en yttervägg....
MB77: Besparingen man kan göra med en fläktkonvektor är att man kan ha lägre framledningstemperatur. Först så måste man veta hur mycket energi ex. garaget behöver för att kunna välja konvektor, eller radiator.