Hejsan
Jag anlitade en rörmokare förra året för att dra in vattenburen värme på undervåningen i huset.. I vinter lär jag bli klar med renoveringen av övervåningen och tänkte därför dra upp vattenburet även dit.. Men jag är lite funderande om hur jag ska koppla ihop det..

Rörkrökaren gjorde avstick från undervåningen för att koppla på övervåningen men jag är lite tveksam till om det kommer att funka..

Jag har 22 mm rör in från pannan till huset, i huset delar det upp sig i två slingor med 15 mm kopparrör. På dessa slingor sitter det 4 respektive 3 radiatorer paralellkopplade. Sist på slingan med 4 radiatorer är det en avstickare till övervåningen. Efter första radiatorn på andra slingan är det en avstickare upp till övervåningen.

Jag funderar nu på att lägga 15 mm PEX (rör-irör) på övervåningen med 4 paralellkopplade radiatorer på varje slinga..

Total blir det då 7 respektive 8 radiatorer på varje slinga med 15 mm rör hela vägen från inmatningen till huset.

Vad tror ni om det? Kan det fungera?

• Gilla
Snickares
  • Laddar…
Det låter som alldeles för många radiatorer på en 15mm-slinga! Beror givetvis på vilka förhållanden som gäller; lågtemp/högtemp, yta att värma upp, hur väl huset är isolerat etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.