peternicklas
peternicklas: Men varför sätter man termostatet på returen. LK fördelaren där nere är blå, retur. Tycker hela installationen ser fel ut.
12 svar · 2,0k läst
·
H
Hans H: Tack för era snabba svar, det uppskattas! Tyvärr hade jag inte tillgång till rätt stål så spåret blev större än nödvändigt. Trevlig fortsättning på helgen. /Hans
3 svar · 1,4k läst
D
Drömhus2012: Jag skall ha pump och fördelare i källaren och sedan sex slingor varav två i källaren, tre på entreplan och en på övervåningen och jag blev rekommenderad att ha avluftning på övervåningen (entreplanet inget problem eftersom jag skall ha fördelare där med och då blir det ju också en avluftning ). Huset är tillbyggt och totalrenoverat, därav golvvärmeslingor lite här och där :D
7 svar · 2,3k läst
·
H
harryerik: Hej igen Nu kör jag nya systemet (Värmebaronens lilla vedpanna och 3 x 500L), utan krångel med elektronikprylar, förutom två termostat i serie, ena kallar på värme, sitter i vp tanken, den andra känner av om det finns någon värme i acc tanken att ladda över. Det verkar funka, om man nu även hade torr ved, den blev uppsågad i maj, men med denna sommar så är den inte tillräckligt
5 svar · 1,3k läst
Ö
öringen: Någon provtryckning gjorde han aldrig. Han filmade med nån liten kamera. I protokollet står heller inget om efterkontroll utan bara att skorstenen kan tas i bruk när felen är åtgärdade. [citat]
2 svar · 1,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Du hade gärna fått stapla veden hemma hos mig, har gott om plats :) Men det blir kan ske lite långt att gå när du behöver hämta in till kvällsbrasan :rolleyes:
4 svar · 1,2k läst
P
pyerdarn: hej ja hade en värmebaronen trimax som va dryg som fan och tjära nå vidrigt.. ja fick bra fart i den när jag tog och skruva loss drag luckan på nedre luckan och satt där uppe sen vart de fart i pannan.. är de det keramikrostret med massa små hål eller ett stort
19 svar · 5,3k läst
·
E
Erik_X: Ja för att spola ut luftbubblor får vattnet bara ha en väg att gå. Då kan man spola luftbubblor neråt i rör
3 svar · 2,5k läst
T
teamlundver: Funderar på julas fläktkonvektor men det kanske behövs 2 till en källare på 85kvm? Sent from my LT18i using Byggahus
11 svar · 2,0k läst
B
bammerud: Så kanske det kallas... :)
2 svar · 1,0k läst
P
Paytax: lk om det är fabrikat du syftar på, kommer en bild i morrn på grejerna. Mvh
2 svar · 1,3k läst
P
Paytax: [citat] Mitt nya kärl som kommer i morgon är lite lägre än pannan, tänkte förlänga benen så det står högre än pannan för att underlätta rördragning.För-Nackdelar med det?
12 svar · 2,0k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Ja, då gäller det ju att tätskiktsleverantören godkänner en sådan konstruktion....
9 svar · 7,9k läst
O
Onden: Hej. Har en massa delar över sen jag satte in nya tankar till pannan och tänkte kolla vad det var för grejer och om det fanns nåt värde i dom så man kunde slänga ut dom på blocket? Och vad är grejerna värda isåfall? Har även 2 st Flexcon expansionskärl på 140 liter. Här är delarna:
0 svar · 889 läst
·
jackt
jackt: Hej Jula har just nu ett erbjudande på en enkel fläktkonvektor, http://www.jula.se/vattenburen-flaktkonvektor-4350-w-416087. [bild] Förstår att kvalitén inte håller de stora märkenas, men undrar om någon har köpt/installerat/använder just denna modell? Tänkt att ha i garage/källare som stödvärmare och kunna hålla lite trevligare temp under vissa tider när man skall jobba i
0 svar · 11,4k läst
·
R
robbanonline: 1 m³ fast ved motsvarar ca 2 m³ staplad ved1 m³ stjälpt ved motsvarar ca 0,6 m³ staplad ved 13,2 m3 stjälpt ved blir alltså ungefär 8m3 staplad ved, som innehåller 4m3 fast ved.
3 svar · 21,7k läst
P
Pannlampa: Jag har lagt den varianten och tror inte jag ens tänkte på det, skruvarna försänks ju några millimeter och plåtarna är plana och raka utan uppstickande vassa kanter om man inte är våldsam, sen är det ju ingen gladpack man använder, plasten är ju så tjock att man nästan kan bygga stridsvagnar med den så jag tror inte det finns någon anledning att oroa sig. Men det hade ju vart kul
3 svar · 4,9k läst
C
CallsignFarmer: Vi har en bergvärmepump, Thermia Diplomat Optimum G2 som värmer golvvärmesystemet och likaså de äldre radiatorerna i ett blandat system. Nu vill vi koppla in en vattenmantlad kökspanna, en Loberger LC- Z som reserv. Den kommer att användas ibland, trivsel, då det är kallt eller strömmen går. Det är tänkt att den ska vara kopplad till en ackumulatortank på 500l. Vår fråga är hur
0 svar · 1,4k läst
D
Drömhus2012: Jag håller på att installera en insats i vår öppna spis och varmluftsgallret har jag tänkt att sätta så att överkant galler livar med överkant dörröppning (eftersom jag har en dörr bredvid), alltså ganska högt ca210cm. Tanken med det är att ta tillvara så mycket värme som möjligt samtidigt som vi slipper titta in innanför gallret.
2 svar · 2,0k läst
C
corre: Kanske korsposta i ventilationsdelen av forumet?
14 svar · 1,2k läst
E
Eriksén: Hej, Jag ska byta alla ventiler så jag kan montera termostater på mina element, men behöver hjälp med val av ventil. Idag sitter det en ventil som heter RVO-E 10 på ett 17 mm rör, se bild nedan. [bild] Jag har tänkt att sätta dit en Danfoss RA-N vinkel R10 4818233. Är detta rätt? Visst passar inte RA-N omvänd vinkel? Muttern som sitter mot elementet, sitter den fast på elementet men
0 svar · 1,7k läst
Elffors
Elffors: [citat] I mitt hus med ettrörssystem så är första elementen på varje slinga betydligt mindre än sista elementen. Tex litet enradigt till stort 3radigt. Eftersom de stora matas med betyudligt kallare vatten. Kanske du har likadant?
44 svar · 6,9k läst
·
HandySmurf
HandySmurf: En frostvakt kanske? http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-och-varme/Frostskydd/Frostvakt-IP23-35573/ Beror på hur stort utrymmet är, det skrev du inte.
1 svar · 1,6k läst
S
sj6: [citat] Likadant här hemma ;) Som tur är endast ett elelement ^^
10 svar · 5,0k läst
·
S
sj6: [citat] Sa inte att det var dåligt :P Klämringarna ser mistänkt lika Frese eller Esse eller vad de nu heter. Vet du var dahl lejer ut sina egna märken för vår säljare får inte säga detta påstår han ;)
9 svar · 6,4k läst
·
P
PX-21: Det är bara övertemp man betalar x-tra för ...Du har väl antingen termostater på raddarna eller inne/utegivare som styr innetemp? Vill du ha 21 C inne men har 23 C...så blir det 2C svinn...;)Eller 10% förlust..
7 svar · 1,6k läst
Larsa
Larsa: Ännu ett lyckligt slut :)
18 svar · 6,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Kan denna vara till hjälp? http://www.termoventiler.se/media/upload/LM4030_Manual.pdf Men den kanske du redan läst allt för många gånger?!
6 svar · 1,2k läst
·
S
spaceas: Som ägare av just ett hus från 1969 på 183kvm kan jag intyga att en luft/luftlösning är ett utmärkt alternativ "till att börja med"- min har gått i knappt 10 år innan den suckade och dog i förra veckan. Nya O-lister i fönster och lite ekofiber på vinden hjälper ekonomin med :-) Har ni mer pengar så en luft/vattenlösning eller pelletsbrännare.
3 svar · 1,7k läst
Krilleman
Krilleman: Har du provat att kliva in hos en VVS-firma? Stockholm lär ha en hel del. Comfort är en kedja som riktar sig till privatkunder men långt ifrån den enda... Rinkaby har självklart säkerhetsventiler... :x
2 svar · 999 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.