Ja, nu ska vi se om någon kan hjälpa mig, det blir kanske ett ganska långt inlägg men nu kör jag. Hela förra året hade jag lite problem med golvvärmen och det var att den stängdes av/på lite hur som helst vilket var rätt irriterande. Igår drog jag igång värmesystemet och har inte fått igång det alls. Efter lite efterforskande har jag kommit fram till att mitt system tål upp till 70 grader i framledningstemp. Jag har vad jag tyckte var en liten konstig inkoppling av systemet efter jag läst om att framledningstempen på golvvärmen skulle vara mycket lägre än på radiatorer. Golvvärmesystemet: http://www.rotex-heating.com/products/underfloor-heating/system-70/modernisation.html Gå bara in på pdf filen med system 70.
Såhär är det kopplat hos mig i alla fall:
På bild 2 är det vad jag förstår en termostat som vad jag har fått för mig stänger värmen om det blir för varmt. Men det kanske inte är så? Det går en vanlig ståltråd från termostaten på bild 1 till denna. Med tanke på att systemet tål så mycket värme som det går så borde jag väl kunna ta bort den här och bara köra en jämn temp?
Jag har precis skaffat shuntautomatik så min tanke var att sätta termostatvredet på max, klippa av ståltråden och så borde det väl fungera?
Såhär är det kopplat hos mig i alla fall:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På bild 2 är det vad jag förstår en termostat som vad jag har fått för mig stänger värmen om det blir för varmt. Men det kanske inte är så? Det går en vanlig ståltråd från termostaten på bild 1 till denna. Med tanke på att systemet tål så mycket värme som det går så borde jag väl kunna ta bort den här och bara köra en jämn temp?
Jag har precis skaffat shuntautomatik så min tanke var att sätta termostatvredet på max, klippa av ståltråden och så borde det väl fungera?
Termostaten har en rumskännare som skall känna/läsa av värmen i rummet, att du inte får igång den kan vara att nålen på radiatorventilen hängt sig, finns ev. även en justerings ring som man kan ställa in kw värdet med, man kan öka/minska grundflödet som brukar kärva ibland, för att kolla detta måste termostaten monteras av.
mvh
mvh
Se upp med för hög temperatur du kan spräcka betongen med 70 gradeer jag tror inte det är rekomendabelt att gå över 40 - 45 grader.
En schunt ? är det så att du kommer att blanda rerurvatten med framledningsvatten?
Är det en egen cirkpump också med?
En schunt ? är det så att du kommer att blanda rerurvatten med framledningsvatten?
Är det en egen cirkpump också med?
Röret är varmt efter termostatvredet och testar jag att "lufta vattnet ur till returen så blir det varmt efter ett tag men röret ur från returen är iskall.Verkar inte vara någon luft i systemet heller men jag får väl testa att lufta lite till.
Det är en vanlig shuntautomatik som sitter nere vid framledningen på pannan som jag talar om, Esbes CRB121. Golvet som man ser på bilden ligger bara i ett litet förråd. Golvvärmeslingan går under ett massivt furugolv sedan. Jag tror nog inte vattnet ur till golvvärmen kommer gå över 45 särskilt ofta, det är bara om det blir ruggigt kallt.
Det är en vanlig shuntautomatik som sitter nere vid framledningen på pannan som jag talar om, Esbes CRB121. Golvet som man ser på bilden ligger bara i ett litet förråd. Golvvärmeslingan går under ett massivt furugolv sedan. Jag tror nog inte vattnet ur till golvvärmen kommer gå över 45 särskilt ofta, det är bara om det blir ruggigt kallt.
Ståltråden är ingen ståltråd, utan ett kapillärrör som inte får klippas av för den innehåller gas. Men det ser ut som någon har klippt den redan, för det ska sitta en bulb som en klump i änden på den. Det är den som känner av temperaturen.
I en normal termostat sitter denna inbyggd i termostathuset.
70 grader är för tok för högt för golvvärme. Du ska ha max 40-45 när det är som kallast. Har du parkett så är det extra värmekänsligt och du kanske ska ligga lägre än så
Inkopplingen är inte helt ok, förutom om du kör låga temperataturer på hela systemet. Sen är det lite svårt att få bra flöde på slingan om den är lång, för vattnet vill gärna cirkulera i radiatorerna där det är mindre motstånd
I en normal termostat sitter denna inbyggd i termostathuset.
70 grader är för tok för högt för golvvärme. Du ska ha max 40-45 när det är som kallast. Har du parkett så är det extra värmekänsligt och du kanske ska ligga lägre än så
Inkopplingen är inte helt ok, förutom om du kör låga temperataturer på hela systemet. Sen är det lite svårt att få bra flöde på slingan om den är lång, för vattnet vill gärna cirkulera i radiatorerna där det är mindre motstånd
Redigerat:
Klicka här för att svara