Hej!

Jag behöver kapa ett gammalt järnrör med dim 48 mm, för att gå på befintligt radiatorsystem med ny värmekälla. Har kollat efter klämringskopplingar + superblue el dy, men det verkar inte finnas i så stor dimension. Jag hittade då på www.evbutiken.se något som heter stålrörskoppling.
Är det någon som vet om det är en produkt jag kan använda för att "skarva" det gamla röret?

Tacksam för svar!
Nilsson73

Krilleman
Japp, dessa kopplingar går alldeles ypperligt att ansluta på raksträckor av rör. Kallas även för Unifix & reparationskoppling och finns hos dom flesta rörbutikerna på nätet.

48,3 i utvändigt mått på gamla stålrör är DN40

Finns det ingen gänga du kan använda? Betydligt mycket billigare...

Och superblue och vatettes röda går bara upp till 25 och då använder man en 35mm koppling.

Redigerat:
Tack för svaret!
Tyvärr finns ingen gänga i närheten, jag trodde det tills jag alldeles nyss skar upp isoleringen och märkte att röret inte ens är skarvat i böjarna eller "T-kors" där är det svetsat!
Fungerar stålrörskopplingen som en klämringskoppling eller behövs någon tätning eller annat?

Krilleman
Skruva loss muttern och trä på den först på röret, och dom tre komponenterna innanför muttern på röret i den ordning dom ligger.

Kopplingen är alltså uppbyggd såhär:
Mutter - Klämring - Bricka - Gummiring - kopplingshus

Smörj upp gängorna på muttern lite och anläggningsytan på själva klämringen (om det inte är gjort från fabrik) och dra åt "lagom" = Klart
Viktigt dock är att aldrig ha kopplingen inskjuten i botten (insticket är väldigt långt) Markera fullt instick och backa en centimeter. Kopplingen kan börja läcka annars!

Den gängade sidan är ju bara att fortsätta med lämplig övergång, eller vad du tänkt dig ha där, och täta med lin + locher!

Tack igen!
Jag ska ha en övergång så jag kan fortsätta med klämring 22, så det ska inte vara några problem, Det var just problemet att "gå på" befintliga. Ett alternativ jag funderat på är om man kan svetsa dit en gängad rörbit?
Materialkostnaden är förstås mindre och jag slipper "riva" i de gamla rören.

Krilleman
Om man följer evbutikens listade RSK nr så ser man att det är Frese (MMA) som tillverkar denna kopplingen och deras installationsanvisning hittar du här

Klart du kan svetsa på en gänga också, dock mer jobb... Men är man svetskunnig och har utrustningen hemma så ja... Köp ett 40 nippelrör och dela på mitten!

Redigerat:
Tack för det!
Stod inget om att inte skjuta in den i botten men jag litar på dig i den frågan!
Vad tror du om alternativet att svetsa på en rörbit istället för att kapa och koppla nytt?

Krilleman
Att inte skjuta denna kopplingen i botten innan åtdragning kan vara en kvarleva från lanseringen, denna kopplingen har ju funnits några år nu! Men då var det iaf ett problem. Och sen dess har jag monterat alla mina kopplingar av denna typ med minus 1cm i instick. Ingen läcker hittills!

Absolut kan du svetsa på en snutt för att få gänga... Som sagt, vad är enklast för dig? Utrustning och gas kostar ju också pengar!

Stålrörskopplingen är smidigare och går fortare, den skulle jag valt. :thumbup:

Jo det är sant, speciellt med tanke på att jag inte kan svetsa själv. Kopplingarna ska man väl kunna hantera någorlunda!! Åtminstone förbereda så långt det går innan man eventuellt får ta hjälp av någon röris!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.