D
daugaard: [citat] Japp !
17 svar · 3,3k läst
·
E
elmont: Ta bort "uppgångarna" och ersätt dom med en rak rörbit
1 svar · 2,6k läst
·
Campar
Campar: Tack för synpunkter. Jag har nu fått det till att de ligger armering och skenor för värmerörer 5cm under överkant, det innebär i princip mitt i konstruktionen istället för i botten! Det blir ju ingen isolering neråt, men om jag känner att det går för mycket värme neråt eller liknande så får jag väl isolera taket i källaren med en 5cm frigolit eller liknande. //Niklas
6 svar · 7,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: 12 mm Prisol låter fullt tillräckligt. Du skall ju inte grilla handdukarna. För då får du skaffa dig en så'n här: http://www.byggahus.se/forum/el/195763-elektrisk-handdukstork-brand-varning.html?pp=9999 Nu kan jag inte det här med golvvärme, men temperaturen på vattnet är väl rätt låg? Max 32°C? Inte mycket att torka handdukar på.
1 svar · 1,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Du kan anlita vilken sotarmästare som helst för godkännande. Det behöver inte vara den lokale. Tvärtom kan det vara smart att anlita någon som kan vattenmantlade pelletskaminer. Den pelletskamin vi köpte, wodtke, hade inte för 6 år sedan något SP-godkännande. Detta pga av att genrealagenten i Sverige tyckte det var för dyrt och märket sålde väl inte så bra i Sverige delvis pga
5 svar · 1,7k läst
Krilleman
Krilleman: Då är det bara att koppla ihop befintlig koppling med radiator! Kan ju vara en fördel att stänga bort golvvärmen och lufta upp radiasarna för att köra dom ett tag, och lufta ytterligare en gång innan du öppnar upp golvvärmen igen.
5 svar · 3,2k läst
·
O
obba: du har nog en shunt på pannan nånstans ställ den på noll.
7 svar · 1,2k läst
·
B
bavan: Hej! Vi har bott i huset ett år nu och har lite frågor ang. uppvärmningssystemet 1. Funderar på att byta ut luftvärmen mot en luft/luft värmepump. Någon som gjort det och vet hur mycket man spara kWh mässigt på ett år? 2. Filter till själva enheten i köket, tvättstuga och utblås, var köper man det? 3. De vita "handtagen" (se bifogad bild) på luckorna på enheten hur byter man ut
0 svar · 2,0k läst
·
F
FRS05: Hej Jag har idag en reglering till golvvärmen som jag undrar om den är så korrekt? Nerifrån kommer givetvis ledningarna från pannan, sen går det av här till golvvärmen, ledningarna som fortsätter uppåt och går till ett element. Jag har haft en del problem med den här värmekretsen, elementet som sitter ovanför här börjar bubbla lite titt som tätt och behöver luftas. Antar det kan
0 svar · 1,8k läst
·
G
DIY_freak: [citat] Det är fortfarande inte säkert att systemet kan upprätthålla tillräckligt högt och jämnt flöde för golvvärmen. För lågt flöde ger ojämn ttemperatur på golvet.
3 svar · 1,2k läst
O
obba: vad ska du använda de till som de ser ut nu? alltså va ska den fylla för funktion?
3 svar · 1,4k läst
·
S
smurfen72: Klart det hjälper att isolera om man redan har köpt en för liten vp men annars blir det ofta att köpa större vp undantaget är vindsisolering som inte kostar mycket att förbättra eller om man ändå ska byta fasad då anser jag att man bör isolera om behovet och utrymme finns. När jag skrev om 200kwh i spets anser jag det vara en ok dimensionering med dagens elpris men det finns
32 svar · 5,5k läst
S
Simba83: Så bra, det är mest storleken på expansionskärlet som gör att jag blir osäker men behövs inte större än så är det inga som helst problem, men det får rörmokaren ordna med och säga vilka av alla spakar som ska hit och dit. 135m2 2våningar + liten källare 6 gammeldags radiatorer, dvs dom lite djupare, och 1 nyare mindre i källaren.
6 svar · 2,2k läst
S
sunqan: Lasta av grejerna , fast på androidiska... Googla dyac :)
9 svar · 2,6k läst
Masajäkel
Masajäkel: Har precis fått en Vedolux37 med 2,25m3 acktankar installerat och jag eldar som en galning. En liten fråga bara vad gäller reglerfunktion. Man kan ju välja om regulatorn ska styra efter framledning, inne eller ute temp. Eller en kombination av dessa. Enda innetermometern är ju den som sitter på givarn i pannrummet så den har jag förstått att man inte kan styra efter. Finns säkert nån
0 svar · 780 läst
H
HansFrisk: T formade automatspjäll som är mekaniska kan användas har jag fått reda på . En anslutning till uteluft . Spjäll sitter sedan vertíkalt nedåt med öppning inne och sedan en anslutning mot luftintag på kamin. När kamin startar medför rökgasfläkten att det bildas ett undertryck och varm och kall inomhusluft blandas så att det inte blir för kallt för att kamin skall tända . När
25 svar · 3,9k läst
GK100
GK100: Om man ser till alla tidigare demonstrationer har de varit väldigt obskyra. Ingen relevant mätning av varken in eller utgående energi har tillåtits eller varit möjlig. Med den stora "positiva" faktor Rossi hävdat skulle även den taffligaste mätuppställning fällt avgörandet tidigare. Man får trots allt hysa lite respekt för den vetenskapliga metoden som utvecklats och ständigt
7 svar · 2,0k läst
H
HansFrisk: Ja det är sorgligt att en kommun skall utrycka sig på det sättet det är ju inte direkt att stödja kommuninnevånarna utan att försöka visa maktfullkomlighet . Det vi talar om är icke lovpliktiga men anmälningspliktiga byggnadsåtgärder och redan här finns det stora skillander i vilken påföljd som kan uppstå . Har jag byggt ett hus som inte överstämmer med det jag lämnat in
10 svar · 20,6k läst
·
G
GordonE: http://www.baxi.se/visa_principskiss.asp?id=33
2 svar · 1,9k läst
C
charta77: Visst skall han/hon kunna kolla på det. Gick trycket från noll upp till att säkerhetsventilen öppnade (?) kan det antingen vara utan luft, för mycket luft (om du fyllt på) eller punka på bälgen i expansionskärlet. Detta borde man kunna komma fram till ganska enkelt utan att tömma systemet på vatten. Eller så ser man att det är fel på mätaren.
3 svar · 1,5k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Hej, Skulle behöva lite tips om var jag skall placera en fläktkovektor för att få bästa effekt. Skickar med 2 st varianter på planlösning. Den ena är hur det ser ut i dag och den andra hur det kommer se ut. Den jag skrivit fläkkonvektor på måste jag ändå flytta elementet alternativt köpa ett som är högre än det är bättre då jag måste flytta öppning för en väg till de nya
0 svar · 1,4k läst
G
GoBiE: Ja det är ett R10 rör. Har fått loss ventilkäglan och kikar man på MMA:s hemsida så är det den modellen du länkar till som är den som är mest lik min men jag har utvändig gänga på ventilhuset.
5 svar · 1,8k läst
·
Suhagg
Suhagg: [citat] Om jag förstod rätt så ska ventilen stänga emot VP och så trycker kaminen tillbaka i ledningen och sedan till acktanken istället. Bypassen ska vara där för att om VP startar ska den inte jobba mot stängd ventil utan då ska den kunna pumpa ändå. Röris berättade att pumpen startar golvvärme slingan några sekunder ibland när man änvänder tappvarmvatten.
8 svar · 5,4k läst
·
K
KERNEL: Tack för tipset. Jag var inne på det tidigare. Men jag testade att vrida radiatorventilen. Vågade inte vrida så mycket iom att jag tyckte att den fastnade. Jag ska testa att vrida returventilen och ta i lite mer.
5 svar · 1,5k läst
·
M
Mazken: Skulle du plocka bort fjärrvärmen måste du ju också hitta en annan lösning för tappvarmvattnet. I dina 600kr så ingår ju också tappvarmvattnet.
8 svar · 3,3k läst
peternicklas
peternicklas: Du ska nog räkna igenom kostnaderna för din gaspanna. Vi har en gaspanna och den är runt 30% effektivare än motsvarande oljepanna som den ersatte 1990. Skulle räkna med att pannan håller c:a 15 år till. Man räknar med en verkningsgrad på runt 90% jämfört med oljepannan som låg på runt 75%. Vi gjorde av med c:a 23000kW och satte in en luft/vattenpump för 2 år sedan. Gas pannan finns
8 svar · 8,1k läst
A
AndersS: Vet inte om det finns fortfarande, men för lääänge sedan fanns det taklampor med integrerad infravärmare som man kunde slå på med separat brytare. Vi hade en sådan i en personalutrymme med dusch och det fungerade mycket bra.
1 svar · 1,5k läst
R
Ruskenstam: Tack för alla synpunkter. Nu sitter det ett slutet kärl med alla ventiler och allt i källaren och efter litet luftning och justering fungerar det bra, hittills. Expansionskärlet det öppna var en trist historia. Det såg fint ut från nästan alla håll men det fanns spår efter litet läckage. När jag kom åt kärlet visade det sig att svetsfogen hade börjat släppa. Rörfirman som
12 svar · 5,0k läst
I
Indus: Finns en konvektor som heter kickspace. http://www.sanova.se/kickspace.asp Perfekt till kök etc.
9 svar · 6,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.