Värme allmänt
lostinsweden: Som Rickard skrev köp 2 radiator proppar. Stäng av cirkpumpen, stänga tillopp och retur på radiatorn, ta bort radiatorn och sätt på propp.
mrw: [citat] Det droppar från en punkt under elementet, ser ut som rosthål :/ [bild]
jonaserik: Inte mycket att välja på, om rören i källaren är ingjutna i/under golvet. Kan ni stänga av rören som går till källaren. Mycket vanligt att rör i golv på äldre hus, drogs för självcirk förvärmen och började rosta upp. Eftersom det verkar vara en mindre läcka, ( pyspunka ) så är det nog en skarvmuff som gett sig, eller vid ett uppstick till ett element.
Kenneth01: [citat] Toppen! Stort TACK för svar.
Demmpa: Ser ut att vara ett MMA FEA-M koppel, https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_133_4806411.pdf https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/DOS_133_4806412.pdf
blork: [citat] Finns ju för 500-1000kr st så 2 st är ju inte jättedyrt men kanske inte någon större skillnad.
Krillian89: Uppdatering! Blev en monoblock 12kw, kopparör in till en 80L buffert tank i källaren. Golvvärme med termostater i alla rum/slingor. Varit i drift sedan början november utan några problem. Allt gjordes av mig själv så är ganska nöjd hittills.
inkus: [citat] jo visst är det så, får invänta hembesöket och se vad han säger inte snabbast i stan dom två firmorna jag bett om hjälp från
steffo_b: [citat] Fast han gjorde nog det valet utifrån att den mestadels ska gå bara på kompressorn och det är bättre om den då fördelar effekten över de 3 faserna. Annars får man ju risken att den går på en fas och belastar den med ganska hög effekt vilket gör att säkringarna börjar gå om man slår på något annat. Exempelvis en vattenkokare som då råkar vara pluggad i ett uttag som
Demmpa: När jag justerade in våra radiatorventiler så började jag med att ta bort alla termostater. Vänta någon timme, mäta framledningstemperaturen & returtemperaturen på varje radiator. Justera förinställningen så att difftemperaturen blir 10⁰, tog flera dagar och många mätningar & justeringar. Justerade värmekurvan lite, hade justerat den hyfsat tidigare. Mätte
fribygg: [citat] Då måste ni uppfylla kraven för permanentboende, om ni sökt bygglov för fritidshus max 100m2 är kraven lägre även om man sen bor permanent i huset.
ÅkeSun: [citat] På sommaren har jag gratis solel till värmepumpen för varmvattnet. Visst skulle panelerna också kunna driva elektriska beredare, men jag slipper dra varmvattenrör genom hela huset... Sen har min röris rekommenderat att ALDRIG stäng av cirkulationspumpen. Vilket som slösar mest energi, cirkulerande vatten i isolerade rör runt huset eller att värma upp avsvalnade varmvattenrör
Josth: Man sätter lämpligen elradiatorerna i backup på kanske 16 grader i alla rum som nås av värmen från luftvärmepumpen. Sedan om man bor i Norrland kanske inte luftvärmepumpen räcker till när det blir väldigt kallt och då får man tillfälligt höja termostaterna på el-radiatorerna.
Klorgas: Jag behöver eran kloka kunskap! Äldre hus från 1940, tvåplansvilla med källare 80kvm boyta, 22kvm källare (inte uppvärmd) Vinden är tilläggsisolerad tvåglas fönster Kombinpanna med el och pellets (80 talet) Luftvärmepump (drygt 10-12 år på nacken) Vattenburen värme från pannan till element samt varmvattenberedare separat för dusch/kranar. Jag har inga direkta problem att ligga
WarraWarra: [citat] Står made in Sweden TA på den iaf? Vet inte om det är RVO eller hur jag tar reda på det?
JohanLun: [citat] frågan om det lönar sig byta bara nån enstaka, jag har en nyare som i teorin borde vara bättre, men jag måste ju ha flöde och uttemp samma för alla andra radiatorer...
Zaidkah: Hej, Har en liten fundering, Vi kommer att installera vattenburen golvvärme på undervåningen via ett shuntskåp med fördelare. Fått ritning och materiallista från LK på detta, 9 slingor totalt. Vi kommer att bygga ut huset med ca 8m2 och detta blir även en del på övervåningen. Går det att på något sätt utöka slingantalet och dra slang till denna utbyggnad på övervåningen för
Joniscobygg: FYI - har varit i kontakt med Polygongroup (specialist inom fukt, byggnadsskador och hållbarhet) och de kunder inte rekommendera någon form av golvvärme i mitt hus med betonggrund eftersiom det inte finns någon isolering under plattan (förrutom ev. singel eller typ lecablock). Risken är tydligen att när golvvärmen stängs av, på sommaren tex., att den värmen som skickats ner i plattan
Philleking1000: Exakt, trycket går ner direkt vid bergvärmepumpen när jag luftar. Då förstår jag att jag behöver fylla på vatten, tack. Det finns inget rum bakom utan det är bara skåp. De högra rören är något varma ja, inte glödheta men inte kalla heller. Vad ska jag ställa in pushen på med termostat och ventiler mm? Finns en massa inställningar. Stor tack för svaren, alla.
Josth: På vintern räcker det att kunna skärma av solen med persienner eller gardiner för att inte märkbart höja innetemperaturer. Samtidigt som andra rum med skuggläge behöver en viss värme. Markiser hjälper en del men på sommaren räcker de inte till för att få svalt inne och då behöver man AC när det är varm och solig högsommar. Den nya typen av frånluftsvärmepumpar ger en högre
DE73: [citat] Stäng källardörren så blir det varmare.
Demmpa: Den sitter antagligen infälld i någon vägg med hila-lucka framför eller i ett plåtskåp infälld i någon vägg.
jonaserik: [citat] Går inte att se, det är den delen som sitter i pannan/vattnet. Enda sättat i första hand, är att mäta/megga patronens alla anslutningar mot jord, då ska tamparna på patronen vara urkopplade. Ta foto så det blir rätt när dom återkopplas. Det går att koppla bort en del ( är 3 slingor troligtvis ) Med tanke på att det är en Backerpatron och då fungerar dom andra med lite
qassim: [citat] Lite uppdatering i tråden. Jag hade inte vågat ändra något förutom termostaten. Jag hade anlitat en rörmokare som ökade på cirkulationspumpen till högsta varv och vred på termostat till 45 grader. Ett dygn senare blivit varm igen i golvet och hela huset😀. Stort tack
_Magnus L: [citat] Såg att din pump har en mindre kondensator 2microfarad, lätt att byta kostar under 100 sek.
Emil Öberg: [citat] Topp! 🙏 [citat] Mjo det har du rätt i! Förvisso en välisolerad kåk så det är nog mest en akademisk fråga, men rätt ska vara rätt!
Svarta trasten: Ställde frågan till en hantverkare och fick svar gällande ventilerna i mitt senaste inlägg. Delar med mig om det jag lärt mig så fler kan få nytta av det. Ventiler som diskuterats i tråden är helt öppna d.v.s. kan släppa igenom luft i båda riktningar. Det är sådana jag har på det röda trädgårdsskåpet på bilden. Ventiler ska helst finnas både högt upp och lågt ner. Detta i
jonaserik: Kortis i systemet, GV stjäl flödet från det övriga. Vad händer om du stänger av pumpen till GV, blir det varmare på elementen då.