Det har börjat komma en del skumma ljud från vad jag tror är fjärrvärmen. Det låter som att det kommer "bakom" fjärrvärmeanläggningen ut mot fasaden, men där sitter inget. Dyker upp flera gånger om dagen.

Bifogar video från hur det kan låta (svårt att fånga när det låter som mest då det bara pågår i ett par sekunder)

Har kombinerad värmepump/fjärrvärme i huset.

M martyyyyy skrev:
Det har börjat komma en del skumma ljud från vad jag tror är fjärrvärmen. Det låter som att det kommer "bakom" fjärrvärmeanläggningen ut mot fasaden, men där sitter inget. Dyker upp flera gånger om dagen.

Bifogar video från hur det kan låta (svårt att fånga när det låter som mest då det bara pågår i ett par sekunder)

Har kombinerad värmepump/fjärrvärme i huset.
Hej! Jag har fått liknande problem som du hade. Vet du vad du fick göra försatt lösa det?

Mvh Fredrik

F Fredrik La skrev:
Hej! Jag har fått liknande problem som du hade. Vet du vad du fick göra försatt lösa det?

Mvh Fredrik
Välkommen till forumet.

Bild på fjv-centralen skulle underlätta.

Med hjälp av stetoskop kan man ofta lokalisera var ljudet kommer ifrån.
Har man inget stetoskop så kan man använda en skruvmejsel, spetsen mot misstänkta objektet och handtagsänden i örat,
En person använder en skruvmejsel för att lyssna på en del av en fjärrvärmecentral, med spetsen mot en cirkulationspump och handtaget vid örat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du möjlighet att spela in ljudet?

Beroende på vilka delar som ingår i fjv-centralen så kan olika delar vara mer troliga.
Kan vara backventil, cirkulationspumpen, ventilkägla i någon reglerventil.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.