Medlem
· Västernorrland
· 148 inlägg
Hej!
Jag har fått ett LP-larm på min Nibe F1245 bergvärmepump. Ca 8 år gammal i då nybyggt enplanshus.
Lite osäker på hur jag kan felsöka och vad jag kan testa själv utan större VVS-kunskaper.
En punkt jag läste var luft i systemet. Jag tycker att jag har hört ett bubblande ljud på kvällarna när det mesta andra är tyst som jag inte lyckats identifiera vart det kommit ifrån. Kan det vara något som hänger ihop?
Pumpen hänvisade också till rengöring av ett filter, vilket filter är det som avses?
Laddar upp larmlogg och lite bilder på hur installationen ser ut:
Jag har fått ett LP-larm på min Nibe F1245 bergvärmepump. Ca 8 år gammal i då nybyggt enplanshus.
Lite osäker på hur jag kan felsöka och vad jag kan testa själv utan större VVS-kunskaper.
En punkt jag läste var luft i systemet. Jag tycker att jag har hört ett bubblande ljud på kvällarna när det mesta andra är tyst som jag inte lyckats identifiera vart det kommit ifrån. Kan det vara något som hänger ihop?
Pumpen hänvisade också till rengöring av ett filter, vilket filter är det som avses?
Laddar upp larmlogg och lite bilder på hur installationen ser ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
LP betyder att flödet via borrhålen är för lågt. beroende på vad för pump som sitter där. Kanske det är som en stor blank skruv i än den på den. Lossa den och se in om den snurrar som den ska. Finns det ett vred med 1-2-3 på kopplingsboxen. variera mellan dom och lyssna om pumpen ändrar fart. Fattigmans stetoskåp är bra. Sätt en mejsel mellen örat och pumpen så hörs det bra,om pumpen ändra fart.
Medlem
· Västernorrland
· 148 inlägg
Hänger inte med på vilken skruv. Är den på pumpen?J jonaserik skrev:LP betyder att flödet via borrhålen är för lågt. beroende på vad för pump som sitter där. Kanske det är som en stor blank skruv i än den på den. Lossa den och se in om den snurrar som den ska. Finns det ett vred med 1-2-3 på kopplingsboxen. variera mellan dom och lyssna om pumpen ändrar fart. Fattigmans stetoskåp är bra. Sätt en mejsel mellen örat och pumpen så hörs det bra,om pumpen ändra fart.
Medlem
· Västernorrland
· 148 inlägg
Tack för alla svar! Jag testade att lufta systemet och jag lyckades inte få ut all luft. Är det något annat ställe jag ska lufta på?
Hör ett "porlande" ljud från värmepumpen.
Sedan hänvisar larmet också till rengöring av smutsfilter, vart sitter det?
Logga in
Skapa konto
Hör ett "porlande" ljud från värmepumpen.
Sedan hänvisar larmet också till rengöring av smutsfilter, vart sitter det?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 148 inlägg
Hittade cirkulationspumparna. Lyssnade på dem och de verkar snurra på som de ska.J jonaserik skrev:
Däremot ser jag att trycket i expansionskärlet sjunker snabbt. Jag hör också ett "porlande" ljud från värmepumpen. Ser också ut som att det är mycket luft när jag försöker lufta enligt bilden ovan.
Logga in
Skapa konto
Lp larm har inget med luften i värmepumpen så lufta där du visar på bilden ändra inget även om det är bra att få bort en luften. Lp larm har med antingen brinesidan ( borrhål, markslinga) eller gassidan runt kompressorn. Man måste säkerställa att flödet är bra på brinesidan först innan man kollar på gassidan å med tanke på larmloggen ev luften på värmebätarsida så skulle jag gissa på gassidan som är problemet
Medlem
· Västernorrland
· 148 inlägg
Ok! Tackar 👍 Finns det något jag kan testa själv när det gäller felsökning/avhjälpning på gassidan?V Vector skrev:Lp larm har inget med luften i värmepumpen så lufta där du visar på bilden ändra inget även om det är bra att få bort en luften. Lp larm har med antingen brinesidan ( borrhål, markslinga) eller gassidan runt kompressorn. Man måste säkerställa att flödet är bra på brinesidan först innan man kollar på gassidan å med tanke på larmloggen ev luften på värmebätarsida så skulle jag gissa på gassidan som är problemet
Medlem
· Västernorrland
· 148 inlägg
Är det dessa två ventiler som jag luftar på för att kolla brine-slingan?T tobbetk skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Yes den är kontrollerad 👍A atomlab skrev:
Det där är avstängning ner till kompressorn om man skall serva eller byta den. Skruvar du av det silvriga locket under så kommer du att kunna se pumparna och där sitter också en luftning.A afSchinken skrev: