Hej!

Jag har fått ett LP-larm på min Nibe F1245 bergvärmepump. Ca 8 år gammal i då nybyggt enplanshus.

Lite osäker på hur jag kan felsöka och vad jag kan testa själv utan större VVS-kunskaper.

En punkt jag läste var luft i systemet. Jag tycker att jag har hört ett bubblande ljud på kvällarna när det mesta andra är tyst som jag inte lyckats identifiera vart det kommit ifrån. Kan det vara något som hänger ihop?
Pumpen hänvisade också till rengöring av ett filter, vilket filter är det som avses?

Laddar upp larmlogg och lite bilder på hur installationen ser ut:

Display på bergvärmepump Nibe F1245 visar larmloggar och temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd expansionskärl från Altech, monterat på väggen med en tryckmätare ovanpå. Koppel av kopparrör är anslutet.
Skapa konto
Tryckkärl i VVS-system med isolerade rör och kopparrör, märkt med Altech. Potential felsökningspunkt för bergvärmepumpsproblem.
Skapa konto
Installation av bergvärmepump med kopparrör och ventiler; en del är dammig.
Skapa konto
Kopparrör och ventiler i bergvärmeanläggning, inklusive en avstängningsventil.
Skapa konto
Kopparrör och rörkopplingar i en Nibe F1245 bergvärmepumpsinstallation.
Skapa konto

LP betyder att flödet via borrhålen är för lågt. beroende på vad för pump som sitter där. Kanske det är som en stor blank skruv i än den på den. Lossa den och se in om den snurrar som den ska. Finns det ett vred med 1-2-3 på kopplingsboxen. variera mellan dom och lyssna om pumpen ändrar fart. Fattigmans stetoskåp är bra. Sätt en mejsel mellen örat och pumpen så hörs det bra,om pumpen ändra fart.

• Gilla
afSchinken
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
LP betyder att flödet via borrhålen är för lågt. beroende på vad för pump som sitter där. Kanske det är som en stor blank skruv i än den på den. Lossa den och se in om den snurrar som den ska. Finns det ett vred med 1-2-3 på kopplingsboxen. variera mellan dom och lyssna om pumpen ändrar fart. Fattigmans stetoskåp är bra. Sätt en mejsel mellen örat och pumpen så hörs det bra,om pumpen ändra fart.
Hänger inte med på vilken skruv. Är den på pumpen?

A afSchinken skrev:
Hänger inte med på vilken skruv. Är den på pumpen?
Jepp i änden på den kan det vara en skruv i storlek av en gammal 50 öring, annars ta ett foto på den,är säkert samma sida där typ det står någonting i stil med ? - 4 eller 6 - 130 eller 180.

• Gilla
afSchinken
  • Laddar…
Finns ingen skruv på cirkpumpen så det är att på andra sätt å se om den går, genom att lyssna på den eller se i menyn om tempraturen på brine ändra sig om den går

Tack för alla svar! Jag testade att lufta systemet och jag lyckades inte få ut all luft. Är det något annat ställe jag ska lufta på?
En värmepump i närbild med en hand som håller ett ventilsystem i ett försök att lufta systemet. En röd expansionstank syns i bakgrunden.
Skapa konto

Hör ett "porlande" ljud från värmepumpen.

Sedan hänvisar larmet också till rengöring av smutsfilter, vart sitter det?
Värmepumpens display visar ett lågt trycklarm på grund av luft i köldbärarsystemet eller igensatt smutsfilter. Röd varningslampa lyser.
Skapa konto

Bild på en värmepumpsdisplay som visar ett lågtryckslarm och instruktioner om avluftning och rengöring av smutsfilter.
Skapa konto

J jonaserik skrev:
Jepp i änden på den kan det vara en skruv i storlek av en gammal 50 öring, annars ta ett foto på den,är säkert samma sida där typ det står någonting i stil med ? - 4 eller 6 - 130 eller 180.
Hittade cirkulationspumparna. Lyssnade på dem och de verkar snurra på som de ska.

Däremot ser jag att trycket i expansionskärlet sjunker snabbt. Jag hör också ett "porlande" ljud från värmepumpen. Ser också ut som att det är mycket luft när jag försöker lufta enligt bilden ovan.

Cirkulationspumpar och anslutna rör i ett ventilerat skåp med synliga elektriska kablar och komponenter.
Skapa konto

Å... jag hade jättefel. Denna har visst centrumskruv som man kan ta bort för att se om axel rör sig...🙄

• Gilla
afSchinken
  • Laddar…
Lp larm har inget med luften i värmepumpen så lufta där du visar på bilden ändra inget även om det är bra att få bort en luften. Lp larm har med antingen brinesidan ( borrhål, markslinga) eller gassidan runt kompressorn. Man måste säkerställa att flödet är bra på brinesidan först innan man kollar på gassidan å med tanke på larmloggen ev luften på värmebätarsida så skulle jag gissa på gassidan som är problemet

• Gilla
afSchinken
  • Laddar…
T
Jag skulle vilja påstå att felet sannolikt ligger i gaskretsen, det är inte helt ovanligt att det gått läck på kondensorn så att köldmediet läcker ut i värmevattnet/systemet

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Lp larm har inget med luften i värmepumpen så lufta där du visar på bilden ändra inget även om det är bra att få bort en luften. Lp larm har med antingen brinesidan ( borrhål, markslinga) eller gassidan runt kompressorn. Man måste säkerställa att flödet är bra på brinesidan först innan man kollar på gassidan å med tanke på larmloggen ev luften på värmebätarsida så skulle jag gissa på gassidan som är problemet
Ok! Tackar 👍 Finns det något jag kan testa själv när det gäller felsökning/avhjälpning på gassidan?

Där är ett filter.

Sedan om det går till brine eller något annat är svårt att se på bilden :)

• Kopparrör med filter och ventiler, oklart om anslutningen går till brine eller annat.
    Skapa konto
  • Gilla
afSchinken
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Jag skulle vilja påstå att felet sannolikt ligger i gaskretsen, det är inte helt ovanligt att det gått läck på kondensorn så att köldmediet läcker ut i värmevattnet/systemet
Är det dessa två ventiler som jag luftar på för att kolla brine-slingan?

Närbild av två ventiler och rör i en maskin, troligen för brine-slinga, diskussion om luftning.
Skapa konto
Ventiler i metall, anslutna till rör och kablar i ett maskinrum, för brine-slingan.
Skapa konto

A atomlab skrev:
Där är ett filter.

Sedan om det går till brine eller något annat är svårt att se på bilden :)
Yes den är kontrollerad 👍

A afSchinken skrev:

[bild][bild]

Det där är avstängning ner till kompressorn om man skall serva eller byta den. Skruvar du av det silvriga locket under så kommer du att kunna se pumparna och där sitter också en luftning.

A afSchinken skrev:

[bild][bild]

Hur såg filtret ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.