T tobbetk skrev:
Kan du se vilken hastighet kb-pumpen snurrar ?

Kb-ut ska vara kallare än Kb-in 🙄
Verkar ha rättat till sig nu
Display av värmesystem med temperaturer för varmvatten, utomhustemperatur och köldbärare. Texten "Verkar ha rättat till sig nu" diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display med värmepumpparametrar, hastighet för värmebärarpump och köldbärarpump båda på 0%, med text "SERVICEINFO 3.1".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det där filtret såg ut att må bra utav lite rensning.

H
A afSchinken skrev:
Verkar ha rättat till sig nu
[bild][bild]
Kompressorn är av på bilderna. Då kan man inte få felkoden LP larm

A afSchinken skrev:
Nu har den varit igång ca 30 min

[bild]
H H-Thomasson skrev:
Kompressorn är av på bilderna. Då kan man inte få felkoden LP larm
Inte på det första inlägget efter rensningen.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Inte på det första inlägget efter rensningen.
Under natten har felkoden återkommit. Det jag inte har lyckats testa är avluftning av köldbärare. Hur gör jag det? Eller behöver jag någon extra utrustning för att göra det?

T
Vad har Kb in/ut visat när den larmat ?

Är det stor skillnad mellan ut/in så kan det vara luft är den liten/obefintlig så ligger felet sannolikt i kylkretsen

• Gilla
afSchinken
  • Laddar…
A afSchinken skrev:
Hittade cirkulationspumparna. Lyssnade på dem och de verkar snurra på som de ska.

Däremot ser jag att trycket i expansionskärlet sjunker snabbt. Jag hör också ett "porlande" ljud från värmepumpen. Ser också ut som att det är mycket luft när jag försöker lufta enligt bilden ovan.

[bild]
Det är avluftningsskruven längts till vänster som du bara öppnar med skruvmejsel och har du luft så brukar det puffa rätt mycket om du har luft och har du gjort rent filtret så borde du ha luft slingan.Du ska inte skruva ut avluftningsskruven helt utan bara lätta på den.Ställ cirkulationspumpen i läge manuellt om du luftar.Läs manualen hur du ställer den i läge manuellt-

Redigerat:
V växelventil skrev:
Det är avluftningsskruven längts till vänster som du bara öppnar med skruvmejsel och har du luft så brukar det puffa rätt mycket om du har luft och har du gjort rent filtret så borde du ha luft slingan.Du ska inte skruva ut avluftningsskruven helt utan bara lätta på den.Ställ cirkulationspumpen i läge manuellt om du luftar.Läs manualen hur du ställer den i läge manuellt-
Den minimala luft som kommer in i köldbärarkretsen när man rengör detta fliter borde väl fara upp i expkärlet. Enda stället som man skulle kunna lufta på köldbärare manuellt är på returen men på någon outgrundlig anledning så har installatören inte satt det någon luftning.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Ok, alltså skruven som sitter mitt på den vänstra pumpen? Och pumpen ska vara igång på manuellt läge?

T tobbetk skrev:
Vad har Kb in/ut visat när den larmat ?

Är det stor skillnad mellan ut/in så kan det vara luft är den liten/obefintlig så ligger felet sannolikt i kylkretsen
Samma slutsats som Nibe-tekniker kom fram till. Var fullt med kylmedium i värmeslingan, hans mätare slog fullt ut när han mätte.

Har nu fått två alternativ:
- Byte av kondensor - kostnad 21 000:- inkl felsökningen (2h)
- Byte av hela kyldelen - 61 000:- inkl felsökningen (2h)

60% avskrivning på hemförsäkringen. Så jag får betala 60% + självrisk 1500:-

Lutar åt byte av kondensor. Hur skulle ni resonera? Pumpen är drygt 8 år gammal.

H
Byt hela kyldelen. Då får du ny kompressor å cirkpumpar med garanti.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.