Giv mig prepp-råd!
Funderar på ett litet elverk, ”bärbart”, för att främst
1) kunna ladda batterierna verktyg för arbete på strömlös ö, där jag har en sommarstuga. (Övernattar högst 8 dar / år så solpanelslösning är inte aktuell.)

2) säkra min bostads värmeproduktion i händelse av längre elavbrott. Min moderna vedpanna har fläkt (på ca 180 W) och mellan panna och ackumulatortank finns förstås en cirkulationspump. En andra cirkulationspump driver varmvatten ut till radiatorerna.

3. Driva en mindre två-fas-vattenpump som kan skickas ner i brunnen och ge vårt dagliga H2O till oss och de tre hästarna.
(Jag gissar att ordinarie tre-fas-pump i brunnen behöver ett större elverk.)

Har funderat på Biltemas lilla elverk som väger 13 kg och kostar kring 3000kr.

Övriga undringar.
Vad krävs i elverkskraft för att ge en frysbox (med mitt fina viltkött!) förnyad kyla då och då under ett elavbrott?
Tacksam för förslag, varningar och sånt!
Mvh, Chrille

F
K Krilleälg skrev:
3. Driva en mindre två-fas-vattenpump som kan skickas ner i brunnen och ge vårt dagliga H2O till oss och de tre hästarna.
(Jag gissar att ordinarie tre-fas-pump i brunnen behöver ett större elverk.)
Tvåfas?
Ska du ha upp vatten ur en bergborrad brunn är det nog bäst att du skaffar ett elverk avpassat för att driva den befintliga pumpen.

Främsta för nr2, hur lång tid åt gången skulle elverket behöva gå samt hur lång tid kan den vara avstängd mellan körningarna?

Hur stor effekt behöver elverket vara på.

F fribygg skrev:
Tvåfas?
Ska du ha upp vatten ur en bergborrad brunn är det nog bäst att du skaffar ett elverk avpassat för att driva den befintliga pumpen.
Tack!
Rörmokaren som för tre år sedan fixade lite mackel med pumpen talade om att ersätta den med tvåfas ”nästa gång”. Jag tänkte en nödlösning i väntan på bättre tider, inte att all vattenförsörjning behövde funka som vanligt. Borrade brunnen är mer än 30 meter men jag tror att vattnet i står ganska högt.

Om du ska ersätta pumpen med nåt som är enklare att driva med elverk så borde en enfaspump vara bättre? En tvåfaspump kräver ju i praktiken ett trefaselverk.
Men som sagt var är den bästa lösningen att använda befintlig pump.

useless useless skrev:
Om du ska ersätta pumpen med nåt som är enklare att driva med elverk så borde en enfaspump vara bättre? En tvåfaspump kräver ju i praktiken ett trefaselverk.
Men som sagt var är den bästa lösningen att använda befintlig pump.
Tack. Du kan betydligt mer om rubbet!
Fortbildning pågår här… 😉

F fredrik.johansson skrev:
Kom att tänka på det här inlägget av Lars wilderäng som ger ganska många svar på dina frågor även om han också behandlar en del som inte är relevant för dig med ups och liknande: [länk]
Tack!

K Krilleälg skrev:
Tack!
Rörmokaren som för tre år sedan fixade lite mackel med pumpen talade om att ersätta den med tvåfas ”nästa gång”. Jag tänkte en nödlösning i väntan på bättre tider, inte att all vattenförsörjning behövde funka som vanligt. Borrade brunnen är mer än 30 meter men jag tror att vattnet i står ganska högt.
Fribygg!
Min tanke är att med enkla lösningar i händelse av en mindre kris hålla näsan ovan vattenytan. Och i min brunn finns rikligt med vatten. Dessutom ska som sagt vedpannan kunna drivas så att huset hålls varmt. Det bärbara elverk kunde dessutom följa med om sommar och höst för att göra tjänst som verktygsladdare 95 mil norrut i min sommarstuga.

Är det detta du tänker på?
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/elverk/digitalt-elverk-dg-1250is-2000043474
Ladda batterier och driva vedpanna och cirkulationspump är säkert inga problem. Titta på märkskylten på frysboxen. Det brukar inte vara så högg effekt. Sedan behöver du en del marginal för att starta kompressorn. Men jag tror inte att en frysbox skall vara ett problem att driva.

Det som kan ställa till det är vattenpumpen. Har du en pump eller har du tänkt skaffa? Tvåfas låter som ett missförstånd. Det är en enfaspump du skall ha. Men här kan effekten börja bli ett problem. Och ännu mer startströmmen. En liten pump med mjukstart kan fungera. Men titta på pumpens specifikation vad den har för effekt. Titta även på startström. Eller välj helst en med mjukstart. Finns det plats att sänka ner en till pump vid sidan om befintlig slang?

A Avemo skrev:
Är det detta du tänker på?
[länk]
Ladda batterier och driva vedpanna och cirkulationspump är säkert inga problem. Titta på märkskylten på frysboxen. Det brukar inte vara så högg effekt. Sedan behöver du en del marginal för att starta kompressorn. Men jag tror inte att en frysbox skall vara ett problem att driva.

Det som kan ställa till det är vattenpumpen. Har du en pump eller har du tänkt skaffa? Tvåfas låter som ett missförstånd. Det är en enfaspump du skall ha. Men här kan effekten börja bli ett problem. Och ännu mer startströmmen. En liten pump med mjukstart kan fungera. Men titta på pumpens specifikation vad den har för effekt. Titta även på startström. Eller välj helst en med mjukstart. Finns det plats att sänka ner en till pump vid sidan om befintlig slang?
Kunnigt, Avemo! Stort tack.
Med panntillverkaren har jag resonerat om alternativet ”omvandlare för 12 volts batterier” till pannans fläkt och cirkulations-pumpar två. Tanken med (litet) elverk är att klara även längre elände OCH få vatten till tre hästar, hundar och oss själva, kanske också till barn och barnbarn ifall det jävlas ordentligt i Uppsala. Litet elverk - typ Biltemas, Hondas - det är också med tanke på vistelse i skärgård, i min enkla stuga för typ sex sommarövernattningar och fyra höstvistelser under jaktsäsongen. Jag fixar inte att baxa alltför mycket tunga prylar fram och tillbaka i en liten båt.

Jo, en enkel smal vattenpump får nog plats i brunnsröret. Annars får väl ordinarie slang lyftas upp - som sist vid reparationen.

(När föräldrarna levde kunde jag deponera all viktig utrustning till stugan i barndomshemmet. Nu ska alla värdefulla prylar, vattendunkar, cirkelsåg, patroner och kalsonger, åka tur och retur. En båt får dessbättre bo hos en av de få bekanta som bor kvar. Dewalt-batterierna till mina verktyg skulle ju kunna laddas på ett kafé men … Nostalgi och jakten håller mig kvar ett tag till.)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.