Hej!

Jag har en kulvert från husets värmepump till garagets golvvärme (LK värmeväxlarpakrt med tempbegränsing osv.)

Nu vill jag koppla in radiatorer på loftet som är helt avskilt ovanför garaget och i nuläget helt oinrett. Jag tänkte koppla in mig på kulvertrören i garaget innan de går till garagets golvvärme.

Jag har några frågor dock:

1. Är det rätt tänkt att det fungerar att koppla in sig via typ ”T-koppling” på kulvertrören?

2. Hur drar man normalt dessa rör och vilka material använder man? Loftets väggar är en bit in i förhållande till garagets väggar, hur löser jag sidledsförflyttningen? I garagetaket eller i bjälklaget som fortfarande är öppet på loftet? (Se bild)

3. Loftet har en golvyta på ca 44m² och en volym på ca 75 kubikmeter i en stor öppen yta med snedtak. Tanken är att isolera ”rejält”. Mellan tummen och pekfingret hur stort effektbehov behövs? Södra norrland är platsen.

Kommer 15mm rör till och mellan radiatorerna räcka?

Ursäkta den analoga bilden

Tack på förhand!

• Skiss av ett hus med loft och garage, visar kulvertrör och plats för radiatorer på loftet ovanför garaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det viktigaste är ju att koppla in radiatorerna innan golvvärmefördelaren så radiatorerna får högre framledningstemperatur. Kör som du ritat. Jag skulle gissa på ett effektbehov om ca 2,5 kW för loftet om det är södra Norrland långt från ställena med de lägsta vintertemperaturerna i Norrland. Man måste titta på värmesystemet om det klarar det tillkommande behovet.

J Josth skrev:
Det viktigaste är ju att koppla in radiatorerna innan golvvärmefördelaren så radiatorerna får högre framledningstemperatur. Kör som du ritat. Jag skulle gissa på ett effektbehov om ca 2,5 kW för loftet om det är södra Norrland långt från ställena med de lägsta vintertemperaturerna i Norrland. Man måste titta på värmesystemet om det klarar det tillkommande behovet.
Tack för dina svar!

Det är till stor del i enlighet med vad jag själv trott.

Är kopparrör längs vägg tak och genom bjälklag en bra idé eller är något annat alternativ bättre? Bör jag lägga det i någon form av ytterrör genom bjälklaget?

Räcker det med att dra 15mm rör tror du?

Kopparrör går bra men många kör väl med förzinkade kromblanka rör. Vad kör du med för framledningstemperaturer på vintern och vid DVUT?

J Josth skrev:
Kopparrör går bra men många kör väl med förzinkade kromblanka rör. Vad kör du med för framledningstemperaturer på vintern och vid DVUT?
Ja, kromade rör är det på det övriga som är draget, men det är tappvatten.

Dålig koll på temperaturerna. Ger denna bild från pumpen svar på det?

• Display på en värmepump med inställningar: värmekurva 40, framledning min 20°C, framledning max 60°C, klockan 19:54.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den bilden ger inte mycket till svar alls mer än att jag gissar på att du har en värmepump som värmekälla. Tumregeln är då att 15 mm räcker till 1,5 kW värme... Förmodligen blir det lite snålt med 15 mm men man kan ju välja extra kraftiga radiatorer och hoppas på det bästa. Hoppas kulverten är bra dimensionerad förutom att värmepumpen behöver klara det extra effektbehovet. Blir nog elpatronen som får jobba lite mer.

J Josth skrev:
Den bilden ger inte mycket till svar alls mer än att jag gissar på att du har en värmepump som värmekälla. Tumregeln är då att 15 mm räcker till 1,5 kW värme... Förmodligen blir det lite snålt med 15 mm men man kan ju välja extra kraftiga radiatorer och hoppas på det bästa. Hoppas kulverten är bra dimensionerad förutom att värmepumpen behöver klara det extra effektbehovet. Blir nog elpatronen som får jobba lite mer.
Kulverten och pumpen har dimensionerats för att loftet ska kunna värmas i framtiden så där är allt okej, just nu har hela anläggningen en överkapacitet.

Det var mest mest att jag har bockverktyg i 15mm som jag hade hoppats på att det skulle räcka men jag kan såklart köra grövre om det är bättre. Det blir vinkelkopplingar istället då. Är 18mm lämpligt då?

Får en 90-graders koppling plats där röret ska genom taket i garaget om man använder vanliga rörklammer?

Ja 18 mm blir bra när 15 mm riskerar bli i klenaste laget. Sista frågan kan jag tyvärr inte svara sådär direkt på.

J Josth skrev:
Ja 18 mm blir bra när 15 mm riskerar bli i klenaste laget. Sista frågan kan jag tyvärr inte svara sådär direkt på.
En annan sista fråga då, finns det någon vits att ha någon form av ytterrör när man går genom bjälklaget? Om det behövs kan man få ta lite vad som helst eller måste det var något gjort för just det ändamålet?

Behövs inget ytterrör om man borrat ett bra hål. Sedan tätar man med latexfog i taket respektive på parketten.

Tumreglerna man brukar hänvisa till kommer från VVS-Installatörernas Teknikhandbok. Där anges för värmepumpsanläggningar följande effekter för olika dimensioner:
15mm-1,5kW
18mm-2,7kW
22mm-5,0kW

Kör du med vanliga kopparsvep så kommer du högst troligt inte få plats med böjen innan taket. Då får du pendla ner rören. Alternativt så pressar du kopplingarna istället så kan du låta dem sitta en bit upp i bjälklaget. Eller så får du hänga ner dem och montera röret genom bjälklaget innan du fortsätter - men skulle du behöva efterdra en klämkoppling blir det bökigt.

Skyddsrör genom bjälklaget behövs inte, men skadar inte heller.

Runt rören skulle jag sätta en rörtäckbricka.
På parkett sätter man en rörmanschett i passande träslag om det är estetiskt viktigt.

mexitegel mexitegel skrev:
Tumreglerna man brukar hänvisa till kommer från VVS-Installatörernas Teknikhandbok. Där anges för värmepumpsanläggningar följande effekter för olika dimensioner:
15mm-1,5kW
18mm-2,7kW
22mm-5,0kW

Kör du med vanliga kopparsvep så kommer du högst troligt inte få plats med böjen innan taket. Då får du pendla ner rören. Alternativt så pressar du kopplingarna istället så kan du låta dem sitta en bit upp i bjälklaget. Eller så får du hänga ner dem och montera röret genom bjälklaget innan du fortsätter - men skulle du behöva efterdra en klämkoppling blir det bökigt.

Skyddsrör genom bjälklaget behövs inte, men skadar inte heller.

Runt rören skulle jag sätta en rörtäckbricka.
På parkett sätter man en rörmanschett i passande träslag om det är estetiskt viktigt.
Du ska ha stort tack för dina snabba och riktigt bra svar. Vilken tillgång du är för detta forum och för oss gör-det-självare!

Nu ska jag nog klara av att lösa detta.

Magnus E K
Vad är anledningen till att använda kopparrör för värmevatten? Stålrör eller pex blir väl billigare och fungerar lika bra?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad är anledningen till att använda kopparrör för värmevatten? Stålrör eller pex blir väl billigare och fungerar lika bra?
Jag är inte låst till koppar så jag är öppen för förslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.