3 734 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Golvvärmerör reser sig i böjen
Hej!
Håller på att lägga ner golvvärmerör i spårade spånskivor med plåtar. Får lite problem i vissa böjar att röret vill resa sig lite. Sla ha flytande golv över, så vill ju inte att golvet ska lyfta sig.
Tips?
Eller blir det inget problem när värmen kommer på och slangen blir mjukare?
Håller på att lägga ner golvvärmerör i spårade spånskivor med plåtar. Får lite problem i vissa böjar att röret vill resa sig lite. Sla ha flytande golv över, så vill ju inte att golvet ska lyfta sig.
Tips?
Eller blir det inget problem när värmen kommer på och slangen blir mjukare?
Nu är jag ingen expert på golvvärme eller vvs överhuvudtaget, men vanligtvis nitar man på armeringsnät innan man flyter, och då borde väl armeringen hålla rören på plats?T Tobias.hagg skrev:
Plåtarna sitter kanon, det är enbart i svängen som röret vill böja upp sig lite. Men det kanske inte blir några problem.
Ja, jag har funderat lite på lim.
Hade ju varit skönt att slippa
Hade ju varit skönt att slippa
Hur gick det? Är i samma situation just nu. Vissa av böjarna står upp med ca 2mm. Går att trampa ner de, men de reser sig igen när man tar bort foten.T Tobias.hagg skrev:
Räckte det med att lägga parketten över eller var du tvungen att tejpa/limma?
Det är som ett minne i slangen och i en böj vill den stiga upp.har du inhet vatten i nu,så spola ca 45 -50 C VV genom och vänta i 15 min,då är slangen snäll. Innan dom kallnat så ställs tyngd på eller tejpa. Då brukar dom stanna kvar i läge på några mm. Med VV i från början, så är slangarna riktigt snälla att lägga.F Fhony skrev:
Tack för tipset. Jag tog upp rören någon meter före och efter böjen och körde med hårfönen en stund innan jag la tillbaks den i spåret. Blev mycket bättre.J jonaserik skrev:Det är som ett minne i slangen och i en böj vill den stiga upp.har du inhet vatten i nu,så spola ca 45 -50 C VV genom och vänta i 15 min,då är slangen snäll. Innan dom kallnat så ställs tyngd på eller tejpa. Då brukar dom stanna kvar i läge på några mm. Med VV i från början, så är slangarna riktigt snälla att lägga.
Klicka här för att svara