Hej!
Håller på att lägga ner golvvärmerör i spårade spånskivor med plåtar. Får lite problem i vissa böjar att röret vill resa sig lite. Sla ha flytande golv över, så vill ju inte att golvet ska lyfta sig.
Tips?
Eller blir det inget problem när värmen kommer på och slangen blir mjukare?
 
lärjungen
T Tobias.hagg skrev:
Hej!
Håller på att lägga ner golvvärmerör i spårade spånskivor med plåtar. Får lite problem i vissa böjar att röret vill resa sig lite. Sla ha flytande golv över, så vill ju inte att golvet ska lyfta sig.
Tips?
Eller blir det inget problem när värmen kommer på och slangen blir mjukare?
Nu är jag ingen expert på golvvärme eller vvs överhuvudtaget, men vanligtvis nitar man på armeringsnät innan man flyter, och då borde väl armeringen hålla rören på plats?
 
Han ska inte ha flytspackel, utan ett golv som inte är fastspikat (”flytande”).

Det går bra att fästa ena sidan på plåtarna så ligger allt på plats tills du lägger golvet.
 
lärjungen
MathiasS MathiasS skrev:
Han ska inte ha flytspackel, utan ett golv som inte är fastspikat (”flytande”).

Det går bra att fästa ena sidan på plåtarna så ligger allt på plats tills du lägger golvet.
Haha, ja såklart. Jag svarade i nattmössan :dizzy:
 
Om du är orolig att golvet ska bukta upp så kanske du kan limma fast slangen i böjarna?
 
Plåtarna sitter kanon, det är enbart i svängen som röret vill böja upp sig lite. Men det kanske inte blir några problem.
 
Ja, jag har funderat lite på lim.
Hade ju varit skönt att slippa
 
T Tobias.hagg skrev:
Ja, jag har funderat lite på lim.
Hade ju varit skönt att slippa
Vill du få det perfekt så limmar du med dubbelhäftande matt tejp så utsätter du inte rören för starka lösningsmedel eller värme
 
Funkar inte blank tejp? ;)
 
Det påverkar värmeövergången!
 
T Tobias.hagg skrev:
Hej!
Håller på att lägga ner golvvärmerör i spårade spånskivor med plåtar. Får lite problem i vissa böjar att röret vill resa sig lite. Sla ha flytande golv över, så vill ju inte att golvet ska lyfta sig.
Tips?
Eller blir det inget problem när värmen kommer på och slangen blir mjukare?
Hur gick det? Är i samma situation just nu. Vissa av böjarna står upp med ca 2mm. Går att trampa ner de, men de reser sig igen när man tar bort foten.
Räckte det med att lägga parketten över eller var du tvungen att tejpa/limma?
 
F Fhony skrev:
Hur gick det? Är i samma situation just nu. Vissa av böjarna står upp med ca 2mm. Går att trampa ner de, men de reser sig igen när man tar bort foten.
Räckte det med att lägga parketten över eller var du tvungen att tejpa/limma?
Det är som ett minne i slangen och i en böj vill den stiga upp.har du inhet vatten i nu,så spola ca 45 -50 C VV genom och vänta i 15 min,då är slangen snäll. Innan dom kallnat så ställs tyngd på eller tejpa. Då brukar dom stanna kvar i läge på några mm. Med VV i från början, så är slangarna riktigt snälla att lägga.
 
  • Gilla
Fhony
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är som ett minne i slangen och i en böj vill den stiga upp.har du inhet vatten i nu,så spola ca 45 -50 C VV genom och vänta i 15 min,då är slangen snäll. Innan dom kallnat så ställs tyngd på eller tejpa. Då brukar dom stanna kvar i läge på några mm. Med VV i från början, så är slangarna riktigt snälla att lägga.
Tack för tipset. Jag tog upp rören någon meter före och efter böjen och körde med hårfönen en stund innan jag la tillbaks den i spåret. Blev mycket bättre.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.