1 709 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Måste man ha en ackumulatortank till en vattenmantlad kamin?
Och varför, dvs vad händer om man inte har det?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Har du en vattenmantlad kamin eller annan vedeldad värmekälla måste du inte ha ackumulatortank, men utan tank har systemet ganska liten vattenvolym och riskerar att koka om du eldar för häftigt. Du får alltså gå och göra ilägg stup i kvarten och systemet kallnar fort när du slutar elda.
Om du utöver radiatorerna har en varmvattenberedare i systemet blir det något större vattenvolym.
Om du utöver radiatorerna har en varmvattenberedare i systemet blir det något större vattenvolym.
Ah, ok, tack för svar! Jag var nämligen in på kamin-producentens hemsida och där står det att "an energy storage tank with a capacity of at least 300 liters is required" för den modell vi kikat på. Samtidigt pratade jag med en installatör som sa att "man kan ha en ackumulatortank...". Det är lite dubbla budskap för mig, så jag var tvungen att fråga.SågspånPappspikEternit skrev:
Har du en vattenmantlad kamin eller annan vedeldad värmekälla måste du inte ha ackumulatortank, men utan tank har systemet ganska liten vattenvolym och riskerar att koka om du eldar för häftigt. Du får alltså gå och göra ilägg stup i kvarten och systemet kallnar fort när du slutar elda.
V Vector skrev:Har man vattenmantlad kamin så vill jag påstå att en acktank är ett måste om man överhuvudtaget ska få det att fungera så som det är
Är det av samma anledning som beskrivs i tidigare svar, dvs att det lätt blir för hett, eller har du en annan förklaring?V Vector skrev:
Det finns väl situationer det kan fungera utan. Som om man har 450 kvadrat oisolerad Hälsingegård med omåttligt värmebehov, i så fall är det nog bara att elda på. Men annars håller jag med dig, en acktank är ju själva hjärtat i systemet.V Vector skrev:
Fråga till TS: Vad är det för kamin du tittar på? Nyfiken då jag själv drömmer om en vattenmantlad kamin men inte hittat något jag riktigt gillar.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Ta också reda på hur mycket av kaminens effekt som går till värmesystemet och hur mycket som går ut i rummet där kaminen står! Om kaminen avger dåligt med värme till systemet kanske det inte ens är någon större vits att försöka ackumulera värmen i en tank. Är det en sådan kamin har du också den otrevliga följden att det blir svinvarmt i rummet där kaminen står, när du eldar, men som sagt dåligt med värme till de andra rummen som värms av radiatorer.
Tycker Pori Aqua är snygg!Guzzi skrev:
Det finns väl situationer det kan fungera utan. Som om man har 450 kvadrat oisolerad Hälsingegård med omåttligt värmebehov, i så fall är det nog bara att elda på. Men annars håller jag med dig, en acktank är ju själva hjärtat i systemet.
Fråga till TS: Vad är det för kamin du tittar på? Nyfiken då jag själv drömmer om en vattenmantlad kamin men inte hittat något jag riktigt gillar.
Acc tankar är en viktig del i ett vedeldat system. Ju större volym desto enklare blir det att elda. Alla vedeldare kommer någon gång få systemet att koka. Det smäller och låter och innebär arbete då systemet måste återfyllas och luftas. Enda egentliga nackdelen med acc tankar är värmeförlusterna. Placera dem så du kan nyttja spillvärmen. Jag tycker 300 liter låter väldigt lite. När jag körde med ved hade jag 2000 liter.
2000 liter!?!?! Den måste ha tagit oerhört mycket plats. För min del är det svårt nog att pressa in en på 300 liter, knappt möjligt faktiskt, vilket är en av anledningarna till att jag ställde min fråga.M MickeMörkö skrev:Acc tankar är en viktig del i ett vedeldat system. Ju större volym desto enklare blir det att elda. Alla vedeldare kommer någon gång få systemet att koka. Det smäller och låter och innebär arbete då systemet måste återfyllas och luftas. Enda egentliga nackdelen med acc tankar är värmeförlusterna. Placera dem så du kan nyttja spillvärmen. Jag tycker 300 liter låter väldigt lite. När jag körde med ved hade jag 2000 liter.
Utan volym att värma blir det bökigt att elda med ved. Tanken måste inte sitta i anslutning till pannan. I princip kan du ha den i en annan byggnad.P Peppolajnen skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Vad var det för effekt på din vedpanna? En vattenmantlad kamin kommer förmodligen inte i närheten av den effekt som krävs för att värma upp 2 kubikmeter vatten, det kanske rent av räcker med 300 liter om kaminen inte ger så mycket?M MickeMörkö skrev:
300 liter kan vara en rejäl varmvattenberedare i värmesystemet, om man gillar att bada till exempel. Det finns ju slantar att spara på att ersätta en elektrisk vvb med en vedeldad!
Klicka här för att svara