kisumisu kisumisu skrev:
Nejdå visst tycker jag skatter behövs. Men de tas ofta från fel grejor kan jag tycka.

T ex det här med bil.

Många som sura över att t ex elbilar inte har hög skatt. Sliter mer på vägar o annat tjafs.

Men går skatterna verkligen till vägar och väginfrastruktur. En del ja men bara en bråkdel.

Nej jag vill absolut inte vi blir som USA, vi är tyvärr påväg ditåt.

Tycker själv skatter borde tas mer på inkomsterna. Inte av det man äger eller har sparat ihop pengar till.
Hej kisumisu

Vi är nog överens om att skatter behövs men vi kan naturligtvis tycka att skatter inte skall drabba oss. Den som röker vill nog inte att vi har tobaksskatt.

Jag bor i elprisområde 1 och när det gäller skatterna, så borde naturligtvis användningen av dessa flerdubblas till vägar och väginfrastruktur elprisområde 1.

Men, nu handlar tråden om ”Tankar kring utjämning av energibehov - brf” och då handlar det snarare om skatter runt detta.

Där skrev du; ”Bla att man ska i vissa fall betala energiskatt för egen producerad el.
Man ska betala mer skatt om man investerat i nån "förbättring". Anses som lyx.”

Jag frågade då; ” Har vi skatt på; ”energiskatt för egen producerad el” som du själv använder?”

Vi får tänka på att många läser det vi skriver.

• Gilla
vattenmelon
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Man ska betala mer skatt om man investerat i nån "förbättring". Anses som lyx.
För en BRF?

kisumisu kisumisu skrev:
Är väldigt hårt reglerat vad som får göras som hemmapul.
Vad mer än el är reglerat?

kisumisu kisumisu skrev:
försäkringsbolag som vägrar ersätta saker som inte är "säkert vatten certifierade".
Var det inte enbart ett av bolagen som hade den åsikten i undersökningen som Byggahus gjorde?

kisumisu kisumisu skrev:
Var ju inte så längesedan en tråd här där nån ifrågasatte när en i styrelsen (minns inte hundra) bytte gatubelysning till LED.
Jag vill minnas att de flesta tyckte det var OK men här var väl motståndarna negativa just för att det handlade om el.

C cpalm skrev:
Det har länge funnits olika system för prognosstyrning och idag är potentialen större än någonsin.

Men det är ju som med all lite mer komplicerad fastighetsautomation - när det är svårt att till och med hantera ett kopplingsur, hur skall det då gå med mer avancerade funktioner? Man blir beroende av externa parter, alternativt någon teknikentusiast i föreningen. Har man tillräcklig kompetens för att upphandla? Systemen får begränsad livslängd pga ändrade förutsättningar eller svajiga leverantörer. Det blir dyrt - kanske käkar upp hela besparingen. Potentiellt krångligt. Svårt att bedöma hur bra de fungerar - många lösningar bygger på naiva algoritmer och kan inte heller presentera en löpande analys.

Kanske funkar bra för fastighetsägare som har en fastighetsskötare/driftsorganisation, eller för den delen en entusiastisk villaägare. Men för en BRF med självförvaltning, nä, högst tveksamt.
Hej cpalm

Jag håller med.

Jag är en pensionär som fortfarande bor kvar i en villa (inte i en BFR).

I dagarna (25-07-10) så varnar media om ” Upp till 30 grader i helgen – ökad risk för hälsoproblem”
https://www.sverigesradio.se/artikel/upp-till-30-graders-varme-i-helgen-smhi-varnar

Eftersom jag bor i villa, (där vi som nu bor där själva kan bestämma vad vi investerar i och betalar för), så håller jag nu på att trimma in frikylan som komplettering till den 17 år gamla bergvärmen. Där ca 80 W elkraft driveffekt, just nu, ger ca 2,6 kW i kyleffekt till huset.

Även om frikylan rimligen under sommaren ”trycker ner värme” (ca 2,6 kW, i de två borrhålen (med 2X 60 m vattenbemängd lera), något som bergvärmen rimligen sedan har nytta av genom ett lägre effektbehov. Så är det troligen svårt att med mätningar visa på en kort återbetalningstid.

Att jag trivs bättre i huset och att det troligen är positivt gällande att undvika ”ökad risk för hälsoproblem” är nog inte lätt att använda som argument i en BFR, där många åldrar, viljor och olika argument finns.

Vi har ibland svårt att göra det som i ett helhetsperspektiv är bättre, eftersom det kräver mycket arbete och ansträngningar, om vi skall kunna visa ”siffror” på allt. Därför ”hoppar man ofta över” sådant.

Redigerat:
C
M Martin Lundmark skrev:
Vi har ibland svårt att göra det som i ett helhetsperspektiv är bättre, eftersom det kräver mycket arbete och ansträngningar, om vi skall kunna visa ”siffror” på allt. Därför ”hoppar man ofta över” sådant.
Så kanske det kan vara, men jag ser inte att "utjämning av energibehov", prognosstyrning och sånt i den domänen ger några mervärden i form av t.ex. förbättrad komfort. Det är i princip en helt ekonomisk fråga, och i synnerhet som sådan krävs det i seriösa sammanhang ett "business case" som visar på en tydlig nettobesparing.

Har lite svårt att begripa de som lägger hundratusentals kronor på solelanläggningar, batterier och liknande enbart på magkänslan att det kanske skapar en ekonomisk besparing, miljönytta eller oberoende.

Så frikyla tycker jag hör till en lite annan kategori. Tycker ändå många BRF är bra på att investera i boendemiljön. Sånt där faller snarare på att det blir ett extremt stort projekt när man skall skala upp det och göra en efterinstallation i en större flerbostadsfastighet.

C cpalm skrev:
Så kanske det kan vara, men jag ser inte att "utjämning av energibehov", prognosstyrning och sånt i den domänen ger några mervärden i form av t.ex. förbättrad komfort. Det är i princip en helt ekonomisk fråga, och i synnerhet som sådan krävs det i seriösa sammanhang ett "business case" som visar på en tydlig nettobesparing.

Har lite svårt att begripa de som lägger hundratusentals kronor på solelanläggningar, batterier och liknande enbart på magkänslan att det kanske skapar en ekonomisk besparing, miljönytta eller oberoende.

Så frikyla tycker jag hör till en lite annan kategori. Tycker ändå många BRF är bra på att investera i boendemiljön. Sånt där faller snarare på att det blir ett extremt stort projekt när man skall skala upp det och göra en efterinstallation i en större flerbostadsfastighet.
Hej cpalm

Mitt resonemang handlade främst om friheten och möjligheten att få välja det som är lämpligast för ”de två i huset”.

När jag för ca 17 år sedan efter ett antal års väntan äntligen kunde köpa en varvtalsstyrd bergvärmepump utan elspets så hade jag flera gånger blivit ”dumförklarad” både av vissa energirådgivare och andra.

Fortfarande är jag nöjd med beslutet som gett en sänkning av elbehovet från ca 42 600 kWh till ca16 000 kWh och förra året ca 13 800 kWh som jag rimligen snart minskat till 11 800 kWh. Genom avsaknaden av elspets så klarar jag huset med ca 75 W per gradskillnad inne ute och det innebär ca 3 900 W för värme och varmvatten vid -34 grader, som är dimensionerande utetemperatur (DUT).

Jag har inte effektavgift än men är inte speciellt orolig, då även belysning och vitvarorna drar lite det såg jag senaste julhelgen.

Frikylan ingår i min planering för att att långsiktigt hålla nere mina elkostnader och där ger solceller ingen större vinst här i prisområde 1 med meter snö och mörkt, när största effektbehovet infinner sig.

En BRF med en styrelse som har, exempelvis, minst ett 10-årsperspektiv, eller mer, i sina satsningar och ett bra eget teknikkunnande, det vore nog behovet om de skall kunna göra bra långsiktiga investeringar och satsningar.

Vore mitt boende i en BRF så misstänker jag att jag nog vore besviken att man inte hade långsiktighet och bra eget teknikkunnande i besluten. Jag är rädd att det blev mycket annat som styrde besluten.

Redigerat:
I en större BRF så är det få saker som skalar bra. I TS fall är de flesta vettiga energibesparingsåtgärderna redan på plats men jag kan ju berätta vad vår föreningen har gjort utöver vad TS förening redan har.

Vi ändrar värmekurvan för framledningstemperaturen dynamiskt under dygnet. Under natten och fram till morgonen så justeras temperaturkurvan globalt upp några grader. Tanken bakom detta är att nån procent av värmepumparnas el ska förbrukas under natten istället för på dagen (vi har bergevärme).

VVC har vi även sänkt till ett minimum med en periodisk legionellacykel.

Vi motiverar våra elbilsladdare att göra det under natten genom att ta ett högre pris på kvällen (peak perioden).

När det gäller solceler är det bara i mars som de kan användas för att driva värmepumparna med riktigt bra ekonomi (fortfande höglastperiod då). Men inom 10 år så kanske det blir lönsamt att lagra egen solel. Det tycker jag är ett rimligt svar att ge medlemmarna.

Man kan förbereda sig för detta genom att ta besluten att det skall installeras förutsatt att ekonomin för lösningen finns. Man kan ju även internt projektera för hur det skall kunna installeras. Batterier kommer behöva plats, om man tänker på det nu så kan man nog hitta en bra lösning för var de skall kunna vara om 10 år.

kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
För en BRF?

Vad mer än el är reglerat?

Var det inte enbart ett av bolagen som hade den åsikten i undersökningen som Byggahus gjorde?

Jag vill minnas att de flesta tyckte det var OK men här var väl motståndarna negativa just för att det handlade om el.
Indirekt blir det väl det?
I BRF/Hyres betalar man ingen fastighetsavgift. Men indirekt så gör man ju det för den delen tar man väl gemensamt i hyresavin?!

Om inte så är det väldigt märkligt att bara en grupp dvs villaägare ska vara med och betala.

Finns folk som bor i hyres o skriker o gapar att villaägare skall betala för sin lyx. Men tänker inte på att hyresvärden måste också höja hyrorna pga vissa avgifter.

Nästa grej folk gapar om är om dålig standard, klart det blir så när det räknas som lyx och hyrorna höjs.

Jo hemmapul är kanske bara el, sdårä på lagnivå.
Men sen har vi försäkringsbolag som kräver dittan o dattan och finns nog mer än bara ett bolag som kräver massa saker.

Men vi har ju även andra regler t ex är det lag om sophämtning. Tom stugor måste ha det. Nästa är avlopp som många kommuner nu börjat bråka om. Finns ju lite det ena och det andra reglerat. Kanske inte rena lagar o på kommunal nivå så, men ändå.

Visst är vissa saker bra också och man kan sådär snabbt tycka det bra. Men tex sopor från stugan har man ju alltid kunnat ta med hem om man har stugan nära. Så sophämtning känns väldigt onödigt där.

Men nu svävar vi helt utanför ämnet energieffektivisering BRF här 😁

O visst jag kan tycka det borde vara okej göra hemmapul på el så länge man vet vad man håller på med! Åtminstone borde man få dra in kablar o koppla och sedan låta nån inspektera grejorna innan de strömförs. Mycket pengar skulle sparas 😉 ingen skulle skada sig heller om grejorna var strömlösa innan inspektion.

För det andra är det fel att ett företag har ansvaret för elen och kan i princip anställa vem som helst för att utföra ett eljobb och få det godkänt bara för att det företag innehar ett visst certifikat.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.