Värme allmänt
Dea_34: Hej, Har precis köpt ett hus från 1960 där det för några år sedan installerades bergvärmepump med endast utegivare. Uppvärmningsystemet är i övrigt original och består av: Undervåning: Vattenburen golvvärme med 6 slingor. Varje slinga har radiatorventil (alltså ej termostat) och termometer på returen Övervåning Vattenradiatorer med gamla Danfoss radiatortermostater, typen med en
Mikael_L: Tja. Jag har grunnat och kollat lite. Men kör jag på denna nuvarande plan så kommer jag i vilket fall antagligen köpa rör på en 200m rulle. Och då blir det liksom bara en större fördelare som kostar pengar. Och att gå från 3 slingor till 5 rör sig om en 700-800 kronor. Tja, peanuts i sammanhanget egentligen. Så då kan det bli ca 40 meter rör per slinga. :)
jensaro: Du kan ju kolla wilo också, sen har Ahlsell en egen styrd pump som (med rätt rabatt) är billigare än de röda och gröna.
bravia: [citat] Har försökt hitta nått på nätet, men det enda jag hittat är (dyra) sms-mottagare till element, då främst tänkt till sommarstugor. Det jag söker är ett sätt att styra gradantalet på ett element via iPhone/Android. Är det möjligt?
flaektrem: Hittade förresten en instruktion för exakt den handshunten jag har. http://www.lksystems.se/PageFiles/6394/LK_Handshunt_1997-11.pdf Fattar fortfarande inte varför termostaten ens behöver finnas där som maxbegränsning. Man kan väl lika gärna ställa shunten i det läget som den släpper igenom valfri temp när VPn går på fullt spett och 20 minus ute?
andersskåne: Jag har pelletspanna. Styr med shunt. Har element i resten av huset.
Krilleman: Det är ju inte bara cc-måttet mellan rören som är intressant. Utan även hur mycket dom bygger ut från väggen kontra ditt nya element. Ett danfoss koppel har ju som bekant 4cc.
systemfel: http://www.billigaelement.se/ har jag kollat lite på när jag skulle byta mina radiatorer.. men hoppa bytet då jag ska lägga g..värme i stället
Fredrik_1976: Har beställt det oxå, så jag hoppas att det är det. Finns det någon tabell för vilka innermått som t ex M18. M22 o s v motsvarar ?
vgarn: Hej jag har ett jordvärmesystem som inte orkar med att värma vår gamla kåk på 200 kvadrat som är byggd 1862 och delvis dåligt isolerad. Så det jag undrar är om det går att elda med en vedpanna med 3 st 750 liters acktankar i mot värmepumpen som är en IVT E9 med en beredare till den som heter VV-D200-70. Och kan jag docka ihop pannan med beredaren då mina tankar är rena acktankar.
Jugend: Du skall inte köra acktank eller? Tänk på att du inte skall elda för hårt rätt in i Ecoelen. Den klarar inte lika hög temperatur som tex en vedpanna.
Tottomannen: Eldar man lite hårt så blir det gärna 25-30 grader, vilket inte är så skönt eftersom jag använder utrymmet som verkstad också. Jag har isolerat alla rör och även isolerat acktanken extra, lik förbannat blir det för varmt... [citat]
Enk Projektet: Jag skulle också satsa på att minska energibehovet...tex genom mer isolering...
mulpac: Ställ den på den temperatur du tycker är behaglig. När det blir så kallt att den inte längre orkar värma hela bostaden kan du låta den gå med full fart. Blir det riktigt kallt kan du bara låta den fortsätta gå eller stänga av den och låta elvärmen ta över. Själv stänger jag av luftvärmepumpen när det blir riktigt kallt, men många är helt övertygade om att den håller
Detgåråtöl: Ja det med triangelform skulle nog funka men det blir lite mer skrymmande. Jag har 2tankar i pannrummet och en utanför pannrummets vägg. Ca 50cm från de andra två.
morbidhans: Ja nu är beslutet taget, bergvärme blir det :-) nu väntar bara sållning av entreprenörer :-)
jussi_76: Raddar beställda. Det blev Altech från vvsochbad.se. Riktigt bra priser! Tack för tipset eritor:)
corre: Kompletterar frågan. Har letat efter en kapillärrörstermostat med långsmal känselknopp som går att montera i en rörgenomgenomföring för att få kontakt med vätskan för att få snabb reglering. Typ http://www.progro.se/produktkatalog/katbild/storbild/tbh_heatwave_std_termostat.jpg Och sen ska reglerdelen vara en vanlig termostat för värmesystem, tex MMA/Danfoss
bjohansson81: [citat] Tack för det! Det gick lysande. Trodde det skulle vara svårare och bli översvämning i hela köket :) Nu är det iallafall borttaget!
BrokenArrow: Vi har kombinerat både elektrisk och vattenburen golvvärme i badrummet på nedre plan. Vintertid eldar vi med ved, men på sommaren stänger vi av den vattenburna värmen i huset och då är det skönt med komfortvärme på golvet. Eftersom vårt hus hade spånskivegolv flytande på frigolit ca 10cm upp från betongplattan, så la vi vid renoveringen tunnare frigolit som vi gjöt en kaka på.
Dede77: Jag köpte en billig sak på Jula på 400W förra året till vårt garage http://www.jula.se/frostvakt-400w-ip24-417013 Det är oisolerat (räknas väl som oisolerat med 95mm glasfiberisolering i väg & tak), oisolerad platta på mark och ca 28m² stort (litet). När det var som kallast i vintras (bor i Skåne) fick jag komplettera med en vanlig värmefläkt för att lyckas hålla det frostfritt
evertb: Att man gör och har gjort detta i England och på Irland bevisar kanske inte så mycket eftersom de yttre förutsättningarna är väldigt olika. Man höll på med enstegstätning i Sverige-hur bra var detta? Latexfärgen var en dröm när den kom men vad hände. Spalten du fyllt är till för att ventilera mellan två olika byggelement, därför finns den.
Demmpa: @Fredrik_1976 På vilket sätt skulle det bli oekonomiskt att höja framledningen så att du i något rum kan hålla 21 grader, medans termostaterna i dom andra rummen stryper vid 20 grader? @Jugend Innomhusgivaren gör ju det automatiskt hela tiden. Vi har fått jämnare temperatur inne med hjälp av inne-givaren. @largab Det gäller att hitta optimal placering av innetempgivaren. Som sagt så
corre: Flytande tätning är inte så dumt som det låter, riktigt smidigt till vissa tillämpningar.
rca1959: Jag köpte min Faxe vedkap begagnad, 700mm hårdmetallklinga, för ca 1200:- Står ute under presenning. Ser för djävlig ut, men funkar kanon!