2 658 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Ytvattenvärmepump på kommunalt vatten?
Sida 1 av 2
Hej. Har ett hus som jag tittade på bergvärme till. Men enligt firman som jag kontaktade har jag för långt till berg. Alternativet är ytvattenvärmepump. Efter att ha läst här på forum och läst på vad det är för något så har jag tre frågor. Hur mycket vatten kräver denna lösning? Kan man ta ut returen i en bäck som går utanför huset? Och sist men inte minst, Varför inte köra på kommunalt vatten? Kanske en dum fråga men jag vart nyfiken på just varför, om man inte kan, för dyrt eller inte får? Jättetacksam för svar/ Jonas
Den "kräver" väl runt 15l/min för att ge runt 5kWh.
Så om du behöver runt 45kW per dygn,så kostar det i Norrtalje (som står för prisuppgiften) ca 100:- per dag i vatten, plus inmatad effekt till VP, ex fasta avgifter för VA.
Inte helt dumt. Hur du sen får kommunen att att acceptera att du förbrukar 8m2/dygn...
(Man får inte det btw, kommunalt vatten är inte en resurs till för att värma fastigheter. Då kallas den fjärrvärme och cirkuleras)
Så om du behöver runt 45kW per dygn,så kostar det i Norrtalje (som står för prisuppgiften) ca 100:- per dag i vatten, plus inmatad effekt till VP, ex fasta avgifter för VA.
Inte helt dumt. Hur du sen får kommunen att att acceptera att du förbrukar 8m2/dygn...
(Man får inte det btw, kommunalt vatten är inte en resurs till för att värma fastigheter. Då kallas den fjärrvärme och cirkuleras)
Det kan väl knappast finnas något förbud mot att spola rent vatten ner i bäcken? Det du nog behöver kolla upp är två saker som jag kommer på för stunden:
1. Att bäcken även kan ta hand om vattnet vintertid.
2. Att det i det finstilta i ABVA (ditt vattenavtal med kommunen) inte står några hinder
Något tillstånd för pumpen borde heller inte behövas eftersom du inte ska ha någon köldbärare. Fast detta är nog lite i gråzonen eftersom det är anmälningsplikt värmepumpar
EDIT: Vid närmare eftertanke så ska man på anmälningsblanketterna ange hur vattnet ska tas om hand. Så du ska nog anmäla ändå...
1. Att bäcken även kan ta hand om vattnet vintertid.
2. Att det i det finstilta i ABVA (ditt vattenavtal med kommunen) inte står några hinder
Något tillstånd för pumpen borde heller inte behövas eftersom du inte ska ha någon köldbärare. Fast detta är nog lite i gråzonen eftersom det är anmälningsplikt värmepumpar
EDIT: Vid närmare eftertanke så ska man på anmälningsblanketterna ange hur vattnet ska tas om hand. Så du ska nog anmäla ändå...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Fast de tillåter säkert ändå *inte* att man använder vattnet till uppvärmning. Kolla i kontraktet. De har säkert någon slags mätning själv för att se att det inte gått hål på ledningsnätet eller så och vill säkert få reda på vem som använder så mycket vatten och till vad.jensaro skrev:
Tror knappast det är tillåtet att dumpa vatten i bäcken. Tror inte det är ok att använda kommunalt vatten till uppvärmning. I de flesta fall har man köldbärare och en växlare mellan vattnet och vp och då behöver man anmäla det till kommun eller ev söka tillstånd.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men seriöst, är det inte ytjordvärme som firman föreslog?
I stället för slang rakt ner så lägger man den horisontellt på tomten.
Funkar lika bra som bergvärme.
Protte
I stället för slang rakt ner så lägger man den horisontellt på tomten.
Funkar lika bra som bergvärme.
Protte