jodå, rumsgivare är det och den är rätt exakt faktiskt, har inte rört varken shunt eller motor på väldigt länge. ändrar endast rumsgivaren.
jag köpte faktiskt min genom detta forum av en medlem. kolla blocket och pelletsforum/vedforum. jag ska hålla ögonen öppna.
jag köpte faktiskt min genom detta forum av en medlem. kolla blocket och pelletsforum/vedforum. jag ska hålla ögonen öppna.
http://www.blocket.se/boden/Shuntmoter___Laddomat_21_49874649.htm?ca=23&w=3
kanske ett alternativ om denne kan tänka sig att sälja shuntmotorn separat. Ser dock inte rumsgivaren på bilden. Går dock att köpa lös för några hundringar från Thermoventiler.
Info och installation:
http://www.termoventiler.se/media/upload/ERA10_Manual.pdf
kanske ett alternativ om denne kan tänka sig att sälja shuntmotorn separat. Ser dock inte rumsgivaren på bilden. Går dock att köpa lös för några hundringar från Thermoventiler.
Info och installation:
http://www.termoventiler.se/media/upload/ERA10_Manual.pdf
Underbar, tack för hjälpen och manualen. Vet inte dock vad som finns i huset då jag tar över det i november. Om man har elpanna så borde det finnas en shuntventil också. Hoppas jag
Hybenos om det inte är för besvärligt om du kan lägga upp en bild på hur du har monterat så jag ser hur det ska vara 
Kolla upp vad det är för panna först innan du börjar med shunten. Kan ju vara automatisk eller liknande.
Min shunt på min panna är enkel dvs det är ett "rör" som kommer ur pannan som det satt ett vred på innan. Vredet tog jag loss och monterade shunten på detta rör. Detta rör kläms fast med hjälp av klammer i motorn. Det enda man måste tänka på är vilket håll just din shunt öppnar dvs med eller motsols. Motorn i min CBJ kan man vända polariteten på dvs det finns en switch för beroende på hur shunten öppnar. Kan även monteras upp och ner så att säga.
Bilden med pilar osv visar hur jag har monterat min shuntmotor. Den lilla röda ringen är alltså shunten som kommer från pannan. Det medföljer ofta en hylsa som man monterar på shunten. Denna hylsa var för smal för min shunt så jag fick slipa ner min shunt för att kunna trä på hylsan som skall in i shuntmotorn. Det var egentligen inga problem heller utan en vanlig fil räckte.
Fästet bakom som jag målat upp som ett "V" är som jag målade upp fäst med två plåtskruv rakt in i pannans front. Den nedre skruven är då alltså mer som en styrpinne som du för in i shuntmotorn (Dvs den sticker ut från fästet mot dig). Så du för in denna styrpinne samtidigt som du för in shunten+hylsan in i motorn. Sen drar du bara åt klamret runt hylsan som du ser på bilden.
Min motor har även en kabel som du skall lägga på framledningsröret dvs det röret som levererar vattnet UT till elementen. Denna kabel har en kopparsensor längst ut och denna lägger man helt sonika mot röret med framledning med lite kontaktpasta. Sedan isolerar du runt denna ett par varv så att den sitter på plats. Detta är för att motorn inte skall mata ut 70-80 gradigt vatten ut i elementen. Jag har min på mellan 50-55 grader som max!
Du får även dra ut kabel till rumsgivaren. Inget konstigt här egentligen bara du inte sätter i ett rum med direkt solkontakt eller nära fönster om det drar.
Det viktiga är som sagt att kontrollera vilken typ av shunt du har samt om den går med eller motsols.
Min shunt på min panna är enkel dvs det är ett "rör" som kommer ur pannan som det satt ett vred på innan. Vredet tog jag loss och monterade shunten på detta rör. Detta rör kläms fast med hjälp av klammer i motorn. Det enda man måste tänka på är vilket håll just din shunt öppnar dvs med eller motsols. Motorn i min CBJ kan man vända polariteten på dvs det finns en switch för beroende på hur shunten öppnar. Kan även monteras upp och ner så att säga.
Bilden med pilar osv visar hur jag har monterat min shuntmotor. Den lilla röda ringen är alltså shunten som kommer från pannan. Det medföljer ofta en hylsa som man monterar på shunten. Denna hylsa var för smal för min shunt så jag fick slipa ner min shunt för att kunna trä på hylsan som skall in i shuntmotorn. Det var egentligen inga problem heller utan en vanlig fil räckte.
Fästet bakom som jag målat upp som ett "V" är som jag målade upp fäst med två plåtskruv rakt in i pannans front. Den nedre skruven är då alltså mer som en styrpinne som du för in i shuntmotorn (Dvs den sticker ut från fästet mot dig). Så du för in denna styrpinne samtidigt som du för in shunten+hylsan in i motorn. Sen drar du bara åt klamret runt hylsan som du ser på bilden.
Min motor har även en kabel som du skall lägga på framledningsröret dvs det röret som levererar vattnet UT till elementen. Denna kabel har en kopparsensor längst ut och denna lägger man helt sonika mot röret med framledning med lite kontaktpasta. Sedan isolerar du runt denna ett par varv så att den sitter på plats. Detta är för att motorn inte skall mata ut 70-80 gradigt vatten ut i elementen. Jag har min på mellan 50-55 grader som max!
Du får även dra ut kabel till rumsgivaren. Inget konstigt här egentligen bara du inte sätter i ett rum med direkt solkontakt eller nära fönster om det drar.
Det viktiga är som sagt att kontrollera vilken typ av shunt du har samt om den går med eller motsols.
Så fort jag får nycklarna och kommer in i huset, så kommer jag lägga ut bilder på min elcentral, hoppas jag kan få hjälp hur jag ska göra
Tack för att ni tar tid för att hjälpa till!
Underbar sida!!!!!
Kom på en sak. Alla ni som skriver här är erfarna gällande detta med elpanna och förbrukning. Lite tips om det går. Jag kommer givetvis sätta in en motordriven shunt. Ska även byta ut 12 fönster samt alla termostater. Nu är huset beläget i en suterräng och är en 2 1/2 plans villa med sju rum och en area på 164 kvm. Tanken är att vi i början ska bo på mellanvåningen. På mellanvåningen har vi ett stort kök, vardagsrum med öppen spis och 2 rum. Tanken är att jag ska använda öppna spisen under vintern, och kanske elda 2 ggr per dag. Finns en dörr på mellanvåningen som man kan stänga för att stänga av källaren och alla utrymmen som finns där nere. Då är tanken att jag med elpanna och öppna spis ska värma mellan och övre våning, men då det på övre våning finns flera rum är även tanken här att stänga dörrar och sänka temperaturen till 15 grader, likaså ska göras nere i källaren. Har ingen nytta av dessa och är onödigt att värma dom till 20 grader. På vissa ställen har jag funderat att slänga in danfoss eco living termostater så jag kan sänka temperaturen. Är detta bra att göra så, dvs att sänka temperaturen i vissa rum, samt att stänga dörren för att inte värmen ska försvinna från dom områden som vi vistas i? Tänkte lite på detta med motordriven shunt och termostaterna, dvs så inte elpannan går på högvarv hela tiden?
Hej! Nu har jag fått reda på att jag har en Focus SS2326 http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...1YCABQ&usg=AFQjCNHykM7KhZdZ9iMZXopdJ-fvTCmdUA
Då är min fråga vart jag ska koppla på shunten?
Har även tagit bilder på rören kommer lägga upp dom.
TAcksam för svar!
Då är min fråga vart jag ska koppla på shunten?
Har även tagit bilder på rören kommer lägga upp dom.
TAcksam för svar!