Värme allmänt
PeeWee: Hej, Röjer runt i vårt nya hus och med hösten så har nya saker att ta tag i dykt upp. Vi har ett 1-rörs värmesystem sedan -85. Thermopanel och Aga-koppel. Termostaterna och vissa reglerdon (grejen med stiftet, vad det nu heter?) på vissa paneler fungerar inte. Tekniskt intresserad som jag är så skulle jag vilja byta termostat till något mer modernt, Danfoss Living connect med möjlighet
MB77: [citat] Ok, då är jag med. Ja det är ju sällan man har "tid" att vänta så länge, oftast så behöver man ju grejorna nu. En annan är lyckligt lottad och har bara några mil till Rinkaby rör så har sluppit att beställa sedan de öppnade i Jönköping.
largab: Mitt-pliggen brukar fastna i intryckt läge. Försök dra ut den försiktigt med en tång. En skvätt siliconspray kan kanske göra susen.
Emelie.T: spekerök: Ja det är sant att de flesta har det men jag kan inte med deras system kombinera det med att separera ut hushållsel, annan uppvärmning få det i minutdata och samla statistik i en portal osv. Exp se hur mycket bergvärmepumpen går vs hushållsel vs solfångare varje minut och sedan jämföra olika veckor, månader med varandra. Vet en som kopplade på ett sådant system till sitt
morbidhans: Precis, sen kan jag nog tänka mig en semesterdag på att stå med borrfirman och kolla så det verkligen blir 185 aktivt :)
anders07: Vi lade in LK EPS16, det bygger bara 16mm på höjden. Vad huset är byggt av spelar ju ingen roll... :o
Erik_X: Jag valde Korado tror de är likvärdiga. grad-in.nu har ett dimensioneringsprogram som går ända ner till 35 grader där värmepumpen fungerar bäst.
Dede77: Det stora problemet är ju att den suger in så mycket kall luft genom friskluftsventilerna att det blir kallt i resten av huset. Eldkråka har jag funderat på men det löser ju inte ovanstående problem mer än lokalt i vardagsrummet. Eldstaden är placerad på en av gavlarna (motstående sida mot vårt sovrum) så det är inget problem med för mycket värme.
katten12: Utedelen sitter nästan precis alldeles bakom innerdelen. Den sitter mitt på yterväggen på den vägg som är kökets och vardagsrummets vägg, den sitter ca 1 meterupp frå marken kanske. Hur ska det se ut om slangarna är tillgängliga?
vgarn: Nån som vet hur många år rostarna håller i en FOCUS Eco Nature 40 vid normal och klok eldning. Och vart får man tag på nya. Eller kan det vara idé att plocka ur dom och göra gjutformar och gjuta egna eller skära till i korten stål. Något annat man skall tänka på med den pannan som skall finslipas.
Mickeno: Japp, hittade en som jag anser likvärdig. Enda skillnaden är att den gamla är specad 420 - 470VAC och den nya till 450VAC. För övrigt finns det en sifferkombination jag inte är säker på betydelsen; -25/85/21 Vilken är samma på båda.
Seglarvännen: tycker också att denna tråd var intressant, speciellt funderingarna med att köra med luftvärme. Kanske att man nu år 2013 är mer öppen för denna uppvärmningsteknik än vad man var året denna tråd skrevs (2010)...?
AndreasAR: Saknade manual till min panna Thermia Climatic (1981). Hittade en på följande länk http://www.brfhaggetorp.se/varmepannaHandbok.PDF
pettervikman: Underskatta inte koloxiden! Rökgaserna kommer mest när det brinner, från glöd blir det mer koloxid när syret stryps och det finns en rad bekräftade dödsfall pga koloxid när man just stängt spjället fast elden varit igång. Koloxid sitter sen kvar kroppen i upp till tre månader.
Enk Projektet: Hej och välkommen till Byggahus.. Det finns många faktorer att ta ställning till....det finns många trådar här om för eller emot allt :) Läs några för att få lite input.... Ved är bra om man tycker om kringarbetet..... Bättre isolerat hus borde kanske vara första åtgärden.....
Limpan85: Jag har en gammal sundsvallspanna på 60- talet men shuntstyrning 3vägs men motor, problemet är att jag har för hög framledningstemp. Kör jag pannan upp till ca 70 grader så blir framledningstemp välldigt hög, men om jag däremot öppnar alla elementen och kör samma värme så blir framledningstemp ungefär lika varmt som i rummet, betyder det att shunten läcker igenom värme eller?
Anders_Nilsson: Ja, men el kostar dryga kronan och när det är som kallast får du kanske COP 2 komma någonting så det blir inte mycket billigare än FV. När det är runt nollan är det kanske bättre. För att få upp ekonomin får du antingen ordna BV eller skaffa gratis ved och elda en hel del. Nummer ett för dig är att kolla drag och täta. Kostar ingenting förutom tid. Sätt definitivt tillbaka
lordi: Det borde gå att lösa med 230v ställdon, men det blir lite speciallösningar, och regleringen blir nog inte helt exakt. Detta är ju en typisk tidsålderkrock, när man vill ha in något modernt i en gammal stil. Om man skulle följa stilen slaviskt, så skulle du ju haft stora gjutjärnsradiatorer på lejonfötter istället för golvvärme.
MRK: Hej, Vi har några sådana element i vårt hus som vi planerar att riva. Tror de kallas för konvektorelement (till skillnad från radiatorer). De fungerar bra och man undrar om de är värda att återanvända i de nya huset. De är ca 30 år gamla, jag har inga data eller typbeteckningar på dem. De är helt passiva, ingen fläkt eller så. Denna typ av värmelement verkar sällsynta idag.
jensaro: Kör på 40grC ett par dygn och se om inte tempen kryper upp.
Krilleman: Nja, jag gissar att det är rätt så kört att hitta samma. Men vem vet, man ska ju ha tur någon gång i livet! RSK-Nr: 1955004 Upplagd: 1985-01-18, Utgått: 2003-08-06 Kan Uponors varianter vara ett alternativ? Är dom ens lika? http://eshop.dahl.se/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10002&storeId=10551&categoryId=22135&langId=46&parent_category_rn=21476&topCategoryId=21451
torch: Är debutant här på forumet och skulle vilja bolla lite idéer ang konstruktion av nytt värmesystem i villan. "Ny" luft-vattenvärmepump (bättre beg) är på väg att installeras i vår hus (villa, år 1945+ tillbygge senaste åren ca 160kvm totalt). Installerar även en acc tank (CTC EcoZenith C530) för tappvarmvatten, solslinga och buffert till värmekrets. Gamla utrymmena i huset har
AORster: Uppdatering av länk till Flamco: http://www.flamcogroup.com/se/catalog/flexcon-expansion-system-och-tillbehor/avluftare-och-smutsavskiljare
johanpelle: Särskilt mycket värme i murstocken lär du inte få av att elda i en kamin men visst blir rökkanalen isolerad om man sätter i ett insatsrör. Meningen med insatsrör är ju att man ska kunna elda kontrollerat med en mycket låg rökgastemperatur och ändå ha tillräckligt varmt vid skorstenstoppen för att slippa kondens. Pannan i källaren lär du behöva senare när elpriserna stiger och
tajjson: Tack för länken.. :) Gick finfint att ta loss dom. Hade ärgat ihop rejält så jag började med att rengöra dom, om dom trasslar mer byter jag dom. Det sipprade lite så jag speedade på med rengöringen. Tack för hjälpen. :-)