Har golvvärme på övervåningen. Kombinerat för vardagsrummet samt lilla toan.
På sommaren blir det dock olidligt varmt trots att VP inte skickar på någon värme ("ägget" är stängt). Misstänker att solinstrålningen värmer upp det cirkulerande vattnet i golvet så det lagras i betongstommen. Blev bättre när jag justerade termostaten så shuntpumpen stannade men frågan är: Vad har termostaten för funktion?
När ska den starta resp stoppa shunten och till vilken nytta?
Vilket gradtal ska den stå på?
På sommaren blir det dock olidligt varmt trots att VP inte skickar på någon värme ("ägget" är stängt). Misstänker att solinstrålningen värmer upp det cirkulerande vattnet i golvet så det lagras i betongstommen. Blev bättre när jag justerade termostaten så shuntpumpen stannade men frågan är: Vad har termostaten för funktion?
När ska den starta resp stoppa shunten och till vilken nytta?
Vilket gradtal ska den stå på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostaten till cirkulationspumpen tror jag är tänk för att den skall stå still när det inte finns någon värme i framledning från din VP.
Sparar lite el och ökar livslängden på pumpen.
Om pumpen går eller inte borde inte göra någon skillnad på sommaren då det är samma massa som skall värmas av solinstrålningen.
Sparar lite el och ökar livslängden på pumpen.
Om pumpen går eller inte borde inte göra någon skillnad på sommaren då det är samma massa som skall värmas av solinstrålningen.
Så när "ägget" är stängt (dvs ingen värme önskas i golvet) och inkommande flöde (övre röret) understiger en viss temperatur t.ex. 20C så ska termostaten stänga av cirk.pumpen. Egentligen borde cirk.pumpen stanna när "ägget" stoppar flödet, då vill man ju inte har ngt flöde i golvslingan.. eller tänker jag fel?
Det som jag tror hände i somras var att pumpen gick hela tiden och därmed fördelade om värme från de delar av golvet som solen värmde upp till övriga delar/stommen. Därmed lagrades en större värmemängd som inte hann kylas bort på kvällen. Därför var det >+25C i lyan även kvällstid..
Det som jag tror hände i somras var att pumpen gick hela tiden och därmed fördelade om värme från de delar av golvet som solen värmde upp till övriga delar/stommen. Därmed lagrades en större värmemängd som inte hann kylas bort på kvällen. Därför var det >+25C i lyan även kvällstid..
Är man under eldningssäsongen brukar man låta cirkpumpar till golvvärmen gå för att hålla en så jämn temperatur som möjligt.folkeorg skrev:
Men man skulle kunna bygga något som låter pumpen gå några timmar efter "ägget" stängt och sedan stängas av t.ex.
Ägget styr vilken temperatur tv slingorna får genom inblandning av värme från tilloppsledningen.
Termostaten stänger pumpen vid låg tilloppstemp på primärsidan, är primärsidans temp låg lär det inte behövas pumpas runt på sekundärsidan heller...
inställning på brytpunkt 20-25 grader är nog normalt, lite olika..
Termostaten stänger pumpen vid låg tilloppstemp på primärsidan, är primärsidans temp låg lär det inte behövas pumpas runt på sekundärsidan heller...
inställning på brytpunkt 20-25 grader är nog normalt, lite olika..
Klicka här för att svara