N
Nicke-85: Thermopanel har en flex grej att köpa till sina element. Har monterat ett sånt själv.
5 svar · 1,1k läst
M
Micro: Är det en vit eller gul gammal panna är den troligtvis emaljerad. Tror det finns emaljfärg att köpa men vet inte hur det blir med den.
5 svar · 3,0k läst
D09
D09: Plåten gör väl så att värmen reflekteras bättre uppåt och utan den så blir det dålig spridning. Du borde dock märka slangen då värmen blir väldigt koncentrerad Grannen la folie under istället och det blev väldigt varmt precis ovan slangen men ingen jämn spridning mellan slangarna. Jätteskumt o gå på det golvet.
4 svar · 1,2k läst
1457g
1457g: Har rensat tråden på inlägg som berott på fel och låst upp den. /moderator
1 svar · 1,2k läst
F
Fluxor: Thermopanel-pluggen var trevlig, kanske kan få in den i förrådet. Stort tack!
6 svar · 4,3k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Välkomnar idag skalman1 som moderator för delforum Värme allmänt, Biobränsle, Värmepumpar, Fjärrvärme och Solenergi.
1 svar · 949 läst
L
largab: 47k rimmar mera mot total driftskostnad ! Dvs inkl vatten, avfall, försäkring, etc ??
11 svar · 2,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Nej det kan man leva med. En sak att tänka på: Använd inte grova rör för varmvattnet i kulverten! Det är ju volymen med kallvatten i rören mellan beredare och blandare som skall tömmas så fort som möjligt, så man får det goa varmvattnet ur kranen. Grövre rör = större volym = längre tid. Plaströr (Pex) gör ju också att inte värmen går åt till att värma upp koppar.
4 svar · 1,0k läst
W
westlund85: Jag vill använda en pvvx för att inte blanda ihop systemen. Tänker nog försöka att bygga en egen kulvert mellan verkstan och huset men hur grova rör måste man ha?tänkte användå combipex slang? Någon här på forumet som har gjort något liknande?
2 svar · 1,7k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Juli månad 1,9 i snitt...1st vuxen och 2 barn...VVP-300
9 svar · 2,0k läst
A
Avemo: 70W/m² är väl tilltaget för att fungera i de flesta hus även om de är dåligt isolerade. Skall du bara hålla frostfritt räcker det som sagt med mindre, men det är få nackdelar med att ha högre effekt än nödvändigt. Det påverkar inte energiförbrukningen.
3 svar · 5,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: En elektrisk fläktkonvektor bir nog alldeles utmärkt! Som ett sånt här: [bild] http://www.jula.se/konvektorelement-eph-1800-411116 Eller motsvarande fristående element. Isoleringen tycker jag är utmärkt i ett så litet rum :)
3 svar · 3,0k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Bra synpunkt, men min plan är att låta pumpen jobba och inte ha extra elpatron då det idag räcker med veden. Men jag har blivit lat........
6 svar · 2,8k läst
·
B
b2b2: japp jag kör med värmepump samt med överläckningsventil.
4 svar · 1,0k läst
Maria B
Maria B: Anslutningavgiften för fjärrvärme är 80 kkr. Förbrukninstaxorna har precis ändrats så att man betalar mindre på sommaren och mer på vintern. Det gör det inte precis enklare att beräkna kostnaden... Ang. elpriset så stämmer det att det totala elpriset (inkl. elnätsavgifterna) är högre, jag missade detta i hastigheten! Självklart ska den rörliga delen av elnätsavgiften (som är
30 svar · 8,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Se det från en, eller två, andra synviklar också: a) Hur stort är uterummet? säg 5x4x2,5 meter. Volymen är då 50 m3. Utedelen till en luftvärmepump har ett luftflöde på kanske 500 - 1000 m3/h. Så på 3 - 6 minuter är värmen i uterummet förbrukad. b) Uterummet är väl anslutet till husväggen? Då bidrar den något högre värmen där, jämfört med utetemperaturen, till att hålla
8 svar · 2,8k läst
pelpet
pelpet: Små tankar = elda ofta. Elda hela tiden = inga tankar funkar. Så med förugn eller pelletseldning så slipper man acktankar även om man kan ha det. När jag tänker efter så ger ju luftvärmepumpen inte det varmvatten du vill ha. Vill du ha luftvärmepump ändå så kan du ju seriekoppla varmvattnet från multifunktionstanken med en mindre el-VVB. Då har du alltid varmvatten. Ett annat
11 svar · 1,6k läst
S
Seven47: Har ingen extern värme på alls och igår väntade jag säkert 3-4 timmar för att se om patronen gick men det var iskallt både in / ut till golvet. Endast Cirkulationspumpen går konstant.
6 svar · 1,4k läst
E
exerg: Som Avemo tidigare nämnt så är det inga 500 kbm luft/timme, som en öppen spis skulle ha behövt, utan ca 10 kbm luft/tim till en kamin det handlar om. Mao 1/4 så mycket luft som det som sugs ut i ditt badrum och kommer inte att märkas alls (utom i teorin) varthän du tar luften ifrån.
20 svar · 6,8k läst
·
B
b2b2: Hör med ett ventilationsföretag. de kan hjälpa dig. Troligen finns det inget ersättningsbatteri rakt av. utan man tillverkar det efter måttangivelser samt flöde och temeraturer. Jag tror det finns en firma som heter luvata som gör dessa batterier.
2 svar · 1,7k läst
B
b2b2: Ställ ventilationsaggregatet på runt 18grader tilluftstemperatur(om det är på tilluften den mäter). staller du ventilatonsaggregatet lägre kommer återvinningen VVX att sluta gå. Värmeväxlingen vill man inte missa vintertid(pengar att spara). Elementen på ca20 grader sen luftvärmepumpen på 22 grader (om hon vill ha så varmt.) börja med detta och finjustera om hon inte blir nöjd.
1 svar · 1,1k läst
C
corre: Det är ju betydligt allvarligare. Lutar ju åt öststatsjobb alt hemmalallare.
12 svar · 4,1k läst
·
6
6noll2: Får tillägga att jag är tacksam för eventuella svar;)
1 svar · 1,6k läst
·
swoosh
swoosh: Japp, allt förutom inkopplingen mellan värmepumpen och shunten och provtryckningen som jag anlitade fackman till.
4 svar · 846 läst
pelpet
pelpet: Kedjehus är bra, då kan du fråga grannarna om det är isolerat eller inte. Någon borde ha koll på konstruktionen. Men är det byggt på 80-talet så skulle jag gissa (med betoning på gissa) att det ligger cellplast under betongen. Och isåfall så sparar du troligen energi på el-golvvärme jämfört med el-radiator. Energibesparingen beror på att man upplever rummet som varmare om golvet
4 svar · 1,2k läst
monostump
monostump: Hej! Är i köpetankar av hus och har funnit ett mycket trevligt och charmigt hus ifrån början av 1900-talet. Stenhus med blandat matrial i innerväggar. Ingen källare men viss yta består av torpargrund. Nylagt plåttak på det gamla troligen pappade taket. Likaså nya 3-glas fönster överallt är insatt. Troligen är inte stället i dagsläget något permanentboende utan snarare något man
0 svar · 852 läst
Byggahem
Byggahem: Fick höra att det satt expandergummi runt fönster och dörrar som ska täta. Det kanske räcker?
21 svar · 11,0k läst
·
S
Savanna: Som känslar är just nu vill vi ha en elpanna som är ny. Gäller bara att hitta en så billigt som möjligt. :) Har kollat lite på värmebaronen får fråga dem om deras minsta räcker till oss. Är nämligen inte hlt säkert på vilken kw vi klarar oss med. Om det är fler som har tips på var man kan köpa och vilket märke på elpanna som kan passa oss. Berätta gärna. /K
6 svar · 8,8k läst
E
exerg: I nybyggda hus är ventilationen den i särklass största värmeslukaren. Utan ventilation hade du troligen kunnat värma huset med brödrosten så det är inte konstigt att byggarna vill göra det enkelt för sig. En flvp sköter om frånluft från wc,tvätt mm och framför allt får den plats på en standardiserad yta på 60 x 60 cm som får plats i tvättstugan. Det låter väl bra men det som
1 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.