N
nils tommy: Hej får inge värme till element.har byt cp o luftat, kommer bara vatten ingen luft.har fått tips om intern läcka i pannan för den ger bara kall vatten till element.pannan e en gustavsberg med pelles eldning När problem började har även expkärl börjat rinna,men jag behöver inte fylla på pannan.kan man kolla om det är så o kan man laga en sån gammal panna.
0 svar · 1,1k läst
pelpet
pelpet: Kolla på julas billiga luft/vattenpumpar. Kanske inte världens bästa pumpar men rackars billiga och kommer med elpatron. Tanken är att de ska kombineras med en annan värmekälla så du kan behålla din improviserade vedpanna och elda i den när du är där. Pumpen borde klara grundvärme när du inte är där.
5 svar · 1,7k läst
S
Seglarvännen: Rätta till förutsättningarna först i signaturen längst ner i inlägget så kanske du ökar möjligheten att få ett seriöst svar...
1 svar · 1,8k läst
W
waiko: Sådär nu är element inköpta. Det blev 2st på 600watt. Gnosjö oljefyllda med elektronisk termostat o konvektor. Affärsägaren hade själv ett liknande uterum men lite större på ca 30 kvm och hade 3st på 600watt som räckte mer än väl. Och vi har ju ca 20kvm så detta ska nog råcka. Annars är det ju bara att komplettera med ett element till. Än så lönge står de på benen kan
7 svar · 8,0k läst
A
Alva10: Hei David Om du legger 12 mm spon oppå konstruksjonen som videoen viser, så er konstruksjonen stabil nok, ja. Svar från alloc
10 svar · 2,7k läst
R
rca1959: Svärmors hus står tomt sen hon gick bort. Sambon och hennes bror håller på att tömma det. För att spara ström stängde vi av elpannan i slutet av juni med hjälp av arbetsströmbrytaren. Nu drar det ihop sig till överlämning till nya ägarna, så för att få varmvatten slog hon på arbetsströmbrytaren igår. En kort stund senare börjar det ryka från elpannan och luktade apa. Hon
0 svar · 2,7k läst
·
P
Panotzki: Jag la spårade med värmeplåtar som skruvades fast ordentligt. Hål fylldes med en kombination av att lägga över värmeplåten på hålen vid vändskivorna, mineralull, fogskum och latex beroende på hålens eller springornas storlek. Skippade plasten. Primer och 3210 (mixat med lite 3220 som jag hade över). Enligt byggaren som tipsade mig så får jag på så sätt bättre
9 svar · 5,6k läst
M
MUSS: [citat] Klinkers som ytskikt i ett torrutrymme, anledningen att jag vill spackla är för att på ett enklare sätt få ihop övergången mellan utbyggnaden och det befintliga huset.
6 svar · 1,5k läst
Krilleman
Krilleman: 1, vet inte, men har du två fördelare på samma matning antar jag LK vill ha en Optoflow monterad för att injustera flödet! Då blir fördelaren lite längre... 2: Långt ner här: http://produkter.lagerstedt-krantz.se/DocumentInformation.aspx?Profile=se&DocIdReal=1307089&style=DocumentToHtml&mode=2&IgnoreCrawler=true
1 svar · 2,7k läst
stake
stake: Jag har tänkt lite och om jag nu skulle elda på sommaren, då kan den lilla mängden vatten i slingan inte göra sig av med värmen och det börjar koka rätt snabbt. Så det är kanske inte en bra ide trots allt..
21 svar · 15,2k läst
X
xdigger: Det går alldeles utmärkt, det är det fina med såna radiatorer. Hade en radiator i källaren som hade rostat hål i efter ett långvarigt läckage. Jag tog helt enkelt fram vinkelslipen och kapade bort den yttre sektionen som var dålig och svetsade dit stosarna i änden i nästa del. Däremot är det svårt att ta mitt på, kapa istället av den sektionen som anslutningsstosarna sitter i och
2 svar · 4,7k läst
A
Avemo: Om stugan är så liten som 40 m² går det säkert att värma med bara luftvärmepump. Mitt hus är på 64 m² och klarar sig stora delar av vintern med en äldre och inte så stor luftvärmepump. Det är dock bra att ha ett par element att ta till när pumpen isat igen, gått sönder, inte räcker till eller av annan orsak stannat. En luftvärmepump är inte så driftsäker att jag skulle resa
9 svar · 6,4k läst
1457g
1457g: [citat] Ha! Nej det var ju lite klantigt skrivet av mig. :banghead: Har haft llvp:n i 2,5 år och den klarar av att värma huset även i ordentlig kyla. Har även vedspis och kamin men det är mest för att myselda lite.:)
17 svar · 12,5k läst
E
Ekberg: Frågade just tjejen i huset om draget från ventilerna var något som hon störde sig på, och svaret var nej, och de enstaka gångerna så stänger hon bara den ventilen så är problemet löst. Fast visst är det så att vissa är extremt känsliga, mycket erfarenhet av det från tidigare jobb. Så vet man med sig att man är extremt känslig så kan det vara motiverat att lägga 100 000 kr
23 svar · 4,6k läst
H
hempularen: Då är det väl tveksamt om det kan vara inkopplat, 1 kg betyder ju 10m vattenpelare, om jag fattar dig rätt så sitter kärlet på andra våningen. Gissningsvis kanske bara 4 - 5 meter högre än mätaren? Ofta (alltid??) så har expansionskärlet ett eget rör från pannan, när man då "fimpar" ett gammalt öppet kärl så är det vanligt att man bara kopplar ur det och kanske rent estetiskt
6 svar · 3,2k läst
P
princip: Jag har ett rum med ett antal frysboxar. Rummet är för litet för att hantera värmen och jag tittar därför på en kanalfläkt/värmeflyttare för att föra bort värmen, ev till ett (nästan) angränsande rum för att ta tillvara på den. Är bästa sättet att dra spiro-rör upp på vinden och sätta en kanalfläkt samt dra ner i angränsande rummet? Termostat eller annan styrning av
0 svar · 746 läst
M
DIY_freak: Jag tog bort en radiator där vi tog upp en altandörr. Byglade (ettrörssystem) rören vid anslutningen ovanför golvet. Altandörren sitter lite ovanför golvnivå så rören göms inuti en tröskel/steg med lös sockel för enkel inspektion. Om man behöver ersätta elementet med någon annan värmekälla så kan man ju fundera över att bygga in en kickspace i steget.
6 svar · 15,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det enda tips jag har är att du kan prova att PM:a Amrich (eller Quilt). http://www.byggahus.se/forum/olja-el/199185-danfoss.html Amrich har gjort 87 inlägg, senaste 2012-11-17, inloggad senast 2013-02-13.
1 svar · 7,3k läst
S
SeWs: Hej, jag vill lägga golvvärme i mitt kök. Idag ligger det en plastmatta och under den verkar det vara flytspacklat. När jag läser om golvärme så verkar isoleringen av golvet var viktigt. Men hur vet jag vad det är för isolering? Hur stor roll spelar det? Det känns väldigt omständig att bila upp golvet och isolera om allt. Det jag tänkt lägga är ett lågvoltssystem och sedan
0 svar · 1,7k läst
S
Stiffan: Hej! Efter att sotaren var hemma hos mig i våras har jag inte satt på min panna förrän idag då jag tänkte elda lite kartonger hemma. Upptäcker då att sotaren dragit ut kontakten något han ej brukar göra. Kör igång precis som vanligt men upptäcker att röken ej försvinner ut ur pannan. har sotaren stängt av rökgasfläkten på något sätt?
0 svar · 1,4k läst
M
memike: [citat] Oj shit tror jag skippar dem 1000ingarna och köper av en lokal firma istället... /Micke
5 svar · 1,7k läst
ErikC304
ErikC304: Jag frågade för bara ett par dar sen hur trycksätta två parallellkopplade expansionskärl relativt trycket i framledningssystemet. Kolla på svaren där, som vanligt har forummedlemmar en väldig massa bra kunskap att ge :) Köpte kärlen på kotly.com. Gick väldigt smidigt, leverans vid dörren en söndag! Min rekommendation vid dåligt med utrymme är en rektangulär tank. Vi köpte våran
5 svar · 897 läst
J
jensaro: Nej då, du tänker rätt men principiellt har du hela tiden haft samma kapacitet i din tank men med den nya lägre returtemperaturen kan du utnyttja en större del av den. Kan även passa på att gratulera dig då det är långt ifrån alla vedeldare som reflekterar över detta. 👍
8 svar · 3,3k läst
M
Mick13: Kolla om du har någon vatten förbrukning på vatten mätaren när inga tapp ställen är på och trycket stiger i panna, sedan stäng in kommande vatten till varmvatten och se om trycketstiger i panna och vatten mätaren slutar att "gå"
3 svar · 2,4k läst
A
anjn: Utan att ha någon särskild ingående kunskap om just värmeförflyttning med fläktar och liknande så funderar jag om inte mer isolering på rätta stället borde kunna avhjälpa problemet, inkommande rör i diskbänken borde man helt klart kunna isolera så man slipper kanaler och fläktar m.m. för att värma upp det utrymmet. har jag fattat rätt när det gäller övervåningen att det blir
3 svar · 2,5k läst
C
carlbanan: Är det glas åt sidorna så blir det varmt, men det kan finnas så du kan sätta i en extra glasruta med en luftspalt mellan. Så gjorde vi, och då minskar avståndet till brännbart enligt tillverkaren
9 svar · 4,0k läst
L
lordi: När det gäller nya expansionskärl, så händer det att gummiblåsan klibbat fast. När man installerar dem behöver man ofta fylla på lite för högt tryck ( strax under säkerhetsventilens öppningstryck), för att få den att släppa. Ibland får man släppa lite på förtrycket också. Ett sätt att se att kärlet är ok, är att släppa trycket till noll. Öppna sen påfyllningsventilen.
45 svar · 22,3k läst
·
D
Dr.L: 40 vid -20 har inget L/S värde, men jag kär med en tryckstyrd cirkpump. Huset är byggt -10. Ca 7500kwh per år ink hushållsel på 120m2 och 2 vuxna.
1 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.