Värme allmänt
theboppers: Tackar för svaren - det är bara att krypa ihop i fosterställning intill kulverten och karva lite försiktigt då!
mlkjhr: Egentligen finns det bara en regel (Boverkets byggregler) som alltid gäller och det är att det får bli högst 85 grader på brännbar yta. Sedan kan kamintillverkaren specificera vissa mått och då gäller dom. Vanligtvis är det 50 cm till brännbart material. Kolla på Tylö eller Harvias installationsanvisningar för bastukaminer. Där står också vad man behöver göra för att kunna
Anders_Nilsson: Vad är det för panna? Finns det inte redan ett överhettningsskydd som går att använda? Sitter överhettningsskyddet i serie med panntermostaten kan man väl vrida upp panntermostaten till max och koppla brännaren på den tändtråden och så stoppa brännarens termostat i dykröret.
torke1: ...eller sätt en fördelare till i andra änden av huset och planera den separat. Blir förmodligen enklare och billigare.
rca1959: @thomasx Har i princip samma planer för mitt hus. Jag har behovet när jag värmer hela huset (görs inte alltid) att "bromsa" på ovanvåningen där det sitter jättelika sektionsradiatorer.
chillichi: Är det någon som har bruksanvisning för golvvärmetermostat T2 basic? Det hade varit fantastiskt fint att få en bild på sidorna som beskriver funktionen på de 4 switchar som sitter på termostatens baksida. Edit: En sökning på "T2Floortemp" som står tryckt på termostaten gav många bra träffar, så det löste sig.
D09: [citat] Lite OT Är förbrukningen ren uppvärmning eller ingår övrig el också? Jag ligger på 20 000 kw totalt med min nibe, kanske 5000 kw övrig el och 15 000 kw uppvärmning etc och tycker att det är tokdyrt / mycket. Vad har du för uppvärmning idag?
jensaro: Har en liknande i garaget, funkat kanon och håller temperaturen inom en halv grad året runt. Skulle aldrig byta om inte termostatens placering gör den olämplig.
Villa vista: Hej, Undrar om någon har erfarenhet av att lägga golvvärmeslinga (vattenburet) i gles (tex 21x120mm) + plåt på lättbetongbjälklag? Alternativt att fräsa ner slingan, om det har fungerat bra? har plåt använts, eller utan? Att bygga upp med pågjutning är säkert det bästa men tar tid och är dyrare så jag letar alternativ.
mofo: En liten update. Jag mailade Uponor och de hittade en "gammal" på lagret och ska skicka till mig. De var väldigt hjälpsamma. Tack Uponor och R. på deras support.
pelpet: Vad sägs om att sätta avstängningsventiler på alla övriga radiatorer och sedan helt enkelt stänga de radiatorer som man inte vill ha värme i på sommaren? Edit: tvåa på bollen.
Jidderberg: Det 110kvm garaget jag nu ritat upp som känns mer lämpligt har dimensionerna 9x12kvm invändigt. Iom avsaknaden av fönster och alltså kanske endast en garageport så känns ju klimatskalet hyffsat isolerande. Borde inte en bra LLVP räcka för detta? Kommer det bli dyrt på vintern att endast ha en sådan? Borde/kan jag kombinera med ett FTX aggregat? När jag inte är i garaget behöver det
Jajjan: Argh muttrarna är märkta M22 och 15 men då är dom väl M22 och R15 är nåt annat. Skit också då måste jag såga bort alla muttrar och byta.
jensaro: Automix 20 är fin, där kan du ställa min och maxtempen på vattnet sen ställa önskad rumstemp sen reglerar den själv. Har även inbyggd funktion för nattsänkning men det är mindre vits med gv.
stoif: [citat] Kolla att du har tryck i systemet på manometern. Undertryck känns som ett väldigt udda fall, mycket liten risk att det kan bli det.
klippor: Radiatorn som kopplet sitter på har demonterats och skruvats på, och jag tror inte det är rätt inställt längre. Det sitter på en ettrörsslinga och jag tycker det inte blir så varmt som det borde. Kan jag justera något på kopplet utan att tappa ur hela systemet? Det står 823 ovanför det vänstra röret. [bild] [bild]
Jajjan: Jag har satt dit en gummipackning nu i all fall. Det är helt klart bara yta mot yta, ingen konform. Det höll tätt i 5 minuter i alla fall innan jag blev tvungen att tömma system igen för att jag drog sönder en gänga på ett annan ställe. Det kan vara så att radiatorn är ganska gammal, över 100 år, det skulle kanske kunna förklara att det är en ovanlig lösning.
Lokis81: Hej! Lånar den här tråden lite angående vår elpanna Autoterm C200 från 1984, den verkar fungera bra, men jag har en fråga angående uppvärmningen eftersom vi har kompletterat vårt lilla radhus med en luft-luftvärmepump. Rumsgivaren som sitter i hallen den man ställer ned gradtalet för uppvärmingen med elpannan har vi vridit ned till ungefär 8-10 grader, eftersom luftvärmepumpen
Krilleman: Jo, det gör dom alltid, men samtidigt vill värmebolagen ha tillbaka så låg retur-temp som möjligt. Principen är enkel, dom vill kräma ur den sista ur rökgas-temperaturen som blir över innan ditt returvatten går in i verket för värmning igen. Och levererar du då tillbaka för hög temp så går den sista värmen i skorstenen till kråkorna och ingen tar till vara på den... Många
jensaro: Nån leverantör av wirsbo bör väl kunna greja en hel antennförstärkare.
Andreas_H: Kanske dum fråga, men varför är en bivalent shunt bättre? Vad spelar det för roll om den tar vv från mitten på tanken eller längst upp? Det kallare vattnet som kommer i retur trycker ju ändå upp det varma vattnet till toppen?
Krilleman: Är du verkligen säker på att du inte redan har en påfyllningsventil i BV-pumpen?
Krilleman: Med tanke på dom många uttömmande svaren i frågan... Skämt å sido, det låter suspekt! Har du några bilder på den gamla installationen? En M22 är just 22mm utvändigt. Och efter lite osäkerhet så sprang jag ner och mätte invändigt på en M22 mutter och det invändiga måttet visade på 20,5. Lite bilder på ditt problem skulle nog göra susen!
Holpers: "Min röris" var också skeptisk o ringde till Nibes installations support och fick ett helt annat svar än det jag fick. Till honom sa de precis det ni säger. Köp en pump, den går att styra via pannan fast den styrningen är inte helt kanon, bättre med styrning på pumpen. Skiktning var viktigt vid extern tank och typ vedeldning eller hur det nu var kommer inte ihåg exakt. Men som ni säger
Enk Projektet: [citat] Det funkar men det krävs en stor fläkt för att flytta mycket luft.... Stor fläkt lågt ljud...liten fläkt högt ljud...samma gäller med ur det upplevs ang blåsten..... Börja med en billig lös fläkt och bilda er en uppfattning...jag har haft bordsfläkt...golvmodell...160mm kanalfläkt....och nu takfläkt....