1 336 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Vilket värmesystem ska jag använda?
Hej,
Håller på att planera mitt nya hus. Nu har jag kommit till värmesystem..
Huset kommer ligga i Gävle
Ca 170m2, ca 20x10m
Enplanare
Öppen planlösning dvs. hall, kök , vardagsrum blir ett..
Plintgrund
Bjälklag: 315mm cellulosa
Väggar: 400mm cellulosa
Tak: 600mm cellulosa
Ångbroms, ej plast.
Vill gärna ha ett ftx-ventilationssystem för att slippa ventiler och kallras.
Vilket värmesystem passar mig bäst?
Flera grannar har bergvärme, men det känns lite som overkill?
Vi kommer troligen ha massiva furugolv så golvvärme går bort... det kommer vi endast att ha i hall/badrum, ev. elgolvvärme då.
Håller på att planera mitt nya hus. Nu har jag kommit till värmesystem..
Huset kommer ligga i Gävle
Ca 170m2, ca 20x10m
Enplanare
Öppen planlösning dvs. hall, kök , vardagsrum blir ett..
Plintgrund
Bjälklag: 315mm cellulosa
Väggar: 400mm cellulosa
Tak: 600mm cellulosa
Ångbroms, ej plast.
Vill gärna ha ett ftx-ventilationssystem för att slippa ventiler och kallras.
Vilket värmesystem passar mig bäst?
Flera grannar har bergvärme, men det känns lite som overkill?
Vi kommer troligen ha massiva furugolv så golvvärme går bort... det kommer vi endast att ha i hall/badrum, ev. elgolvvärme då.
Tänker du vattenburet värmeystem?
Hur stor är tomten och vilken beskaffenhet?
Om betingelser och yta räcker skulle jag rekommendera ytjordvärmepump och i andra hand grundvattenvärmepump om du har vatten på 12-15 m djup.
Ytjordvärmpump - alla tillverkare kan leverera.
Grundvattenvärme - de flesta tillverkare vill sätta en mellanvärmeväxlare = tapp av verkningsgrad.
Quantum Värmepumpar kan leveras med koaxialvärmeväxlare inbyggd i maskin = bättre verkningsgrad
Om du tänker att satsa på vattenburen värme så skulle jag lagt vattenburen golvvärme i hall/badrum istf elvärme = driftmässigt mycket billigare
Hur stor är tomten och vilken beskaffenhet?
Om betingelser och yta räcker skulle jag rekommendera ytjordvärmepump och i andra hand grundvattenvärmepump om du har vatten på 12-15 m djup.
Ytjordvärmpump - alla tillverkare kan leverera.
Grundvattenvärme - de flesta tillverkare vill sätta en mellanvärmeväxlare = tapp av verkningsgrad.
Quantum Värmepumpar kan leveras med koaxialvärmeväxlare inbyggd i maskin = bättre verkningsgrad
Om du tänker att satsa på vattenburen värme så skulle jag lagt vattenburen golvvärme i hall/badrum istf elvärme = driftmässigt mycket billigare
Jag är öppen för alla sorters värmesystem.
Vattenburet funkar, dock blir det radiatorer då...
Tomten är på ca 1200m2 och är fin och mogen, med buskar, träd och gräsmatta. Tomten ligger vid en sjö, dock är det bara 1-2m djupt i "min" vik.
Vattenburet funkar, dock blir det radiatorer då...
Tomten är på ca 1200m2 och är fin och mogen, med buskar, träd och gräsmatta. Tomten ligger vid en sjö, dock är det bara 1-2m djupt i "min" vik.
Om du har möjlighet att lägga en kollektorslang för ytjordvärme i sjön så är det klockrent men du verkar ju ha en stor tomt om inte detta går. Tippar att du behöver ca 400-450 m kollektorslang lite beroende på vilken typ av jord du har.
roland53: vill helst inte förstöra vår fina tomt... sen delar jag viken med 5 andra.. vet inte om det blir poppis med en slag där...
pelle242: flvp, hur funkar det? behöver man ftx också lr är det inbyggt? blir det kallras vid fönster/ventiler? intallationskostnad vs. bergvärme? driftkostnad vs. bergvärme?
pelle242: flvp, hur funkar det? behöver man ftx också lr är det inbyggt? blir det kallras vid fönster/ventiler? intallationskostnad vs. bergvärme? driftkostnad vs. bergvärme?
FLvp är med inbyggd FTX, uppvärmning och ventilation i samma system. Installationskostnaden blir betydligt lägre. På lång sikt get nog bergvärme lägre driftkostnad men med ett så välisolerat hus blir det nog på så lång sikt att det inte är lönsamt.
Klicka här för att svara