Formeln är vätskans tryck i N/m² x volymflödet i m³/sekund

Teoretiskt får man alltså ut 166W.

Hej och tack för alla svar. Jag menar grundvattenvärmepump/Jonas

• Gilla
corre
  • Laddar…
danholn skrev:
Jag menar grundvattenvärmepump/Jonas
Nu börjar det likna något. Var först lite fundersam när det beskrevs som "ytvattenvärmepump".

Bor själv på en plats med gynnsam grundvattentillgång. Har/har haft 3 större fastigheter med grundvattenvärmepumpar och 2 fastigheter med ytjordvärmepumpar. Min första ytjordvärmepump införskaffades för ca 35 år sedan.

Om du berättar vilken storlek/effekt på värmepump du behöver så kan jag jämföra med mina anläggningar och ge dig en ungefärlig nödvändig flödesmängd.

Mina borror är ca 12 meter djupa och vattenpelarna i dessa är ca 5-6 m = hur mycket vatten som helst. I borran finns en grundfos pump.
Upptaget vatten håller ca 8-11 grader året om.

• Gilla
G-bybon
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Tror knappast det är tillåtet att dumpa vatten i bäcken. Tror inte det är ok att använda kommunalt vatten till uppvärmning. I de flesta fall har man köldbärare och en växlare mellan vattnet och vp och då behöver man anmäla det till kommun eller ev söka tillstånd.
Håller med, åtminstone i min kommun så måste man ha tillstånd från Kommunens miljöenhet samt godkännande från grannar om man intallera en värmepumpsanläggning. Möjligtvis är luftvärmepumpar undantagna (men vet ej säkert).

roland53 skrev:
Upptaget vatten håller ca 8-11 grader året om.
Det är mycket bra. Min ytjordvärmeanläggning håller 1-16 grader under året. Viktat med förbrukningen är medeltemperaturen 5 grader.

Edit: I princip följer brinetemperaturen medeltemperaturen utomhus här. Någon grad högre på vintern och någon grad lägre på sommaren.

Redigerat:
VVS firman pratade om en 8 eller 9 kw pump. Jag har nu hört med en granne som har borrat för bergvärme. Han hade 31 meter ner till berg, men de tror de tror jag har längre ner. Han har borrat ca40 meter ifrån där jag tänkte borra. Så frågan är vad som är bäst för mig. Grundvattenvärmepump eller slutet system med bergvärme. ekonomiskt och energieffektivast? vad jag förstått beror det på hur långt till berg=foderkostnad. Flödesmängden är intressant också/Jonas

mycke_nu skrev:
Det är mycket bra. Min ytjordvärmeanläggning håller 1-16 grader under året. Viktat med förbrukningen är medeltemperaturen 5 grader.
Jag vill poängtera att 8-11 grader avsågs grundvatten. När det gäller ytjordvärme är det något annorlunda. Eftersom du hela tiden cirkulerar samma "brine" i slangen och ja, jordens temp. är ganska stabil men hur snabbt överföring till "brinet" går beror på hur stort "uttag" du gör.
Går värmepumpen väldigt mycket så "hinner" inte jordens temp att överföras till "brinet" och tempen i "brinet" sjunker och därmed sämre arbetsvillkor för kompressorn.
Typiskt i Feb-Mars när "värmeuttaget" gjorts hela vintern kan jordtempen (på 1 meters djup) vara 0 grader och t.om minus. Värmepumpen kan fortfarande plocka värme men driftstiden blir längre.
Efter sommaren (Aug-Sept) är jorden maximalt uppvärmd men i mina anläggningar har jag tyvärr inte fått inkommande temp så högt som 16 grader snarare 11-12 grader.
Några andra som kan ge input på inkommande temperaturer i ytjordvärmeanläggningar?

danholn skrev:
VVS firman pratade om en 8 eller 9 kw pump. Jag har nu hört med en granne som har borrat för bergvärme. Han hade 31 meter ner till berg, men de tror de tror jag har längre ner. Han har borrat ca40 meter ifrån där jag tänkte borra. Så frågan är vad som är bäst för mig. Grundvattenvärmepump eller slutet system med bergvärme. ekonomiskt och energieffektivast? vad jag förstått beror det på hur långt till berg=foderkostnad. Flödesmängden är intressant också/Jonas
OM du har mycket grundvatten ytligt så vill jag nog påstå att detta är billigast i alla hänseende.
Nackdelar: Utmaningen är att återföra vattnet ner i backen igen. Detta kan medföra igensättning (tex järnutfällningar mm) i återföringborran och därmed framtida arbete/kostnader.
Många VP-tillverkare har inga anpassade maskiner för grundvatten utan förslår en mellanväxlare. = extra kostnader och sämre verkningsgrad. Det finns VP på marknaden som är anpassade för direkt inkoppling på grundvatten men ett vattenprov bör göras så inte vattnet är för aggressivt.

Ytjordvärme eller bergvärme är samma sak. Har man stor tomt eller sjö så är ytjordvärme att föredra. har man liten tomt eller grunt berg så är nog bergvärme andra option eftersom installationskostnaden (borrningen är dyr). I båda fallen, rätt dimensionerad, så håller kollektorslangen för många generationer VP.

Beträffande flöde grundvatten-VP. Min minsta VP är på 17 kW (Qvantum Q17K, R407C Cu/Ni). Den fungerar utmärkt med ett tillflöde på 2,2 m3/tim = ca 37 lit/min. Detta är under tilv. rekom men fungerar alldeles utmärkt.

@roland53:
Ja, det är givetvis så att vid någon uttagsnivå hinner inte värmetransporten med utan temperaturen i marken börjar sjunka lokalt runt slangen.

I mitt fall sker detta vid ca 50% belastning (8 kW värmeproduktion med 17 kW inverterpump ). Då har jag 3x400m + 100 m = 1300 m slang i vattensjuk sandmark vilket är närmast idealiskt.

Med on/off-pump, kortare slinga, strängare klimat och andra markförhållandet skulle det se helt annorlunda ut. Det blir väldigt mycket äpplen och päpplon när man börjar jämföra olika anläggningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.