peternicklas
Vi har en gaspanna från 1988 som börjar att få problem med varmvattnet. Även om pannan står på 60 grader så försvinner varmvattnet fort samt att det tar lång tid innan det kommer tillbaks igen. Kan det bli beläggningar så att värmen sprider sig dåligt inne i pannan. den har en slinga som värms av gaspannan. Radiatorvattnet är den som överför värmen till slingan för varmvattenslingan. Pannan startar och stannar vid 65 grader men det finns ändå inte något varmvatten.

Är osäker på exakt hur din värmepanna är konstruerad men kolla följande:
Läcka mellan radiator slingan och varmvattenslingan? Högsta trycket är på varmvattensidan och därför bör expansionstanken "rinna över" om det är en öppen tank eller så öppnar säkerhetsventilen om det är en sluten expansionstank.

Har du kalkhaltigt vatten? Då fälls kalk ut vid uppvärmning vid ca 60-70 grader och sätter igen på varmvattensidan. Detta fungerar som isolering varav effektiv värmeöverföring förhindras.

Mitt tips är att det beror på kalkigensättning

peternicklas
Någon läcka är det inte. Däremot så tror även jag på kalkavlagringar på slingan.
Kan man få bort dessa??

ja, du kan ju försöka med citronsyra gärna i kombination med lite värme = effektivare.
Men frågan är hur mycket arbete det är lönt att lägga ner på en 25 år gammal panna.
Den är ju i slutet på sin livscykel.
Det är dumt att behålla trycksatta panor tills katastrofen inträffar = en läcka som en naturlag naturligvis inträffar när man inte är hemma eller när det är som kallast på vintern när den termiska matrialstressen är som värst.
Nä, byt panna innan vintern och sov gott på nätterna är mitt råd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.