Hej!

Har nyligen köpt ett hus byggt -99 som har en braskamin på nedervåningen (1,5-planshus). Kaminröret går upp genom mellanbjälklaget och vidare genom "stora" sovrummet på övervåningen. På övervåningen är röret dock inbyggt (och isolerat antar jag) i en gipslåda innan det fortsätter ut via vinden.

Min fundering är följande: Ett rör från kaminen borde rimligtvis avge en del värme även på övervåningen som vi kan ta till vara på under årets kalla månader. Kan jag helt enkelt riva gipslådan och låta röret stå som det är eller behöver jag göra några fler åtgärder för att det ska vara säkert?

Lite vaga uppgifter kanske men jag vet inte mer själv om hur det ser ut innanför gipset

Tacksam för hjälp

Beror ju helt på hur det är gjort. Mest troligt är väl att du har en helt vanlig modulskorsten bakom gipset. Dvs det kommer fram ett runt svartlackat rör när du river. Vad som är ok och inte framgår av skorstenstilllverkarens monteringsanvisning och styrs mycket av avståndet till brännbart.

Att det sitter en "gipslåda" har kanske/säkert med brandspridning att göra?

MathiasS: Tänkte nog att jag skulle få ett sånt svar. Med andra ord vet jag inte förrän jag rivit gipsväggen alltså?

LGG_01: Det kan vara så men besiktningsmannen från OCAB så i somras när vi flyttade in att det var vanligt att man byggde så på 90-talet men att man idag oftast öppnar upp och låter röret står fritt för att kunna nyttja värmen. Vi gick inte djupare in på det då men jag fick intrycket av att det var mer av estetiska skäl som röret var inbyggt.

Oisolerad och halvisolerad skorsten får bara finnas i det utrymme som eldstaden finns i. I mellanbjälklag och andra rum/utrymmen så måste skorstenen vara helisolerad.

Är det elaka rymdisar som kommer i tefat om natten och knycker varmen som finns i gipslådan eller vart tar den vägen?:confused:

Ja om man tänker sig att man inte eldar oändligt länge i kaminen så kan ju mer isolering leda till att en mindre del av värmen avleds till byggnaden och istället åker upp genom hålet i taket, genom skorstenen och ut till tefaten.

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Demmpa: jag antar att även "fristående" kaminrör är isolerade i någon form men de blir ändå varma på övervåningen i de hus jag refererar till. Det är ju en ganska vanlig syn i nybyggda hus idag!

Ja de är "helisolerade" som Demmpa säger, blir varma men inte alls VARMA.

Jag har 1m helt oisolerat rör direkt ovanpå min (nya/moderna) kamin, därefter övergår det till "helisolerat" (50mm isolering). Det oisolerade röret blir varmt, inte så varmt som jag först hade trott, men vid hårt eldande går det knappt att vidröra utan att bränna sig. Den helisolerade delen på övervåningen blir kanske 40-50º efter någon timmes eldande, den känns varm men absolut inte så att du kan bränna dig.

Jag hittade denna tråd när jag slöläste lite på forumet och jag har (hade) mitt kaminrör inbyggt precis som trådskaparen. Jag tog bort gipset runt om röret nu i dagarna och har målat röret med vit lackfärg. Jag hade sedan tidigare gjort två ventilhål i gipsväggen för att få ut lite värme i rummet, men har nu alltså tagit bort alla väggar runt röret. Jag har ännu inte eldat, men tror absolut att värmen sprider sig bättre nu. Dessutom så ser det mycket snyggare ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.