kulle
Det du lagt upp en länk på är en varmvattenberedare , alltså för att göra tappvarmvatten

Vad har du för panna i huset? Som sagt är det du länkat till varmvattenberedare.

Är det vattenburet system? Chansen att du redan har shuntautomatik är ganska stor då det inte är direkt ovanligt, på speciellt elpannor är det ganska vanligt att det är inbyggt i pannan, kanske bara med utegivare men brukar kunna fungera hyfsat.

Sen en sak till, en öppen spis kommer du inte kunna värma med, enbart för myseldning.

Hahahah Sorry! :) Såg inte att jag lagt upp bara varmvattenberedaren :) Tror detta är en Thermia elpanna 15,75 TEU Så ser rören ut och jag har ingen aning var man ska sätta shunten :) Måste även hitta en manual till denna så jag vet hur den fungerar :) Elpanna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elpannarör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan är även fråga, då jag inte bor där, vad ska man sätta pannan som lägst temperatur, nu står den på 55 grader men är kanske meningslöst att ha det så då man inte är där. Funderar att sänka värmen till 30 grader, november månad är inte så kall än Eller?

Där är redan shuntautomatik inbyggt i den pannan, styrd med utegivare, inte optimalt i mina ögon med brukar kunna fungera helt ok om det är rätt justerat.

Panntemp kan du mycket väl sänka om du ändå inte bor i huset, ingen mening att värma vattnet så mycket om det inte behövs.

Är du medveten hur mycket det kommer kosta att värma med elpannan eller har du tänkt byta värmesystem för som jag sa i mitt förra inlägg, glöm att kunna "hjälpa till" med en öppen spis.

Jag räknar med 25000 kW per år. Sedan kommer jag byta ut alla fönster till 3 glas, nya termostater kommer köpas samt så kommer jag bo på mellanvåningen den kommer jag värma, andra våningar och rum kommer jag hålla temperaturen till 17 grader och stängda dörrar.

Pannlampa skrev:
Där är redan shuntautomatik inbyggt i den pannan, styrd med utegivare, inte optimalt i mina ögon med brukar kunna fungera helt ok om det är rätt justerat.
Mja, nån form av automatik. Dock inte shuntautomatik. Verkar styra framledningstemp efter 5 linjära funktioner. Ganska primitivt.

Någon som kan säga vart man kan hitta manual till denna elpanna?

Du gör helt rätt som isolerar, fixar med fönster och effektiviserar med shuntautomatik. Direktverkande el som grundläggande uppvärmning är ju däremot inte direkt framtidens melodi enligt mig. Jag skulle i ditt ställe förbereda mig på att ganska snart fixa något annat sätt att värma huset.

Malisan74 skrev:
Tanken är att jag ska använda öppna spisen under vintern, och kanske elda 2 ggr per dag.
En öppen spis ger inte mycket värme, netto. Med kassett i öppna spisen blir det effektivare. Men inte så att det räcker för mer än ett marginellt tillskott, om du inte ska kedja dig eller en slav vid den. Slaven/du kommer för övrigt också att ha sysselsättning resten av året, med vedhantering. Myselda på istället och njut medan du skissar på ditt kommande värmesystem och glatt betalar din elräkning.

Ett antal år när barna var små hyrde vi ett hus m direktel o kakelugnar och kaminer. Vi ville ogärna ge Vattenfall massa pengar (som vi inte hade) att investera i brunkol o kärnkraft så vi eldade. Och eldade. Det... funkade.... men det kunde botat den mest förhärdade pyroman.

Jag gillar att elda och fixa med ved, men ett ineffektivt system blir lätt en börda. Mitt nuvarande hus verkar vara nåtsånär jämförbart med ditt vad gäller energiförbrukning. Jag har ett modernt effektivt vedsystem. Jag förbrukar ändå över 20 kubikmeter ved för värme o varmvatten, dvs en ordinär vedbod fylld från golv till tak. Däremot är eldandet ingen börda. Det sker numera så sällan att det riktigt kliar...

• Gilla
rca1959
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.