H
Hercules841: Jag har kommit fram till det med, tyvärr. Men är det någon som har erfarenhet av komfortvärmefunktionen?
2 svar · 1,7k läst
A
Anders_Nilsson: Ett färdiginspelat kassettband är ju normalt mixat så att man ligger kanske 6-9dB under full utstyrning i melodin och kanske 3 dB över i topparna. Death Metal kanske mer 0dB konstant med +6dB i growlsen/gitarrsolona....... Sedan om kassettdäcket ger 775mV i 47 kOhm så är ju förstärkaren fullt utstyrd och det beror ju mest på förstärkarens uteffekt som funktion av volymvredet hur
61 svar · 11,3k läst
·
R
Rick: Ibland kan det vara bra att göra en överslagsräkning. Generellt gäller att P = U * A * dT, där U är isolerförmågan, A är totalarea och dT är skillnaden mellan ute och innertemperatur Om vi antar att vi har en höjd på 2.5m, taket är helt platt och golvet perfekt isolerat och vi inte har några övriga förluster i ramverk etc och utan att räkna med solinstrålningen, vind eller
6 svar · 5,2k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Berätta mer/skissa: är det värmesystemets vatten som ska växlas in i (dubbelmantlad) varmvattenberedare eller är det tappvarmvatten som ska värmas i värmeväxlaren för att seriekopplas med vvb? I det senare fallet gör du en TVA. Dimensioneringen görs med tanke på momentana effektbehovet. 50 kW är kraftigt om det rör sig om ett hushåll. Å andra sidan är större (eller snarare
4 svar · 8,8k läst
Campar
Campar: Här är några bilder på installationen, inte jättebra, men kanske ger något, jag tycker själv att det kunde varit lite "rakare" på sina stället.... [bild] [bild] [bild]
12 svar · 8,2k läst
·
GoForIt
GoForIt: Finns det ingen form av styrning som du kan använda? Frågan blir väl också hur ofta du kan ha tillsyn till huset och justera? Som det är idag med flera plusgrader ute, så är det ju inte särskilt mycket värme som går till radiatorerna. I ett bebott hus har man ju också andra små energikällor (som ex. kyl/frys) som ju ger lite spillvärme.
1 svar · 2,9k läst
C
calle336: Tack för svaren. Ja det blir ju lite olika om man tänkt att bo där eller om man vill sälja med vinst, Varför jag kom in på golvvärme va att trossbotten rasat ner på ett ställe och tänkte då riva upp golvet där men tror jag kommer att fixa detta underifrån. Och trägolven är ju nästan det enda som är bra i hela huset så känns lite fel att riva upp dem. Öch visst det som säljer
6 svar · 1,2k läst
K
källare: Ja, att stänga handvreden på de andra elementen var ett bra tipps. Handvreden på elementen har alltid stått fullt öppna, de 8 år jag bott i huset, hoppas att det funkar att stänga dem.
4 svar · 2,7k läst
B
b2b2: Fast motstånd funkar utmärkt för att eftersträva din function.
10 svar · 4,0k läst
F
FinurligeFabian: Kanske från varmvattenberedaren?
10 svar · 6,9k läst
·
L
LaT: Vad menar du med att den inte slog ifrån? Vilken temp var det? Finns det vatten i systemet?
1 svar · 2,0k läst
Claesk
Claesk: Ok. Har också en 500liters tank som jag kan koppla mellan. Hur stor värmeväxlare behövs?
4 svar · 7,7k läst
S
storemanager: [citat] Jooo,, du skrev i ett tidigare inlägg att det ibland droppade från säkerhetsventilen ner i en tratt. Säkerhetsventilen är säkerligen kass och på så sätt tömt ditt system långsamt men säkert.
71 svar · 7,9k läst
·
P
Pherra: Haha tack för en kunskap rikare!
20 svar · 6,6k läst
·
L
LaT: [citat] Jag är förtjust i fungerande system, och gärna då att man utgått ifrån de förutsättningar som det är konstruerat efter, för enligt min erfarenhet så är INTE de flesta vvs-konstruktörer & rörisar idioter, utan de har faktiskt en aning om vad de håller på med! Vilket inte alla amatörer har. Det är ju faktiskt så att förutsättningarna är olika beroende på bl.a
39 svar · 10,1k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Slagruta fungerar faktiskt. Fråga mej inte varför. :x
3 svar · 904 läst
anders07
anders07: Sen kan jag tillägga att en fläktkonvektor knappt drar någon ström alls medan en liten luft/luft VP drar runt 0,6-0,8kW i medel över året...
8 svar · 4,6k läst
G
Gabbe1: Lättast är att fråga din sotare/skorstensfejare, det är ändå h*n som ska godkänna det hela vid inspektion och ibland har de lite olika uppfattningar om vad som är tillåtet och inte.
1 svar · 2,2k läst
G
Gurkan_1963: Bra tips men det blir el i badrummet för att få lite mys på somaren också.
3 svar · 1,5k läst
Claesk
Claesk: Går det som rogblo skrev att mantla med enkla radiatorer?
19 svar · 22,0k läst
·
L
LaT: Klover (klover.it) har både snygga, praktiska, ekonomiska och som det ser ut bra, vattenmantlade pellets-kaminer. Både fristående och för inbyggnad! När jag får pengar över så ska jag ha en stufa pellet legna//28/51/Pellet-Fire-Place-18, enl.uppgift ~40.000:- i Sverige.
9 svar · 7,5k läst
A
Anders_Nilsson: Värmen är dyr i Sverige men med bergvärme är det nog svårt att räkna hem en kamin. Fast har man gratis ved och huset redan har en skorsten kan det bli billigt, typ hus på landet. I nyare (välisolerat) hus i stad är det mest en känslopryl, speciellt om det råder restriktioner för eldning på orten men har man billig eller gratis ved kan det minska värmekostnaderna om man inte har
14 svar · 4,2k läst
M
MattisH: Jag har iofs LVVP, men kör efter tanken att när det är kallt inne så slår jag över till vinterläge. Plågar pumpen så länge den orkar med ;)
8 svar · 2,0k läst
F
folkeorg: FJV ligger ju på över +100C när det är vinter så inga problem att skicka på hetvatten. Q-värde under 19 ger rabatt medan över ger straffavgift. Vi ligger kring 17-19. Men om man kan justera flödet å få lägre retur så är det ju ingen nackdel, tvärtom. Synd att det lär ta tid att justera in alla elementen bara. Tar ju en stund innan returen stabiliserat sig. Men det kan ju vara
11 svar · 7,2k läst
·
J
John Sandersson: Testade att fylla på och det gick in luft. det höll sig bra under kvällen och det kom endast ur luft när jag tryckte på ventilen. Ska väl se hur länge det håller nu bara. =)
2 svar · 3,8k läst
·
elpaco
elpaco: Så länge man inte anstränger sig för att handla en hårdstrålande uv-lampa så borde några småfrekvenser i de banden knappast skada under ett kort blöjbyte - ungen får väl ändå solsken på sig i land? Som bekant cancerogent (i högre dos, nyttigt i lagom, särskilt för nyfödda). MEN jag oroar mig för praktiska problem - jag vill inte stå vid ett skötbord där jag riskerar
20 svar · 9,3k läst
·
T
thomasx: Intressant detta. Har living connect och tänkte skaffa någon shuntautomatik. Dock känns deras grännssnitt i centralen som rena stenåldern. har inte heller fått regleringen att funka tillfredsställande, ännu.
5 svar · 3,9k läst
MathiasS
MathiasS: ....nu gissar jag lite, men inte finns det några regler som definitivt avgör detta i ditt fall? Har man lämnat de typgodkända produkterna antar jag att man är i klorna på sotaren och då finns inga exakta svar. Ring sotaren som ska godkänna detta!
1 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.