-28C nu. Ganska fast konsistens men lätt att trycka ner ett finger. Känns spontant som att det inte borde kunna ge någon sprängverkan på rören.

Antar att du ska dra plaströr typ pem eller pex, dom har ju dessutom god tålighet mot frysning.

Nej jag hade tänkt dra Prisolrör eftersom jag läst att det inte är godkänt att dra köldbäraren i plast i huset. Men det hade ju känts ganska tryggt annars, plaströr och issörja.

steppen7 skrev:
Nej jag hade tänkt dra Prisolrör eftersom jag läst att det inte är godkänt att dra köldbäraren i plast i huset. Men det hade ju känts ganska tryggt annars, plaströr och issörja.
...om inte köldbäraren med slangen har 30 min brandskyddsklass, d.v.s. om det brinner på vinden så får inte slangen börja brinna eller smälta så att etanolblandning fattar eld.Extra brandisolering utanför armaflexen, kanske?

Vanliga prisol är väl inte diffutionstäta? Jag körde med rostfri solkulvert något smidigare än plusprisol

Extra brandisolering låter knöligt men är förstås ett alternativ. Eller så låter man rökdetektorer utlösa en magnetventil som tömmer ut köldbäraren. :)

Diffusionstätt är det nog men det är ju knappt nån isolering med bara ett plasthölje. Plusprisol ger isolering men är inte diffusionstätt vad jag vet. Jag hade tänkt köra vanlig Prisol (för att slippa skarvar på vind och i schakt) samt Armaflex.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.