1 616 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Krångligt att förlänga köldbärar/brinerör?
Ska renovera lite i källaren och skulle då vilja flytta bergvärmepumpen (Nibe F1245). De "vanliga" röranslutningarna anser jag att jag har ganska god koll på hur man hanterar, men blir lite osäker på rören från borrhålet.
Är det något speciellt man måste tänka på när man tömmer/luftar/fyller på dessa rör? Jag har avstängning både på tillopp och retur, påfyllnadssats samt en nivåtank.
Är det något speciellt man måste tänka på när man tömmer/luftar/fyller på dessa rör? Jag har avstängning både på tillopp och retur, påfyllnadssats samt en nivåtank.
Det ära inget speciellt du ska tänka på. Dom ska vara noggrant isolerade, och gärna att du använder dig av kylsvep vid upphängningen. Samt att vi brukar alltid spola anläggningen när vi gör ett sådant ingrepp. Så att man blir av med all luft.
Man toppar upp med samma och spolar med hjälp av en kraftig pump och en tunna.
En vanlig lösning verkar vara antingen en jetpump med sugslang i en IBC med brine, allt en blå tunna, dom på 200l och en dänkbar pump.
En vanlig lösning verkar vara antingen en jetpump med sugslang i en IBC med brine, allt en blå tunna, dom på 200l och en dänkbar pump.
Är nivåkärlet öppet så kan du fylla upp det och stänga ventilen för inkommande köldbärare. Sedan så startar du cirkpumpen så suger den vätska ur kärlet, var beredd att fylla på. Öppna ventilen så kommer det luft upp till kärlet. Upprepa detta ett par gånger och håll koll på nivån. För att detta ska fungera så behöver kärlet vara öppet i toppen, alltså vara högsta punkten på köldbärarsidan.
Klicka här för att svara