GoForIt
GoForIt: Det låter ju spontant som en rimlig förklaring, men man kan även misstänka annat med tanke på den mycket låga temperaturen på övervåningen. Är den korrekt dimensionerad t.ex.?
1 svar · 1,2k läst
R
rliljestam: Tack för ditt svar. Jag har bifogat en ritning, lämnade ritning för 3 veckor sedan till Hornbach som har kontaktat Uponor men det tar tydligen lång tid fast jag har varit och frågat 2 gånger men fått till svar att det kan dröja lite.
3 svar · 1,7k läst
·
V
vectrex: Förstår inte varför du ska böka med golvgips? Lägg vanlig T2 blå direkt mot golvspånet. Flytspackla sedan in kabeln. Bygger inte mer än gips i höjd. Betydligt enklare och snabbare än att limma fast en gipsskiva.
12 svar · 4,2k läst
K
korsdå: Läser gamla trådar om golv i källare och har källare på makadam. Plattan har värmt källaren med de 12mm kopparrör som distribuerar värmen mellan elementen. Trots att elementen aldrig varit påslagna annat än första vintern är det drygt 20 grader på vintern (20-22 i övriga huset) och kanske något svalare på sommaren. Plattan är minst 20 grader och kallaste vintern nästan 30
40 svar · 37,1k läst
·
J
JOW: I mitt fall har jag redan en uponor pro-fördelare bestyckad med 5st 20mm q&e och 1st 17mm q&e. Då tanken var att köra med spårad skiva, plåtar och slang. Men det blir både omständigt och dyrt jämfört med två slingor 12 och flyta in dem. Alltså lär jag göra en övergång 17 q&e till 12mm evalpex. Kanske med en stump 17 slang mot fördelaren, fpl-px mot en t-koppling, två 90 graders
7 svar · 6,1k läst
L
led-zep: EKKX blir duger fint!
1 svar · 2,5k läst
K
kongolasse: Ska göra det Pelle. Tack för ord bytet.
9 svar · 3,1k läst
Locke
Locke: Enda skillnaden blir väl att man kan tillgodoräkna sig värmegenomgångsmotståndet genom innerväggen och luften i de kalla rummen. Det är ju läckaget genom klimatskärmen och ventilationen som kostar.
6 svar · 2,4k läst
E
Emil Br: När jag kom hem idag så var displayen helt svart och min fru hade märkt att det blev kallt i huset. Vi gick igenom proppskåpet och huvudsäkringarna + alla jordfelsbrytare. Allt fungerade som sagt även i rummet där pannan stod så det var rätt tydligt att det bara var pannan det var fel på. Jag tog bort alla utvändiga plåtar så att rörmokaren skulle komma år all el. När han kom så
11 svar · 5,0k läst
S
Snickerick: Aha, till sist tror jag att jag hittat rätt. Den gamla termostaten är en MMA, och den nya ska passa på Heimeier har jag förstått. Då borde väl en sådan här adapter blir rätt, right? http://www.sigro.se/sv/radiatorer/mma-adapter-honywell-heimeier-mma-hw.php
1 svar · 3,1k läst
·
K
korsdå: Då betongplattan i källaren är oisolerad under betongen behövs kanske en fuktspärr med möjlighet till utsug av fukten. Skulle kunna leda ut fukten i rummen eller direkt till fläktventilationen i huset. Verkar som de flesta spårade golvvärmeskivor kostar mer än de smakar. Såg nån tråd om skivor och fräsa själv. Frigolit på nån piggmatta typ Platon kunde vara nåt. Hur bärig ska
3 svar · 3,7k läst
mexitegel
mexitegel: På danfossen finns det något som jag tror kallas förinställning. Demonterar man termostaten finner man denna "ring" där man man kan ställa strypningen. Man drar bara ut den och vrider. Finns det flödesberäkningar så är det bara att ställa in på rätt värden. [bild] Det går även att justera på returventilen också, sitter en insex under täcklocket. Det är mer failsafe för
5 svar · 13,1k läst
·
J
jensaro: Beror väl på att termostaten säger att det är varmt nog i rummet..
1 svar · 3,7k läst
C
cecar33: Men då får vi väl läsa här hur det kan vara så Elefanter och övriga kan komma in på fika. http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1252
9 svar · 5,3k läst
P
peo: Svarar på mitt eget också.. Beräkning vid motsvarande energiuttag via el (direktverkande eller elpatron som kanske har mindre verkningsgrad än 100%): Allt inkl moms Fasta avgifter: Nätavgift 16A, 4278kr/år Elmyndighetsavgift 67,50kr/år Abonnemang månadsavgift, 47kr/mån * 12 = 564kr/år Totalt/år: 4909,50 kr Rörliga avgifter: Elöverföringsavgift: 9 öre/kWh Elpris: 25 öre/kWh
2 svar · 5,0k läst
B
BrokenArrow: Med en 22kW växlare borde du kunna ladda tanken med... tada... upp till 22kW. Du värmer isåfall hela tanken från 20 till 70 grader på 1h20m med den effekten. Har du slingor i tanken som du matar vvb med eller tänker du fylla hela tanken med dricksvatten?
7 svar · 2,2k läst
S
smurfen72: Jo men att koppla kamin direkt mot tanken med nån typ av laddomat isället för att koppla kamin mot tanken via en slinga.
6 svar · 3,7k läst
L
lordi: Det ska väl göras en besiktning när allt är klart. Detta är helt klart en sak som brukar anmärkas på.
18 svar · 4,9k läst
·
L
lordi: Tejpa fast givarna med armaflextejp. Sitter bra och isolerar från yttre påverkan.
11 svar · 3,9k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Har gjort detsamma, 2 kaminer samma stålpipa. Enda strulet var att den gamla pipmodellen utgått, men envis som jag är så ringde jag upp VD:n för Scheidel som skrev ut ett personligt godkännande att de olika modellerna var kompatibla med en begåvad koppling imellan.
8 svar · 13,2k läst
S
slurppe99: Någon som hade räknat på bäst effekt och kostnad för luftvärmepumpen ansåg att de ska stå på 24 grader i värmeläge och fläkten på högsta läge, luftriktning rakt ut för bästa spridning i huset. Nu stämmer detta inte rakt av utan de flesta anpassar sina efter eget behov som varmare golv, trapphus, tystare plats och läge etc. Förstår inte det där med en termostat i varje rum.
16 svar · 8,7k läst
mexitegel
mexitegel: Du ska nog i vart fall kolla med sotaren så du inte får problem senare.
4 svar · 1,6k läst
M
memike: [citat] Samma här då. Jag ligger på ca 3000kr nu på vintern men det är inkl elen också. Vore kul att se om man eldar som en tok om räkningen sjunker då :) /micke
4 svar · 1,8k läst
F
Frebor02: Jo det är klart, men frågan är ju om det med våra förutsättningar kommer upplevas kallt med bara radiatorvärme.
2 svar · 1,1k läst
A
andi_j: inga tips?
1 svar · 775 läst
A
GK100
GK100: Vet inte hur rörisar gör i allmänhet, jag brukar göra så eller på liknande sätt själv eller om man hjälper någon bekant e.dyl. Det är ju som sagt bara ett utnyttjande av enkla fysiska grunder, men jag tror rörmokarna är mer fast i resonemanget kring förtryck enligt tabeller eller tumregler. Bra med detta sättet pga att det oftast är för lite luft och kärlet är nära fullt med
23 svar · 11,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: Vissa kaminer har anslutning för friskluft. Vi installerade för flera år sedan en kamin, den har anslutning för friskluft. Anslutningen är 60mm, jag drog 100mm spiro genom källarvägg till tvättstuga, längs ena väggen, ner till golvet, genom väggen in till gillestugan bakom kaminen, tryckte in 60-slang med skumisolering in i 100-röret, 60-slangen till kaminens anslutning.
32 svar · 20,4k läst
·
H
Hercules841: Just nu kör jag så med avstängt elbatteri och tar värmen från golvvärmen. Tyvärr behövs så lite värme (drar ca 1100kWh värme och varmvatten per månad på 2+2 pers när det är som kallast) så golvet är sällan på/varmt. Har nu lagt på 3% komfortvärme och hoppas på varma fötter och inte över 22 grader inne ändå.
3 svar · 1,2k läst
J
Josth: Det där är en fin modell. Kommer säkert att fungera bra (bara innetempen håller sig på +5 grader eller högre). Framförallt sommar och höst med hög absolut fukthalt i uteluften som kyls av i källaren gör den stor nytta. Eftersom det är en tvättstuga med vattenrör borde det också finnas en frostskyddsvakt eller elradiator som kopplas in om temperaturen i utrymmet blir 4 grader eller
10 svar · 9,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.